donderdag 25 augustus 2011

Het jasje van 7,5 EUR

Zij heeft me vorige winter de basistechnieken van het naaien aangeleerd (van 'hoe leg ik mijn machine aan?' over  'hoe moet ik dat ding bedraden?' tot 'hoe begin ik aan een rokje?'). En sindsdien inspireren we elkaar (zij vooral mij) om allerhande rokjes, kleedjes e.d. te maken.

Zo bracht ze me op het idee om een winterjas te maken voor de dochter. Zelf zou ik daar nooit durven aan beginnen: gaat dat er niet te 'zelfgemaakt' uitzien? kun je dat warm genoeg maken? etc etc ... Maar door haar erover te horen praten, kreeg ik er dan toch zin in.

In Den Beer vond ik een mooie combinatie van kobaltblauwe wol en een bloemetjesvoering.


En dit model zou het worden: DMK Stylish Kids Coat.

Omdat wollen stof toch niet zo goedkoop is, en ik deze stof niet wilde verknoeien heb ik echter eerst een proefjasje gemaakt. Dit om zeker te zijn dat
  • A: het model goed gaat en of er geen aanpassingen nodig zijn (of dat ik tout court beter een ander patroon zoek) 
  • B: ik de juiste maat genomen heb 
  • C: ik met de uiteindelijke duurdere stof geen domme fouten meer zou maken
Voor het proefjasje heb ik:
  • een groene canvasstof gebruikt van 5EUR van een Outlet in Deerlijk
  • een blauwe canvas met hartjes van een rommelmarkt voor 2,5EUR (gelukkig had ik hiervoor ettelijke meters gekregen want hier en daar waren er vergeelde plekjes die er niet uit gingen in de was)
  • en gerecycleerde knopen (dus gratis) van een oude jas van mezelf.
Het patroon werd serieus versmald naar onderen toe (bijna een halve meter in totaal!) en zo kwam ik tot dit resultaat: een kleurrijk tussenseizoenjasje voor 7,5EUR :-)



Dochterlief is er blij mee - maar dat zal eerder iets te maken hebben met de hartjes aan de binnenkant dan met het jasje op zich  ...

4 opmerkingen:

  1. Merci voor de lieve woorden bij het begin :-) En hoera voor de mooie blog en het mooie jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig jasje! Knap gemaakt!
    Haha, wij hebben net hetzelfde gedacht...
    Ik kocht gisteren regenjas stof om een proefmodelletje te maken van dit patroontje alvorens dure wol te kopen.
    Het patroontje nam ik al over. Mag ik eens vragen wat je ervaringen zijn met met patroon? Tailleert het groot/klein/normaal? Ik heb het jasje al langer gemaakt alsook de mouwen. Goed idee om de jas ook te versmallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Katja: mijn ervaringen waren eigenlijk heel goed, redelijk weinig kans op mislukken ;) het patroon is inclusief naadwaarde en ik vind dat een pluspunt. Ik heb de maat genomen die hoorde bij haar borstomtrek en dat klopte wel maar heb wel armen moeten versmallen en verkorten. En dan naar onderen toe versmald omdat het anders wel zeer wijd zou zijn. Ben alvast benieuwd naar jouw proefversie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt! 't Kriebelt al om aan dat jasje te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen