dinsdag 17 februari 2015

Shortcuts #boostyourpositivity

Deze post kadert in het #boostyourpositivity project van Activia. Opdracht van de week: Shortcuts.

Ik ga niet beweren dat ik een organisatorisch talent ben, maar ik ben ook verre van een chaoot. 
Als ik mezelf punten zou moeten geven op 10, zou ik mezelf een 8 geven. Geen 9 of 10 want dat zou betekenen dat mijn huis(houden) altijd tiptop is, wat zeker niet het geval is.

Ik ga hier geen spectaculaire shortcuts meegeven, daarin moet ik je teleurstellen, maar ik geef graag mijn manier van werken mee. Wie weet ben je er iets mee :).

Om ervoor te zorgen dat alles 'blijft bollen', zoals Kelly het formuleert, zijn voor mij persoonlijk 3 zaken SUPER belangrijk: routine + 'centraliseren' voorbereiding
  1. Ik weet dat routine bij veel mensen een 'slecht' gevoel oproept, als zijnde saai en voorspelbaar, maar mij geeft het houvast en dus vooral rust. Ik weet dat als ik mijn wekelijkse routine blijf volgen, dat alles grotendeels in orde komt. 
  2. 'Centraliseren' betekent dat ik eigenlijk zoveel mogelijk dingen maar 1 keer per week doe: boodschappen, wassen, strijken, betalingen, ... (Ik las trouwens vandaag ook bij Lobke dat zij hetzelfde principe toepast). Dat lijkt mij efficiënter:  in 1x ben ik ervan af. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit het gevoel dat er geen einde komt aan de was.
  3. En voorbereiding, dat spreekt voor zich denk ik. Bij alles wat ik plan te doen, denk ik even na hoe ik dit zo efficiënt kan laten verlopen, door een goeie voorbereiding. Wat kan ik reeds vandaag doen om taak x morgen zo vlot mogelijk te laten verlopen?

Een paar voorbeeldjes: 

De was:
Op vrijdag (routine) doe ik al mijn was (centraliseren). Dus (behalve voor sportgerief) draait mijn wasmachine niet op andere dagen. 
De voorbereiding zit hem in mijn wasmandensysteem (Antonius van Ikea). Iedere mand heeft een Dymo-labeltje 'donker, wit, rood, wol, ...' waarin de vuile kleren van de dag meteen correct in gesorteerd worden (zelfs mijne vent kan dit!). 
Zo zie ik op vrijdag meteen welke mandjes vol genoeg zijn om te wassen en welke een weekje kunnen wachten. 

Strijken doe ik op zondag (routine), meteen van het wasrek. Ik haal dus niet alle was van het rek om in een mand te doen, die ik dan wegzet om paar dagen later opnieuw boven te halen om te strijken. Ik haal het van het rek en ik strijk het - meteen 2 stappen geëlimineerd. 
Ik strijk ook altijd tot alle strijk weg is (centraliseren). Sowieso. En daarna steek ik alle was meteen in de kasten

De boodschappen:
Doe ik altijd op vrijdag (routine), voor een ganse week (centraliseren). De voorbereiding bestaat dan uit het maken van een lijstje op mijn telefoon (duh). 
De bakker levert brood op maandag en woensdag, waar we telkens 2 dagen mee verder kunnen. 
Dus geen tussentijdse spurtjes naar de winkel voor ons. Een enorme timesaver, als je het mij vraagt. 
Onlangs wierp iemand als tegenargument op dat je toch niet op voorhand weet waar je zin in zal hebben om te eten? Nee, maar dan nog liever iets eten waar ik misschien minder zin in heb, dan na het werk nog naar de winkel te moeten rijden en te bedenken wat we zullen eten en dit dan nog te moeten klaarmaken (het idee alleen al geeft me stress).

De sport:
Dat is misschien de belangrijkste waar routine belangrijk is. Want dat kan je makkelijker overslaan dan pakweg de was en de boodschappen - wegens 'minder prioritair' of 'geen tijd'. Als ik niet op voorhand zou weten wanneer ik ga sporten, dan zou er niets van in huis komen. 

Zo ga ik 2 avonden per week Fitclassen: maandag om 21u en donderdag om 19u. Dat is op afspraak dus als je niet op voorhand boekt, riskeer je geen plaats te hebben (voorbereiding). Dus dat zijn er al 2 die vastliggen (routine). En enkel als ik ziek ben of er een afspraak met echte mensen tussenkomt, verplaats ik 1 sessie naar zaterdagochtend, mijn ‘reservemomentje’. Maar geen zin hebben, te hard gewerkt, te moe, iets op tv willen zien,  … dat telt niet.
Niet gaan 'would screw up the weekly routine' dus waarom zou ik dat doen?

