dinsdag 24 april 2012

Op een groene paddestoel ...

Dit hemdje maakte ik eigenlijk vorig jaar al. Het is zelfs het eerste hemdje dat ik ooit maakte.



Ik had het echter 'iets' te groot gemaakt waardoor ik het nooit had afgewerkt. Maar eigenlijk werk ik altijd alles af. Ik kan het niet laten, het is sterker dan mezelf. Ik werk liever iets af om nooit aan te doen, dan half in de schuif te laten liggen.

De hoofdreden om dit niet af te werken was dus niet de grootte ...  maar mijn schrik voor drukknopen. Het patroontje schreef namelijk drukknopen voor, en mijn test met de hamer was grandioos mislukt. Dus uit schrik om het hemdje te verpesten, bleef ik ervan af. Ik was toen ook nog niet zo vertrouwd met het maken van knoopsgaten (in 4 fasen, met mijn oude naaivriendje) en had een beetje schrik om een knoopsgat te klein of te groot te maken - wat ook het hemdje zou verpesten.
Dus het duurde tot mijn nieuwe naaivriendje met de 'automatische' knoopsgaten voor ik dit hemdje eindelijk afwerkte.

Het patroontje zelf komt uit de Knippie. Voor de meeste mensen die geen naailes volgden zijn termen zoals 'sluitbiezen, overslagen, ....' wellicht ook chinees (of is dat alleen bij mij het geval?).
In ieder geval, toen ik dit hemdje maakte heb ik enorm gevloekt op die sluitbiezen. Ik snapte geen snars van die uitleg: ik plooide, stikte, tornde los, plooide, stikte, tornde los, riep een hulplijn in (maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de telefoon of via mail), liep letterlijk naar buiten, 'snakte' een paar keer tegen mijne vent, en had daarna ineens het licht gezien. Ik maakte er foto's en een handleiding van, en mijn hulplijn was zo vriendelijk om ze hier te posten (aangezien ik toen nog geen blog had). Ik ben niet zeker of het helemaal volgens de regels is, maar het resultaat is wel mooi. En dat is voor mij genoeg.


Het stofje vond ik in Alfabri, een outletwinkel in haar streek. Het lag ergens helemaal vanachter, tussen de 'kinderstofjes' van toen. Het kostte '33fr/meter', dus met de knopen erbij (ook in solden) heb ik dus maar 1EUR voor dit hemdje betaald :-).


En ja, en een stofje met paddestoelen, dat vraagt om een klein kabouterke :-).







Mijn manneke, dat volgende maand alweer twee wordt ... en hier nu letterlijk aan mijn arm zit trekken om bij hem in de zetel te gaan zitten. Ik ga dus bij deze afsluiten :-)


25 opmerkingen:

  1. keischoon hemdje , keischoon kabouterke !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattig manneke! In dat hemdje is hij om op te eten! (ik hou van champignons ;-)
    Knap gedaan, ze!
    en 33 FRANK nog?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo schoon! En een 'bijna-proficiat' voor je 'bijna-tweejarige' kabouter! (en ja hoor, dat van die 'chinese naaitermen' is hier ook het geval....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mo jij kunt toch ook schoon vertellen hoor! En je hemdje is heel goed gelukt.
    En een proficiat alvast met je bijna 2 jarige kabouter! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat fijn!
    Eindelijk iemand die ook de benaming van alle dingen in de patronen niet direct door heeft. Voel ik me niet meer zo alleen. En mijn hulplijnen heb ik ook vaak moeten raadplegen. Maar het lukt als steeds beter.
    Wat ziet dat hemd er schattig uit en alvast gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoon! ja da is hel eh, knippietaal! hier wordt er ook al es iets op de vent afgereageerd jong :) trek het u nie aan :)
    en ook ik heb zo de neiging om de dingen af te werken, of ik het nu ga dragen of mila ga aandoen of nie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt mooi hé in dat stofje! Goed dat je het afgewerkt hebt - t zou zonde zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat hemdje is echt prachtig!!! En ik herken die schrik, iets is dan af, maar kan helaas ook in één minuut verpruts worden door een drukknop die niet lukt of een knoopsgat dat niet is zoals het hoort ;-). Ik vind het trouwens mooier met de groene knopen dan moest je drukknopen gebruikt hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De basis kostte je misschien amper één euro, maar de toegevoegde waarde is zoveel meer! Supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige foto's van het model :) Mooi hemdje! Ook ik kan niet half afgemaakt laten liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook schrik van drukknopen. En met je machientje zijn de knoopsgaten zo gemaakt. En zo een handige hulplijn is mooi meegenomen. Eind goed al goed!
    Hij ziet er geweldig mee en wat een lief venteke:0)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook een geweldige hulplijn, maar inderdaad niet altijd makkelijk om iets over de telefoon uit te leggen, en ze woont 160 km ver weg...
    Wat drukknopen betreft: vergeet dat hamer-gedoe en investeer in een echte prym-tang, geen nep. Ik heb niks tegen witte producten maar in dit geval is er een hemelsbreed verschil! Drukknoopjes en revetjes gaan erin als was je stof boter, en ze zitten nog eens goed stevig vast ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar hadden wij het vorige week over é! Mijn hemdje is ondertussen nóg niet afgewerkt..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Da's een schoontje ! Het staat hem goed, al een geluk dat je het afgewerkt hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een super mooi hemdje en zo'n prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel leuk hemdje! En schattig model :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig hemdje! Hij staat er geweldig mee, wat een schoon venteke!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. fantastisch hemdje werd het - prachtig stofje, heerlijk kabouterke!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. goh,ben helemaal onder de indruk als dat de eerste versie is! Heel mooi, en dat voor 'ne euro :-)

    BeantwoordenVerwijderen