woensdag 11 februari 2015

Lazy ovenfood #boostyourpositivity

Damn. Een blogchallenge over recepten, gezonde recepten dan nog.

Ik deed dat hier al eens eerder uit de doeken: koken doe ik niet veel. Om organisatorische redenen, maar eigenlijk ook omdat ik deep down geen keukenprinses ben. Want geef toe: mocht ik dolgraag koken, dan zou ik dat op de één of andere manier wel in mijn routine laten passen.

Er wordt hier dus op weekdagen bitter weinig vers vers gekookt. Daarmee bedoel ik: klaarmaken en meteen opeten, rechtstreeks uit de potten dus. 

Op weekdagen is het ofwel:

  • 's avonds klaarmaken, en 's anderendaags opwarmen over de middag
  • in het weekend klaarmaken, invriezen, 's avonds/'s nachts ontdooien en 's opwarmen over de middag
  • de vers gekookte potjes van schoonmama in ontvangst nemen van de schoonpapa die deze op maandagavond brengt, en 's anderendaags opwarmen over de middag
  • de voetjes onder tafel steken voor verse kost bij mama of schoonmama
Als er gekookt wordt in het weekend, dan komt hier de laatste tijd heel vaak een Pascale'ke op tafel. Ik vind die gerechten lekker en simpel, en dat ze gezond zouden zijn is natuurlijk enorm mooi meegenomen. En het feit dat je quasi nooit patatten moet koken (en dus ook niet moet schillen) of pasta moet koken, elimineert toch heel wat werk. Veel gerechten drop je ook gewoon in de oven, wat de afwas beperkt en je ondertussen gewoon iets anders kan doen.


Maar als ik tijdens de week moet koken, dan gebeurt hier heel vaak het volgende:
  1. ik neem een schaaltje voorgesneden wokgroenten uit mijn diepvries en laat die even ontdooien met de microgolf
  2. ik leg die in een ovenschaal
  3. ik overgiet alles met flink wat olijfolie 
  4. kruiden met peper en zout
  5. en andere kruiden naar keuze (vb. tijm en rozemarijn)
  6. alles goed omroeren
  7. alles 30' in de oven op 180°, tussenin eens omroeren
  8. alles in een Tupperware potje voor 's anderendaags

Meestal bak ik daarna ook nog een groenteburger in de oven, die ik dan ook in mijn Tupperware potje leg. Of ik neem een stoomzakje vis mee naar mijn werk.



Et voilà, een luie manier om toch een berg groentjes binnen te hebben met een minimale inspanning!

Deze post kadert in het #boostyourpositivity project van Activia.


3 opmerkingen:

  1. stoomzakjes zijn wel een goeie tip! Ik gebruikte dat nog nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb heel veel nieuwe kant en klare gerechten gevonden in de AH die ik komende tijd even zal uitproberen. Het is veel gemakkelijker om zulke zakjes voorgesneden groenten te kopen als je maar met 2 bent (of je eet de hele week hetzelfde)

    BeantwoordenVerwijderen