donderdag 12 september 2013

Schildkliertroubles

Ik heb een hele tijd opgezien tegen deze week. Ergens in het voorjaar kwam ik te weten dat mijn schildklier moest verwijderd worden. De diagnose van een te weinig werkende 'nodulair' omvormde schildklier werd al 5 jaar geleden gesteld. Met een dagelijks pilleke was alles onder controle. De noduli bleven echter traag maar zeker groeien dus tijd om er komaf mee te maken, voor de complicaties te groot zouden worden. Het litteken en de levenslange pillekes nemen we er dan maar bij.

Toen was het ineens zover. Stress overviel me pas de laatste dagen vooraf, niet verwonderlijk: ik ben een nerveus persoon, dus waarom zou ik hiervoor dan niet nerveus zijn. Angst voor het niet meer wakker worden (kleine kans, maar het kon altijd), maar ook angst voor het wakker worden: pijn? (gesneden dwars in de keel), hoe reageren op de narcose?... want overgeven in combinatie met die snee in de keel zag ik niet zitten. Gelukkig ben ik daarvan gespaard gebleven en ben ik rustig wakker geworden.

Ondertussen zijn we 2 dagen verder, en maak ik het redelijk goed naar de omstandigheden. Er zijn nog een paar bezorgdheden (naar stembanden en calciumaanmaak) maar we zijn hoopvol. Ik kan ondertussen zelf recht staan zonder flauwvallen, terug eten, terug kleren aan en ben ik niet meer 100% afhankelijk van de verpleging. Ik heb dit nu maar een tweetal dagen moeten ondergaan (die afhankelijkheid), maar het zet je toch aan het denken. Aan diegenen die dit veel langer moeten doen: Chapeau.

Soit, naast geruststelling op die bezorgdheden kijk ik nu vooral uit naar het wassen van mijn haar (ja, sorry, maar als mijn haar niet gewassen is, voel ik me helemaal vies) en naar het verwijderen van alle buisjes en toestanden. Op het wassen van mijn haar zal ik wel nog even moeten wachten, de buisjes hopelijk niet meer zo lang.

En natuurlijk ook naar het naar huis gaan morgen of zaterdag. Al zal rusten wel lastiger zijn met de kids continu rondom mij in het weekend. Hoewel ik natuurlijk wel blij was ze te zien. Zeker de oudste, die toch ook wat schrik had toen mama naar het ziekenhuis moest.



Ziekenhuis is misschien saai, maar het JYZ-ziekenhuis is goed uitgerust op vlak van tv en internet, dat ik me voorlopig wel kan bezighouden. En de verpleging is top, en het eten verzorgd. Met elke dag een paar dessertjes 😊.




29 opmerkingen:

  1. Ooh, ik wens je heel veel beterschap. ik zou ook bang hebben voor alles (in slaap doen, dat lidteken, het ontwaken,.....)
    ik heb met een traagwerkende schildklier te maken gehad tijdens de zwangerschap (ook pilleke moeten inpakken). Nu is alles ok en pilvrij maar ik moet elk jaar een bloedcontrole uitvoeren. vanaf de waarden stijgen moet ik ook terug (en dan starten waarschijnlijk met pillekes)

    Laat je in de watten leggen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel beterschap! Enne, dat je je vies voelt met ongewassen haar is ontzettend herkenbaar... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben blij dat het is meegevallen! Want het staat mij ook nog te wachten :( Heel veel beterschap, hopelijk ben je snel weer de oude!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei! Hopelijk ben jij er ook snel vanaf! Succes alvast

      Verwijderen
  4. Ik ben blij dat je het gehaald hebt! ;-)
    Echt, ik hoop dat je je snel weer helemaal beter voelt!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat je je snel weer helemaal fit voelt!!
    Veel beterschap!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei, niet leuk zeg, hopelijk ben je snel weer op de been. Van dat haar wassen kan ik mij helemaal voorstellen. En ik het JYP ziekenhuis! Ben daar 2x bevallen, zulke schone kamers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken dat... In de familie hebben we al 2 mensen bij wie de schildklier moest verwijderd worden, weliswaar door een vorm van kanker... Mijn dochter, bijna 11 is geboren met een te traag werkende schildklier, hoor je ook niet veel, hé! Mits de bloedafname om de 3 maanden en ja, de dagelijkse inname van medicatie stelt ze het heel goed, niks aan te zien....
    Rust maar goed uit, zal je nodig hebben! Alles komt goed ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel beterschap en laat je goed verzorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, veel beterschap! Ik heb ook een bijna-niet-meer werkende schildklier en ik dacht dat ik met die pillekes de rest van mijn leven kon verder doen....
    Hopelijk mag je snel naar huis!
    Rust maar goed uit en laat je maar es flink verwennen dan!
    gr
    an
    jace-did-it.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel beterschap!
    Het afhankelijk zijn en haar-niet-kunnen-wassen had ik bij mijn tweede zwangerschap, 2 maand platliggen in ziekenhuis (bedpan en al... ge zult het wel kennen) - je eigenwaarde daalt wel op zo'n moment. Gelukkig ben je er al een beetje door, nu gaat het alleen maar beteren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai, en dan tijdens een zwangerschap terwijl je je al niet op je aantrekkelijkst voelt :-)

      Verwijderen
  11. Snel beter worden, hoor, en rustig aan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel beterschap!! Heb de mijne in januari laten verwijderen. Na 1 nacht in het ziekenhuis stond ik alweer buiten!! De eerste dagen vond ik het moeilijkste moment en raar maar waar ook de derde week was effe zwaar...
    Maar achteraf voelde ik me opgelucht dat eindelijk die gezwellen eruit waren en ik geen schrik meer moest hebben dat het zou evolueren in kanker.
    Wat ik eigenlijk wil zeggen: het komt goed en dat litteken is de eerste weken 'vies', maar nadien zie je er bijna niets meer van! :-) Hou je goed!!

    Groetjes Sofie
    http://dekopspeldekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje! Morgen zie ik het litteken helemaal (laatste draadjes eruit).

      Verwijderen
    2. De duimpjes gaan hier omhoog voor jou!
      Veel beterschap!!

      Verwijderen
  13. oei, heb een gelijkaardig probleem gezwel op schildklier, tot hiertoe dd pilletjes maar soms ook ferme moodswings

    BeantwoordenVerwijderen