zondag 12 augustus 2012

Taillebandwerk

Aan het einde van mijn vakantie heb ik wat tijd gevonden (onder de parasol in de tuin) voor wat bandwerk. Uiteraard op het gemak:
- op donderdag knipte ik mijn stofjes,
- op vrijdag haalde ik mijn overlock vanonder het stof *
- en op zaterdag zoomde ik om.
Ik koos ook voor het meest simpele rokje: geen ritsen, geen elastieken want ik wou me toch ook niet teveel inspannen :)

* hier kreeg ik echter mijn eerste stress-moment van gans de vakantie. Een overlock buiten zetten, met licht windeke=bad idea. Mijn garen raakten wat verstrikt achteraan met een gebroken draad tot gevolg. Niets aan de hand, hoor ik u denken, maar wel als je dat ding nog nooit zelf bedraad hebt. Ah ja, de mevrouw van de winkel was zo vriendelijk om dat voor mij te doen en sindsdien had ik precies nog nooit de drang gevoeld om van kleur te veranderen. Wit past toch bij alles en uiteindelijk zie je dat toch niet. Met de handleiding op de machine en het boekske kwam ik er niet, en na een 4tal pogingen bood een YouTube filmpje visuele hulp (lange leve het Internet). En ik moet zeggen, na 3 gebroken draden (want de wind bleef precies ambetant doen) kan ik nu toch al vrij goed dat ding bedraden.

Soit, terug naar het bandwerk.


De rokjes links zijn de klokrokjes uit Allemaal Rokjes.
Het rokje rechtsboven is het A-lijnrokje uit Allemaal Rokjes.
Het rokje rechtsonder is een rimpelrokje.


En op ons model, zien ze er zo uit:


Perenstofje + boordstof: Vermiljoen


Bloemenstofje + boordstof: Den Beer


Roze hartjesstof + boordstof: Den Beer



Tricotstofje + boordstof: De Stoffenkamer
Deze maakte ik eigenlijk voor de herfst, en heb er zelfs al een matching sous-pulleke voor gevonden :).

Bij deze is mijn stoffenvoorraad een beetje geminderd, en heb ik weer plaats voor nieuwe :).




36 opmerkingen:

  1. Bandwerk, inderdaad! Daar zal ze wel blij mee zijn. En zo'n overlock bedraden, da's niet evident hé. Ik heb mezelf in het begin verplicht om het telkens opnieuw te doen, zelfs als ik hetzelfde kleur nodig had. En nu kan ik het zonder probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mor zie hoe schoon!!!
    ze zijn ook zo plezant om te maken ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal even mooi ! Ik zou als kind al niet kunnen kiezen 's ochtends !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lol voor de overlock, die eerste keer bedraden was bij mij ook met knikkende knieën. Intussen wissel ik voor elk project gezwind van kleurtje. ;-) Leuk reeksje, moet ik ook eens doen, zodat ik die stofjes zie rondlopen in plaats van in de kast liggen tot ik ze beu ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha... there's a first time for everything. Nu zijn jij en je overlock pas echt vrienden! (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai,dat is een heel blij kind op de foto's. Maar wat wil je ook ,met zo'n mooie rokjes !!!
    Toppie !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof, zo wat bandwerk: heb je ineens plaats in de stoffenkast en kleur in de kleerkast. Ik vind vooral de bloemekes van den Beer prachtig, zeker in combinatie met het geel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke rokjes! Vooral het laatste vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gebruik je hetzelfde patroontje als je de rokjes in tricot maakt? Of versmal je het patroon een beetje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Katja, ik gebruikte hetzelfde patroontje, het is toch de band die het rokje ophoudt. Zij sloot heel goed aan bij maat 4 jaar in het boek, dus heb ik het zo gehouden. groetjes

      Verwijderen
    2. Bedankt! Ga ik ook eens proberen met tricot!

      Verwijderen
  10. Blijkbaar is ze er wel heel blij mee :D
    Superleuke rokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kom je naar Stik Stof volgende donderdag? ;-) Ik zal je héél wat te vragen hebben over die tricotband want bij mij wil dat om de een of andere reden echt niet lukken.

    Jou rokjes zijn wederom superschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie rokjes, zeg.
    En die overlock, ik rkijg nog steeds zenuwen als ik die van mij moet bedraden, en dan doe ik het eerst nog 3 keer fout voor het goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk, zeg , op het terras onder de parasol ... Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. allemaal om 't er mooist! Leuk hé, als je na zo'n middagje stikken (en zuchten ;-) )plots 4 rokjes bijhebt voor dochterlief!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schoontjes zeg! Gewoon even oefenen voor de bedrading en da loopt vlotjes ze:) enig moet precies vreeeeed dringend Es' naar den beer gaan eh zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De rokjes staan jullie model prachtig. Heel mooi gedaan zowel het maken van de rokjes als het showen van de rokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. WAW kei schoon gedaan maareuh zonder overlock is da nog veel langer werk ;-s

    BeantwoordenVerwijderen
  18. super mooi!
    zou er ook nog eens moeten invliegen.....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De eerste is mijn favoriet!
    Maar ook de andere zou ik in de winkel niet laten liggen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldige rokjes en wat showt je moedelletje ze enthousiast!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. mooie rokjes!! hier geen overlock maar als ik zo een ding ie kan ik helemaal begrijpen dat het wat tijd, inzicht en geduld vraagt om de draden op zijn plaats te krijgen. Maar het stikwerk zal natuurlijk wel mooier zijn. Ik hoop vanaf september in de naailes mij toch ook eens achter ééntje te zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Merci voor de overlock-tip, dat lijkt me zoiets dat mij ook nog zou kunnen overkomen :) En uw dochter is prachtig met alle rokjes! Hopelijk blijft het nog lang mooi weer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. aré gauw, ze kan weer verder daar. Schoon gerief, komt van pas bij deze heerlijke nazomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De laatste is mijn favoriet. Mooi en inderdaad: bandwerk is effectief om de stoffenvoorraad te verminderen. Moet ik ook eens doen

    BeantwoordenVerwijderen