dinsdag 1 mei 2012

Waarschuwing: niet voor naaiperfectionista's!

Hoe gaat het gezegde weer? "Schone van verre, verre van schone?". Awel, dat is nu eens volledig van toepassing op dit kleedje. Het is er eentje uit de laatste Knippie (2/2012). Ik was meteen weg van de ruches in combinatie met de eenvoud van het modelleke. Toen ik het patroon overtekende, had ik al meteen het gevoel 'dat zal toch veel te wijd zijn?'. Nu ja, versmallen van een A-lijntje, dat kan iedereen, dus no stress. Er waren echter ook een paar stukjes van de 'uitleg' die me op het eerste zicht niet helemaal duidelijk waren (het is dan ook een Knippie hé). Maar ik dacht, dat wordt wel duidelijk als ik zover ben.

Alles verliep goed tot het aanzetten van de 'armbiezen' en de 'halsbiezen' (= voorlaatste en laatste stap).
Het idee van de armbiezen snapte ik wel: biais-gewijs aanzetten. Maar hoe je dat doet met een biesje van 1,5 cm? Ofwel ligt dat aan mij, maar dat is toch wel heel smallekes. Dus ik knipte een nieuw biesje van 2,5 cm, wat al iets meer handelbaar was.
Maar dan die halsbiezen ... ik snapte wel hoe het moest maar ik slaagde er dus niet in om het 'proper' aan te zetten.

Ik plaats hier eerst een aantal foto's 'schone van ver'; de gevoelige kijkers scrollen daarna beter voorbij het gedeelte 'verre van schone'.

Schone van verre:







Schone van verre: (niet voor gevoelige kijkers):

Binnenkant halsbies

Armsgatbies

De ruches worden bovenaan niet afgewerkt, waardoor je die lelijkheid ziet als je een rucheke opheft

Dus, wat hebben we vandaag geleerd?
- Puntje 1: steek er volgende keer een rits : dan doe je het kind geen pijn om het aan te trekken én kun je alles door de schouders keren waardoor dat gedoe met biezen overbodig wordt (nu moest ik immers buitenkant en voering 'als 1 stuk stof verwerken' waardoor keren niet mogelijk was).
- Puntje 2: de ruches bovenaan netjes afwerken (zie laatste foto)
- Puntje 3: als je een niet makkelijk bruinende dochter hebt, blijf dan weg van wit - zelfs als vind je de tekening zo leuk

Wellicht ga ik er een rokje van maken, en dit kleedje eens opnieuw maken in een effen kleurtje (vb. kobaltblauw met een wit lintje). Maar daar slaap ik nog even over.

29 opmerkingen:

  1. Ik vind het een schattig stofje! Wat jammer dat niet perfect is geworden. Ik vind de patronen in de Knippie echt onbegrijpelijk. Ik durf er niets uit te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ten eerste: het PRACHTIG van verre ;-)
    MAAR:
    uw dochter is een plaatje, het stofke is een plaatje=
    dus ivm da wit, k vind het zeker kunnen!
    de armsbiezekes, als ge ze strijkt, krijgt ge ze dan ook nie plat???
    den hal: dit zit vanbinnen, dus daar kunnen we niks van zien, of (maar k ben geen prof naaister)als ge der een biaiseke langs den binnenkant tg stikt??? of een lintje???
    in ieder geval: k vind het fotookes om in een boekske te zetten, miss de Knippie??? ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken anders een trukje voor die arms- en halsbiesjes! Haha! Help mij onthouden dat ik het de volgende keer toon. (komt het stofje van van Hagen?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, van het stoffenspektakel. Benieuwd naar het truucje :-)

      Verwijderen
  4. Mooie dochter!
    En dat jurkje is er misschien eentje om aan de kast te hangen en van te genieten :-)
    Dat printje en de ruches zijn wel leuk, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig stofje zeg! En op een paar detailkes na een heeeeel schoon kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ken dat...het vorige week een 'simpel' kleedje uit de burda(laatste nieuwe) kids gemaakt!
    Het model trek op niets en klopt ook helemaal niet van maat bepaling....mij zo druk in gemaakt!
    en er stond dan nog bij dat het heel simpel was!
    volgende keer beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel een super mooi stofje, en wat is het balen als het niet er komt wat je er in zag...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou hetzelfde doen als jij en er een rokje van maken. Heel leuk stofje, maar het modelletje valt mij precies een beetje tegen (het jurkje eh, niet het leuke model!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. maar wie kijkt er nu naar de binnenkant van een halsbieske of heft de ruches van zo'n kleedje op om de onderkant te zien - vraag ik mij dan af - verwaarloosbare details dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar je ziet het toch goed hoor. Geen reclame voor naaien :-)

