zondag 16 oktober 2011

Het naaikarreke en ... zicht op beterschap!

In de voorbije maanden mochten we al meekijken in de naaiplekjes van IeneMiene, Emma en Mona, Liezelmama, Yane's mama, De Zuster Van en Meisjesmama.

Bij mij is het voorlopig nog veel beperkter, om niet te zeggen dat ik geen apart naaiplekje heb. In het begin werd de naaimachine na gebruik op een rek geplaatst in het waskot. Maar met 2 kleine kinderen in huis gaat het naaien vaak in stukjes ("gisteren een uurtje, vandaag een halfuurtje en morgen afwerken" ... u kent dat wel) dus bleef het naaigerief vaak gewoon ter plaatse, op de eettafel, als onderdeel van het interieur. Een tijdje geleden heb ik in de Ikea een karretje gekocht, wat nu toch wel perfect dienst doet als 'naaikarreke'. Dit karreke zet ik naast mij bij het naaien en zo hoef ik enkel na afloop de machine erop te plaatsen (onderaan) en alles is 'opgeruimd'.




Mijn kabels kunnen in het laatje, mijn patronen op de middelste plank, de meest gebruikte attributen in de roze potjes.
Maak u echter geen illusies ... ook dit karreke blijft in mijn living staan, als onderdeel van het interieur. Maar zo toont het wel iets opgeruimder, en bij 'hoog' bezoek, kan ik het karreke gewoon wegrijden naar een andere ruimte, uit het zicht.

Er is gelukkig beterschap in zicht. Momenteel zijn we onze zolder aan het verbouwen tot slaapkamer.
Onze zolder is vrij groot en aangezien de vorige bewoners één van de 3 slaapkamers op het 1ste verdiep tot badkamer hadden omgebouwd, hadden we nood aan een extra kamer (onze zoon slaapt nu al 17 maanden sinds zijn geboorte bij ons ;-) ).

Het 'potentieel' van de zolder was één van de zaken die de doorslag gaven bij de aankoop van ons huis. Ondertussen heeft deze zolder ons al veel bloed, zweet en vooral geld gekost (nieuw onderdak, nieuwe pannen, isoleren, ramen/veluxen, gyproc, ...) maar het einde is nu in zicht.

En nu hebben we daar toch wel een plaatsje dat perfect zou zijn voor een bureau/naaitafel. Dus als alles goed gaat kan ik binnen een paar maanden ook mijn naaigerief laten liggen zonder dat heel mijne living op kop staat en onder de draadjes ligt.

Kijkt u even mee? De foto's zijn vanuit verschillende hoeken getrokken ...




Ons bed zal ongeveer in het midden van de kamer komen te staan, voorlopig tegen de achterzijde van onze kleerkast (die zal komen waar die 2 ladders staan).

Vooraleer we 'verhuizen' van kamer, moeten we dus nog de muren afwerken, schilderen, vloer leggen en electriciteit afwerken. Op zich niet zoveel meer, maar aan het tempo van "meeste zelf doen (met hulp van de opa's) en dit enkel op zaterdag", kan dit dus nog wel een aantal weken duren.

De bedoeling is om mettertijd de lange muur te voorzien van ingemaakte kasten, onze kleerkast te vervangen door een 'blok' met kasten op maat en dat half muurtje aan de ingang van de kamer te vervangen door een glazen wand met glazen deur om beter te kunnen isoleren. Maar eerst nog een beetje sparen ;-).

7 opmerkingen:

  1. Dat karretje ziet er heel handig uit! Ik kamp een beetje met hetzelfde probleem als jou en bij mij is er geen betering in zicht ;-)

    Ik vind het ergens wel makkelijk om beneden te naaien. Als mijn dochtertje thuis is, kan zij dan gewoon spelen terwijl ik aan het naaien ben.
    Ik zie mij dat boven niet direct doen. Tenzij ze dan bij mij op de naaikamer zou zitten, maar ik vrees dat haar dat snel zou vervelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ook ik zit met hetzelfde probleem. Zo'n karretje is wel een handige oplossing.

    Ik hoop dat het niet meer te lang gaat duren en je eindelijk kan genieten van je mooie zolderkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat karretje is een supergoed idee! Mijn twee machines staan in onze vestiairekast, en mijn gerief ligt verder verspreid over kasten in de living en onze slaapkamer... Ik moet ook dringend een oplossing vinden.

    Op zolder hebben wij ook plaats, maar ik wil het daar niet organiseren allemaal, ik zit daar al om mijn schoolwerk te doen, en wil daar niet gaan zitten om te naaien. Ik vind het zo gezellig, naaien in de living. En zoals Soraya zegt, dan kan mijn dochtertje fijn spelen in mijn buurt.

    't Is niet simpel hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gewoon foto's gekeken en droom verder van hoe het zal worden! Tof, alleszins :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey, ik ben hier toevallig terecht gekomen, en dan meteen in een heel herkenbare situatie... Mijn kinderen zijn even oud als de jouwe, maar in omgekeerde volgorde, mijn naaimachine zou eigenlijk in de nieuwe ingemaakte kast moeten staan, maar staat meestal gewoon naast de keukenkast (en ondertussen zit die kast al vol met stofjes...).
    Wij wonen ook in een meerjarenplan waar ofwel 's avonds als de kinderen slapen ofwel op zaterdagvoormiddagen aan verder gewerkt wordt! jij hebt in ieder geval al fijne vooruitzichten op een eigen plek om te naaien. Mooi!
    Ik kom zeker nog eens terug kijken hoever het ermee staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer mooie vooruitzichten dus! Het is echt een zaligheid om een eigen naaiplekje te hebben. Al vind ik jou wel heel inventief met dat naaikarretje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat vooruitzicht ziet er zeer veelbelovend uit! En in tussentijd is dat karreke een superhandige oplossing :-)

    BeantwoordenVerwijderen