zaterdag 4 februari 2012

groen + tule = tinkelbell

Zoals ik in één van de vorige berichten aangaf, was ik bezig met groene tule. Plezant is anders, maar het resultaat is wel mega, al zeg ik het zelf. Bedoeling was om een tinkelbell outfit te maken (eerst voor carnaval, daarna om te spelen):


Voor de rok, baseerde ik mij op deze tutorial. Er bestaan er veel in blogland, maar vond die puntjes onderaan wel tof. Het is wel geen sinecure om met tule te werken. (Ik begrijp ineens waarom mijn trouwkleed zo duur was, gezien deze uit verschillende lagen tule bestond, die dan nog eens in fijne plooitjes gestreken waren ...)

In de winkel vroegen ze mij 'harde of zachte tule?'. Ik had er geen idee van, dus ik heb vooral naar kleuren gekeken en harde gekocht. Ik vermoed dat zachte tule iets makkelijker over elkaar glijdt en dus makkelijker te knippen is; maar dat harde tule mooier wijd 'staat'. Nadeel van de harde tule is wel dat  'het prikt' aan de beentjes, dus ze zal er een leggingske onder moeten dragen. 
Volgens de tutorial wordt de tule aan de elastiek gestikt, en geeft dan dit als resultaat:


Niet zo mooi om te dragen zonder iets op (wegens te zichtbare rekker), maar dat was niet erg, gezien er nog een bovenstuk op moest komen.

Voor het bovenstuk, inspireerde ik me hierop. Alleen had ik geen zin om met satijn te werken en vond ik het bovenstukje te bloot (gezien het ook moet dienen voor carnaval binnen paar weken). Maar met deze vorm in het achterhoofd, tekende ik dit bovenstukje in katoen. Wegens gebrek aan stof, kon ik het bovenstuk niet voeren, maar heb ik het afgezet met biais, en dat zou ik de volgende keer ook niet doen (want valt niet zo soepel).


Over de achterkant ben ik niet zo tevreden: ik wou eens iets anders proberen maar niet goed genoeg uitgedacht waardoor de twee kanten niet mooi uitkomen (zie pijl).
De blaadjes tekende ik zelf (4 grote en 3 kleine) en tot slot flockte ik er nog een Tinkelbell silhouette op (in geval er twijfel zou zijn).



De vleugels kocht ik gemakshalve in Dreamland.

En alles samen geeft het dit resultaat: een blije dochter die niet kan wachten tot het carnaval is om het de eerste keer te kunnen aandoen. Meteen zie je ook dat ze sowiezo een leggingske zal moeten dragen wegens te zichtbare slip :).







Voor andere carnaval/verkleed inspiratie die ik de voorbije week zag passeren: Liezewiezewoes (fantastisch mini-trouwkleed) en Fam (schitterende disco-outfits voor kleuters, waar ik toch wel zeer onder de indruk was over de geproduceerde hoeveelheid).



22 opmerkingen:

  1. Wauw Wauw Wauw Wauw!!
    Zo'n verkleedpakje wil ik ook wel (kunnen maken)!!
    En dat zonder een éénduidig patroon..
    PROFICIAT !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeel mooi. Wees trots en geniet van carnaval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je dochter zal schitteren met carnaval !Mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, het is echt mooi! En die kleur is prachtig é! En van Fam ben ik ook nog steeds onder de indruk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mega-mooi en amai, respect voor al het werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het resultaat van al dat werken mag er zeker zijn. Een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waauw!!! Ze is helemaal klaar voor de carnaval en verkleedpartijtjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geslaagd, die kan zo op de schouder van Peter Pan gaan zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, hier staat ook een tinkerbel op programma, maar eentje waar ik het patroon van heb; anders zou ik dat niet kunnen. chapeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh...zo'n schitterende outfit! Je mag er heel trots op zijn en ik weet dat met tule werken niet zo evident is. Ik maakte 2 jaar geleden een minnie mouse outfit en heb toen ook serieus gevloekt :)

    (Merci voor de reclame)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt super tof! Er gaat er eentje stralen met carnaval!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauwh zeg! Heel schoon gemaakt! Zo een pakje zou hier ook nog scoren...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. carine dewachter4 februari 2012 om 10:36

    heel mooi goed gedaan van mijn dochter voor mijn kleindochtertje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. waauw zeg! echt supersupermooi geworden! morgen ga ik ook op jacht naar nog gekleurde tule op het stoffenspektakel, je kan er veel kanten mee op :)
    ma de jouwe is echt super leuk georden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wa, dat is nu echt wel het allerschattigste pakje dat ik ooit heb gezien! Precies de echte.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supermooi!!! Ik maake voor Valentine een Flamencorokje en werkte ook met de harde tule. Nadeel is hier idd dat het niet echt comfortabel is aan de beentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. OOHH die is mooi geworden!
    Dat gaat een hele leuke carnaval worden.

    BeantwoordenVerwijderen