      Verwijderen
  10. Van verre vind ik het wel een hele schone! En die details, daar valt niemand over (behalve gijzelf dan ;). Ik zag onlangs een kleedje in een dure winkel, en die armsbiezekes zagen er precies zo uit... Dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Héél, heel schoon, en die details, we letten er gewoon niet op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, de reacties zijn toch wel duidelijk, he! Inderdaad schoon van ver...da's gewoon een trekske dat alle naaisters hebben; 'normale' mensen kopen gewoon iets en weten niet eens dat er zo'n details bestaan ;-) Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enne... de Knippie is altijd op foto 'waw' en in de maak 'grmbl'!!!

      Verwijderen
  13. 't Is toch wel mooi hoor! Enne, dat wegblijven van wit, dat moet je niet doen, wit is toch altijd mooi? Of je nu bruin bent of niet.
    Uit de Knippie durf ik trouwens niets maken zonder hulplijn (mijn naailerares dus), echt zo onduidelijk altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oei, ik vond dat in de Knippie ook zo'n mooi modelletje. Zou ik er nog wel aan beginnen? Ik vind het nochtans wel mooi als ze het aan heeft. Wie let er nu zo goed op de details.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! Misschien kun jij nauwkeuriger werken, en met mijn stommiteiten in achterhoofd, kan het niet misgaan :-)

      Verwijderen
  15. Tis inderdaad héél schoon! En dat stofje is prachtig!
    Weer maar eens het bewijs dat den uitleg van KNippie op niets trekt. Ik vind uit Japanse boekjes naaien soms nog gemakkelijker...
    Die dochter van u is op te eten, zo een knappe mie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 't Bijzonderste is toch dat het mooi oogt en dat doet het! Je zegt schone van verre, maar er is niemand die Loize van op 5 cm zal bekijken he. De echte kenners zullen eens kijken hoe je het maakte en zullen dan misschien de onvolmaaktheden zien, maar daar zou ik niet wakker van liggen. Mijn metekindje straalt en dat witte velletje komt gauw in orde, het kan niet blijven regenen... (dat denk ik toch). Gr!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een superleuke stof heb je gebruikt.
    Misschien is de Ottobre makkelijker te lezen?
    Het is mij ook gelukt en ik ben een beginnende naaister maar die wel van puzzelen houdt.
    Ik ga morgen beginnen met een jurkje uit dit blad.

    Groetjes Bloemar

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik vind het toch mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het jurkje erg leuk geworden. En een kniesoor die let op niet zo supergeweldige afwerkingsdetails. Het gaat toch om het geheel?
    Had je de biezen wel van schuine stof geknipt? Of bedoelden ze soms belegjes? Nou ja, het mag duidelijk zijn: de Knippie is niet altijd even doorgrondelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, ik had zeschuin geknipt! Maar het mocht niet baten ;-)

      Verwijderen
  20. Ah, dat schone stofje heb ik hier ook liggen. Je jurkje inspireert anders wel! Ik vind het heel schoon. En er gaat heus niemand onder "haar ruches" kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is idd een prachtjurkje, jammer dat de afwerking niet zo goed ging. Bij de biesbreedte kan ik alleen bedenken dat de strookjes waren gegeven zonder naadwaarde, die moet je er dan nog bijknippen en dan wordt het 2,5 cm. (Als het inclusief naad is staat dat er expliciet bij, als het er niet bij staat moet je het er nog aan knippen - dat is Knip(pie)-logica, moet je net weten ;))
    Zonde van al je werk trouwens, maar het zou toch jammer van het stofje zijn om het in de kast te hangen - een rokje is dan toch een heel goed idee? Ben je gelijk van het wit-probleem af (al is dat op de foto's niet zo zichtbaar). Prachtmeidje heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat maak je leuke dingen! Ik ga je volgen! Dit jurkje vind ik ook zo leuk! Jammer hè als het niet wordt wat je wilt...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. heel tof stofke maar ondanks tips hoger is een bies voor arm of hals niet om in biais aan te zetten maar om als beleg aan te zetten
    dus het biesje komt dan helemaal aan de binnenkant te zitten na aanstikken, inknippen en goed strijken ( en nog een mooi sierstiksel dan blijft het goed zitten
    soms is het een kwestie van techniek zoals de mens het weet te zingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen