maandag 17 augustus 2015

De spiegel


Zolang als ik mij kan herinneren, hing bij mijn ouders een spiegel in hun eetplaats. Zo een lelijke spiegel met gouden randjes. De spiegel hing horizontaal boven de ‘dressoir’ kast, bedoeld om de ruimte wat groter te laten lijken, en ideaal om een blik op onszelf te werpen vooraleer we deur uitgingen.
Om een ideetje te geven waar hij vroeger hing

Toen mijn ouders een 5-tal jaren geleden hun benedenverdieping aanpakten met een nieuwe keuken, nieuwe vloeren, nieuwe muren, nieuwe meubels en onnodige schouwen en muurtjes elimineerden, was ook de tijd gekomen om de ouderwetse spiegel weg te nemen. Want die paste niet meer in hun nieuwe frisse interieur.

Rond die tijd woonden wij al een paar jaar in ons nieuwe (gekochte) huis. Een huis uit de jaren 50 met nog 'wat' werk aan, maar met een traphal waar ik bij aankoop een beetje verliefd op werd. En toen mijn vader die spiegel op 2dehands.be wou zwieren, was er iets binnenin dat hiermee niet akkoord ging. Die spiegel moest ooit in mijn traphal komen, want ‘dat ging daar passen, in mijn oude huis’. 
Het idee was om de spiegel pas te plaatsen na de verbouwingen, als alles af was, als kers op de taart. Maar aangezien de verbouwingen langer op zich lieten wachten, wegens geen energie, geen budget en gewoon andere dingen aan ons hoofd, bleef de spiegel in de garage van mijn ouders staan. En groeide hiermee ook de ergernis van mijn vader.
En toen hij een paar weken geleden aankondigde dat de spiegel nu echt wel weg moest, wegens een paar werken die moeten gebeuren in hun garage, zette ik mijn man aan het werk om de nodige meubels te verplaatsen zodat er plaats gemaakt werd voor de spiegel.
En zo staat mijn ‘ouderlijke’ spiegel van bijna 30 jaar oud, eindelijk, in onze traphal. Een spiegel die we nooit zelf zouden kopen maar toch perfect blijkt te passen qua grootte en stijl op deze plek. 

Langs ne kant is het jammer dat hij er nu al staat, omgeven door lelijke muren, waardoor hij niet helemaal tot zijn recht komt, maar anderzijds kan ik er wel nu al van genieten. 

En is het nu door de lichtinval, of het feit dat hij schuin staat maar het is er eentje die flatteert, wat niet van alle spiegels kan gezegd worden ;).

18 opmerkingen:

  1. Het flatteert geweldig! Al zie jij er voor mij altijd stralend uit!
    Goed dat je hem gered hebt. Hij past echt wel bij die hal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik , je ma heb moeten zagen omdat je vader de spiegel toch niet ging verkopen al was het bijna weg naar mijn broer .. Ik ben zo blij dat jij de spiegel hebt gehouden want het paste niet meer bij ons maar toch vond ik het spijtig dat het weg moest.
    Het is inderdaad mooi op je eerste verdieping tussen je 2 trappen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij staat er prachtig!
    Heb genoten bij het lezen van jeblogbericht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk! Gelijk heb je, dat je 'm wilde houden!! Het flatteert idd, en wat een mooie trap lijkt me dat daar! Geniet ervan, en die muren, dat komt wel als het komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lelijke muren? Ik zie alleen een prachtige spiegel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super :)
    bij ons hangt de spiegel van de bomma van de MDH

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh wat een pareltje is die spiegel! Ik vind hem spuuglelijk boven een dressoir, maar daar in je trappenhal! groot <3!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaloers! Ben van die "lelijke schone" spiegels met goudrand aan het verzamelen om er een soort van collage mee te maken - plaats genoeg in ons jaren '30-huis met muren van 3,33m hoog. Maar dat kost geld, jong, spiegels van die grootte! En jij krijgt dat zomaar, lucky you.
    En dat flatteert inderdaad, een schuine spiegel: in de pashokjes van "lepe" winkels doen ze dat ook, om je meer te doen kopen :-)
    Niet dat jij veel "flattering" nodig hebt, als ik dat zo bezie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet verklappen aan je vader hé, hoeveel hij ervoor had kunnen krijgen: http://www.kapaza.be/nl/spiegels/spiegel--deknudt--80807231.htm

      Verwijderen
    2. Haha :-) ja ik zal best zwijgen ;). Hij wou hem voor 125eur verkopen dacht ik :)

      Verwijderen
  9. heel passend! Alsof hij voor die hal gemaakt is. Misschien vind je de omgeving nu wel mooier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig! En wat is dat toch leuk, zo'n erfstukken een plaatsje geven. Hier staan onder andere een spiegel, 2 kuipzeteltjes en een heleboel kadertjes van mijn grootouders zaliger (o ja, ook het servies en de wijnglazen) te blinken. Zalig vind ik dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ben ook op zoek naar een leuke spiegel en deze is echt wel zeer ferm. Dit doet me eraan herinneren dat ik dringend mijn zoektocht eens moet verderzetten want 't geeft toch wel direct iets extra aan de ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig én flatterend!! Dit gezegd zijnde, ik ben ook nog op zoek naar zo'n exemplaar voor de dressing die hier 'ooit' zal komen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen