dinsdag 4 oktober 2011

Plagiaat van een streelzacht dekentje & iets handig voor onderweg

Geregeld zien we op allerhande blogs zeer mooie baby-dekentjes verschijnen (bvb tutorial op Emma & Mona). Meestal krijg ik dan ook zin om zo een exemplaar te maken (want wat zien die er meestal schattig uit!), maar aangezien mijn jongste al geen baby meer is, lijkt het wat nutteloos.

Iene-Miene had echter het idee opgevat om dit gewoon een 'slag' groter te maken zodat het bruikbaar is op een kinderbedje. Misschien hebben anderen dit ook al gedaan, maar dit was de eerste keer dat ik het zag op een kinderbedje.
Dat idee heb ik dan maar schaamteloos gekopieerd - en dan nog op een luie manier, ttz zonder paspel. Gewoon rondomrond stikken, keren en toestikken.

Dit is het resultaat:

Het ziet er nogal 'ongestreken' uit omdat ik het meteen in gebruik genomen heb (en vergeten was foto's te trekken)

De hondjesstof is van Stoffenspektakel van vorige lente in Gent, de langharige fleece is een dekentje van de Blokker. Het knippen van dergelijke fleece, doe je best voor je geplande stofzuigbeurt want dat maakt enorm veel vuiligheid.

En zo ziet het eruit op het kinderbedje:



Het is echt heel handig. Geen geknoei met lakentjes en dekentjes die constant in de war raken want alles hangt gewoon aan elkaar.

En naast een dekentje voor de zoon heb ik ook nog een nieuw 'tutlintje' gemaakt voor onderweg.
Simpelweg een reepje stof inplooien, aan de ene kant een elastiekje meestikken en aan de andere kant een 'klepje' om vast te maken aan de kleren. Het klepje kocht ik bij Koekepeertje, het stofje nog een restant van de kussensloop gebruikt voor de turnzak.





8 opmerkingen:

  1. Ziet er een zalig zacht dekentje uit... Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dekentje! Daar zal zalig onder geslapen worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, ja, ik maakte er al 4. De grootste is 2 op 1,5 meter. Lekker knus :)
    In de winter zitten we alle vier op de bank, elk onder ons eigen deken. Daar gaan jullie echt nog veel plezier aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maakte er ook een groter voor Lilith. Heerlijk zo op dat kinderbedje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @oon: ja dat is echt wel groot :-)

    Iemand tips hoe je dat het beste afmeet? Dat vond ik nog moeilijkst van al: twee stoffen in zelfde grootte in dat formaat ... dat teken je toch niet eerst uit op papier?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet de exacte afmetingen van m'n dekentje niet eigenlijk. Ik stikte de twee stofjes voor de bovenkant aan elkaar, en legde die lap dan op de onderkant. De onderkant knipte ik dan rondomrond af, zonder afmeten, stikte de twee lagen aan elkaar, en dan knipte ik de naad gewoon overal korter. Geen twee keer afmeten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik ben van plan om dit dekentje schaamteloos te kopieren! Mijn stofje (toch wel hetzelfde als IeneMiene om nog wat meer schaamteloos te kopieren!) is binnen nu enkel nog fleece. En die tutteketting is super mooi! Ga ik direct(!) mee beginnen zi!

    BeantwoordenVerwijderen