woensdag 4 februari 2015

Sweet 16 #boostyourpositivity

De eerste blogopdracht van het #boostyourpositivity project: schrijf een brief aan je 16-jarige zelf. Zo zag ik er toen uit:

And here we go:

"Hey Sylvie,

Vandaag is het 1 september 1996. Eerst en vooral een GELUKKIGE verjaardag! Je beleeft vandaag een top sweet 16, want gisterenavond heb je ein-de-lijk die knappe gast met zijn skatebroeken en stekeltjeshaar 'binnengedaan'. Vorige week liep het wat fout toen je zijn toenadering beantwoordde met 3 kussen op de wang (what were you thinking?!) maar gisteren kwam het helemaal goed, daar op Marktrock Poperinge. Het zag er eerst niet goed uit hé, toen hij al een beetje 'droenke' was toen je aankwam, maar gelukkig was dat op tijd uitgewerkt. Dus ben je heel blij, op je verjaardag, maar toch ook een beetje nerveus dat hij je morgen niet meer zal willen kennen. Dat het maar voor 1 keertje was. 
Maar pssst... ik zal je iets verklappen: het was niet voor 1 keertje, maar voor een miljoen keertjes, want geloof het of niet: je gaat trouwen met die jongen met zijn skatebroeken en stekeltjeshaar. Met je eerste lief begot!    
Hij gaat wel eens je hart breken binnen een paar maanden (omdat hij het toch allemaal wat te serieus zal vinden, zo een relatie op 17) maar dat komt allemaal terug goed, dus niet mee inzitten. En ook niet mee inzitten dat hij een jaar zal wachten om het thuis te vertellen dat hij een lief heeft. Ook dat komt goed.

Je zult er volgend jaar ook mee inzitten dat hij een jaar eerder op kot zal gaan dan jij, en dat hij in die kine-opleiding veel knappere, slankere en sportievere meisjes zal ontmoeten. Hij zal ook dikwijls eens niet bellen, omdat zijn telefoonkaart plat is of het telefoonkotje kapot of de rij te lang, wat je ongerustheid zal versterken. Nu hebben we allemaal een gsm (niet alleen de yuppies), maar dat komt pas binnen een paar jaar voor jou. Maar gelijk dat we hem kennen, zou hij dat ding toch de helft van de keren vergeten mee te nemen of op te laden. Want zo ken je hem wel hé: nonchalant, vergeetachtig, altijd te laat en een beetje lui (maar dat moet je hem niet zeggen). Over de jaren zal hij veel veranderen, je zou hem niet meer herkennen nu! Er zit een beetje meer 'drive' achter, op alle vlakken: werk, sport en gelukkig ook time-management. 

Hij is ook een goeie papa geworden voor onze 2 kindjes. En ik weet dat je nu droomt van een groot gezin met meisjes, maar dat kleine mannetje zal zo je hart stelen ... trust me. En het meisje is ook een specialeke, je zal wel zien.

Je begint trouwens morgen aan je 5e middelbaar, bij de meisjes van het Lyceum (aka de Roesbrugge dames). Economie-Wiskunde. Je weet nog niet wat je wil worden, en helaas: binnen 2 jaar ga je het nog niet weten. Je zal T.E.W. doen omdat het een logische keuze is, en je daar 'veel kanten' mee uitkunt. Maar na 4 jaren T.E.W. ga je het nog niet weten, dus ga je een master doen in Marketing Analysis. Want marketing vind je wel cool maar creativiteit schrikt je af. Cijfertjes vind je dan wel weer leuk. Maar veel van die jobs vind je niet in de Westhoek, dus be prepared om veel met de auto te rijden in je twenties en thirties! Dus misschien kan je je nog overpeinzen ...

Maar dan ga je natuurlijk wel veel vriendschappen missen, die ik tijdens die studies en werkervaringen heb opgedaan. Want daar zitten toch een paar pareltjes tussen. De vriendinnetjes van nu, die ga je helaas niet veel meer zien. We hebben nu wel iets dat Facebook heet, waarop je elkaar kunt volgen via het internet. Dan weet je toch wat zeggen als je mekaar eens tegenkomt.

Op familiaal vlak: er gaan een paar tantes en nonkels van partner veranderen. Van eentje ga je het totaal niet verwachten en je geloof in de liefde zelfs een 'beetje' doen wankelen. 
Pepe Maurice is vorig jaar 90 geworden en Meme Lucienne wordt er dit jaar 80! En ze ziet er nog even goed uit! Niet te geloven. Van meme Madeleine zal je helaas afscheid moeten nemen tijdens je eerste zwangerschap. 
Met mama en papa gaat wel alles goed. Mama moet nu nog 2 dagen werken en dan mag ze met brugpensioen. En content dat ze is, ik moet er geen tekeningske bij maken :). En papa, die is nog altijd even bezeten van voetbal, wat had je gedacht :). Maar ze zijn dus gezond en wel, waar ik heel blij om ben. 
En nog 1 iets: jij die nu vreest dat je nooit meter zal worden omdat je enig kind bent: no worries: je wordt het zelfs 2x.

En dan tot slot, je grootste onzekerheid: je uiterlijk: 
Ik weet dat je vorig jaar bijna 20 kilo bent afgevallen, en niet altijd op een verstandige manier (dagen van druivensuiker en 1 omelet?!?!). Maar ik vrees dat je de komende jaren nog een 'beetje' zal schommelen. Je gaat het Weight Watchers puntenboek vanbinnen en vanbuiten kennen, trust me. Op je 31e zul je sport ontdekken en daarna ook stilaan beginnen beseffen dat 100 calorieën chips niet hetzelfde is als 100 calorieën groenten en fruit, dus de jojo zal geleidelijk aan wel een beetje stil vallen, al blijft de obsessie voor de weegschaal wel bestaan.
Dat brilletje op je neus dat je zo vervloekt, zal je kunnen laten weglaseren, net op tijd voor je trouw trouwens. En zeggen dat de brillen nu hipper zijn dan ooit tevoren #grmbl. (Dat ding voor de grmbl is een hashtag - don't ask).

Ik ga hier afronden, je kent een beetje de grote lijnen van de komende jaren. Dus stop eens met vanalles in te zitten en geniet van wat komt! Want je gaat nog veel leuke dingen beleven tot je 34e. De rest zullen we moeten afwachten en op het beste hopen. Maar ik ga mijn eigen raad opvolgen en (proberen) niet teveel met alles in te zitten!

Tata! X
Sylvie"

8 opmerkingen:

  1. Oh, ik word er nostalgisch en emotioneel van... Tof zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige waarheidsgetrouwe brief ! ik hou van je echtheid en puurheid ! groetjes , michèle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moh seg, zo leuk om te lezen hoe jullie elkaar hebben leren kennen! En geloof het of niet: ook ik dacht dat ik alleen maar dochters zou hebben, maar zovele jaren later ben ik even zot van mijn kleine vent als van ons poppemieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe tof is dit! Ik heb jouw brief met veel plezier gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha, man ik zou ook veel kunnen zeggen tegen mijn 16-jarige ikke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slik , amai ! Schitterende brief naar je 16-jarige ik !
    Je ontroert me :)

    BeantwoordenVerwijderen