Daarnaast ga ik 2 ochtenden per week lopen: op vrijdag en zondag, weer of geen weer (routine). En dan plan ik die ochtenden rond dat lopen. Niet omgekeerd: want als ik enkel zou gaan lopen als ik tijd heb of als het mooi weer is ... u kent het wel.
De voorbereiding zit hem hier in het klaarleggen van mijn loopkleren de avond ervoor zodat ik er 's morgens meteen (ongewassen) kan inspringen en vertrekken.

Routine helpt mij dus om overzicht te hebben over mijn week, waarbij ik perfect weet wanneer er ruimte is om leuke dingen te doen en wanneer ik een back-up plan moet voorzien als er eens iets onverwacht tussenkomt. Want ik ga nu ook geen leuke shoppinguitstap op vrijdag afslaan omdat ik de was moet doen :-). 

Maar toegegeven, een weekendje weg is altijd een beetje stressen voor mij: ik ben pas op mijn gemak als ik alles heb kunnen herinplannen zodat ik de maandag erop kan beginnen met volle kleerkasten en koelkast.

Verrassingsweekendjes zijn voor mij wel pure horror. Laat mij ajb geen valiezen maken op vrijdagochtend om pas op zondagavond terug te keren. Neen dank u.




11 opmerkingen:

  1. Zo grappig: ik heb volledig dezelfde planning! Enkel het deel van sporten klopt helemaal niet! ;-) Het voornemen is al jaren om daar iets aan te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, wat vind ik het fijn om dit te lezen. Ik ben enorm zoekende naar zo'n routine om mij wat rust te bezorgen. Maar op de een of andere manier lijkt mij dit niet te lukken. Deze post geeft me nog eens de figuurlijke schop onder mijn kont! Dank u ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar, je nood aan routine en afkeer van zulke "verrassingen". Zo droom ik regelmatig dat mijn vliegtuig klaarstaat om te vertrekken en dat ik besef dat ik mijn koffers nog moet pakken. Stress!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig om lezen...jep 3 superregels, volledig anders bij mij geïnterpreteerd maar de rust en het bijbehorende goeie gevoel zijn hier dan ook aanwezig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh boy, kom vooral niet bij mij lezen dan ;-) Maar! Ik (momenteel even niet) werk flexibele uurroosters: een godsgeschenk om tijd te winnen voor het huishouden (vroegen/laten/nachten/weekendwerken/vrije dagen in de week) etc etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) in dat geval is het idd wel moeilijker, als de uren niet variabel zijn, om routine in te bouwen. Maar flexibele uren geven dan inderdaad wel andere mogelijkheden :)

      Verwijderen
  6. Amai, deze post maakt mij een beetje jaloers, eigenlijk. Jaloers op jouw planning en op dat je het volhoudt. Ik kan dit dus niet, al zou het me veel meer rust geven als ik het ook eens probeer - en het nadien volhoudt, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch eens proberen - op den duur kan je er niet meer zonder en gaat het vanzelf :-)

      Verwijderen
  7. ha! Ik ben blij dat ik iemand ken die ook principieel maar 1 keer per week wast! Ik doe alles op zaterdag, en dan strijk ik zondag-maandag alles weg en leg het in de kasten! Ik kan niet tegen wasmanden die week na week verschoven worden vol met was :)
    Mijn sport staat ook ingepland en mijn boodschappen doe ik ook maar 1 keer per week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat goed georganiseerd. Als ik er al aan denk krijg ik het al warm! In geen mogelijkheid dat ik dit zou kunnen, mijn huishouden is een chaos, mijn hoofd een warboel, mijn ideeën springen van hak op tak , ... echt een warhoofd die soms niet beseft dat de 'deadline' al lang verstreken is als ik er nog aan moet beginnen. Chapeau voor jou en stiekem ben ik jaloers, want het moet zalig zijn om 'rust' te vinden in taken betreffende het huishouden.
    http://dekopspeldekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke post, met veel herkenbare dingen!
    enkel 1 keer boodschappen doen in de week, dat moet ik echt nog leren!
    als er een weekendje gepland staat, of een reis, dan ben ik daar al weken vooraf mee bezig. mijn vriend weet ondertussen dat hij mij geen romantische verrassingstrips cadeau moet doen... Want dat is echt geen cadeau voor mij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen