woensdag 8 februari 2012

Laptop sleeve (+ mini-handleiding)

Mijn moeder heeft (eindelijk) een nieuwe laptop gekocht. En om het nieuwe speelgoed te beschermen bij het opbergen in de kast, vroeg ze mij om iets te maken. Ik dook in mijn stoffenvoorraad en gebruikte een stofje waarvan ik te weinig besteld had om er een kledingstuk uit te maken, en op die manier toch een mooie bestemming gekregen heeft.

voorkant

achterkant

haar naam op de binnenzijde van de flap geflockt


Ik baseerde me opnieuw op verschillende tutorials, maar is in feite zeer eenvoudig. Ik plaats hieronder een mini-handleiding in het Nederlands en in centimeters (wat ik niet meteen terugvond).


Stofbenodigdheden:
- Achterkant: (Breedte + hoogte laptop (of ipad of ...) + 3 cm) * (Lengte + hoogte + 3 cm)
- Voorkant: (Breedte + hoogte laptop + 3 cm) * (Lengte + hoogte + 3 cm)
- Flap (Breedte + hoogte laptop  + 3 cm) * (Gewenste lengte (ik nam 2/3 van de lengte laptop))
--> dit alles 1 keer in buitenstof, 1 keer in binnenstof (naadwaarde van 1cm  is inbegrepen)
--> binnen of buitenstof verstevigen met vb. strijkvlieseline.

Handleiding:
- Flap: Goede kanten  op elkaar leggen, 3 zijden aan elkaar stikken (waarbij je 1 lange kant open laat). Aan de andere lange kant stik je 2 elastiekjes, touwtjes of iets anders mee in de naad om de flap mee te sluiten. Maar je kan ook opteren om achteraf knoopsgaten in de flap te maken, of om velcro te gebruiken of nog iets anders. Ik heb 2 elastiekjes gebruikt op 8cm van de zijkanten.  Daarna keer je de flap, en strijk je alles goed plat.

- Buitenstof: goede kanten op elkaar, 3 zijden aan elkaar stikken (waarbij je 1 lange kant open laat). Als je labeltjes gebruikt, niet vergeten meestikken in deze stap (ik was het zelf ook alweer vergeten, vandaar).

- Binnenstof: goede kanten op elkaar, 3 zijden aan elkaar stikken: hierbij 1 lange kant volledig open laten en in de andere lange kant een keergat overlaten (concreet: ongeveer 1 derde stikken, 1 derde openlaten en dan terug 1 derde stikken).

- Dan steek je de twee bekomen tasjes in elkaar: het tasje uit de buitenstof plaats je in  het tasje uit de binnenstof en er hierbij voor zorgen dat de goede kanten tegen elkaar zitten. Hiertussen steek je aan 1 zijde de flap ertussen, en kijk hiervoor goed dat je het aan de juiste kant steekt, zeker als je met verschillende stofjes werkt. Eerst even vastspelden en kijken wat het geeft, helpt meestal.

- Dan stik je rondomrond aan de bovenkant beide tasjes (met de flap ertussen) aan elkaar, keer je alles door het keergat, naai je het keergat toe (met de hand of machinaal), en klaar!

9 opmerkingen:

  1. Amai, je moeder zal hier wel heel content mee zijn! Mooie kleurencombinatie !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi! en die naam aan de binnenkant is echt origineel, tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap !
    Bedankt voor de handleiding!
    Nu alleen even mooie stoffen (en combinatie) vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, een handleiding! Deze ga ik eens proberen..

    BeantwoordenVerwijderen