woensdag 9 september 2015

Fitclass, de ommekeer in mijn sportief leven

Een tijdje geleden schreef ik over mijn persoonlijke sportieve overwinning. Zoals ik toen aangaf, was het grotendeels dankzij Fitclass dat mij dit gelukt is. Hun slogan ‘leren bewegen met plezier’ is effectief waar het om gaat: leren plezier te vinden in bewegen. Niet meer zien als een marteling maar iets wat bij het leven hoort en waar je eigenlijk niet zonder zou mogen kunnen.



Hoe werkt het?
  • Na een intake gesprek wordt er een conditietest afgenomen
    • Lenigheidstest: komt er op neer dat de Fitclass-coach kijkt hoe lenig je bent door een paar eenvoudige 'handelingen'.
    • Fietstest: +/- 20’ fietsen waarbij de weerstand geleidelijk aan verhoogd wordt. Hierbij wordt je hartslag nauwlettend in het oog gehouden. Dit is geen test waarbij je moet doordoen tot je bijna doodvalt, maar wel ‘ver’ genoeg om je hartslagzones te kunnen bepalen.
    • Lichaamssamenstelling: gewicht, vetpercentage e.d.
  • Op basis van die test weet je hoe het met je conditie gesteld is en worden ook de hartslagzones bepaald waarin je moet gaan trainen om efficiënt te trainen. Velen maken immers de fout, als ze beginnen sporten, om meteen all the way te gaan, met een te hoge hartslag tot gevolg. Op die manier wordt er echter weinig conditie opgebouwd. Bovendien is het op die manier ook niet leuk om te sporten, waardoor er ook weer snel afgehaakt wordt. Dat is in ieder geval mijn ervaring. De hartslagzones verschillen per type sport: bij lopen is de zone hoger dan bij fietsen bijvoorbeeld. Ik ben geen sportleraar of kine dus ik weet ook niet goed waarom, en dat hoeft ook niet, zolang ik maar weet welke zones ik bij welke sport moet aanhouden.
testruimte 
  • Door te sporten spaar je ’punten’, als je in je hartslagzone traint weliswaar. Bedoeling is dat je elke week je vooraf bepaalde puntentarget (via de lessen en eventueel ook sporten daarnaast) probeert te halen.
  • Na de test ben je klaar om te gaan Fitclassen. Er zijn twee soorten ‘lessen’:
    • Fitclass Circuit: zoals de naam aangeeft, volg je in deze les een circuit van toestellen. Elke 4 minuten rinkelt er een belletje en moet iedereen doorschuiven. 4’ op een cardiotoestel, dan 4’ op 2 (complementaire) krachttoestellen, dan weer 4’ op een cardiotoestel enzovoort. De toestellen zijn genummerd dus je moet gewoon het parcours volgen, tot je alle toestellen doorlopen hebt (=48 minuten). Doordat je gegevens op een kaartje staan dat je telkens moet inbrengen, past het toestel zich telkens automatisch aan zodat het doorschuiven vlot kan verlopen en iedereen met de juiste gewichten traint. De les wordt afgesloten met een stretching.
    • Fitclass Mix: deze les is opgebouwd in 3 blokken van 18 minuten
      • 18’ cardio: hier kies je 1 toestel waar je 18’ op blijft en dus gericht is op uithouding (waar de Circuit les meer gericht is op interval training)
      • 18’ krachttoestellen: hier volg je het parcours van alle 12 krachttoestellen na elkaar, waarbij het gewicht dubbel zo hoog is als in de Circuit les, maar waarvan je slechts 12 herhalingen moet doen. De reden zou zijn dat je spieren gewoon worden aan dezelfde gewichten, en door hierin te variëren ze meer gestimuleerd worden.
      • 18’ grondoefeningen: buikspieroefeningen, rugspieroefeningen, pompen etc. Alles wat je thuis zou kunnen doen, maar niet doet. Ik toch niet ;)
grondoefeningen
  • Voor elke les moet je vooraf online boeken. Want aangezien er met een doorschuifsysteem wordt gewerkt, moet je je plekje reserveren. Je bent vrij om de uren te kiezen, en je kunt flexibel tijdens de week nog aanpassen.
  • Elke 3 maanden is er opnieuw een test, met bijhorend FitAdvies, om je evolutie op te volgen en bij te sturen waar nodig.

Mijn persoonlijke ervaringen:
  • Mijn eerste conditietest was zeer confronterend. In plaats van 20’ fietsen hield ik het welgeteld 7’ vol, waarna ik dacht dat ik ging doodgaan. Het verdict was dus een conditie beneden alle peil (0 op een schaal van 1 tot 7), maar meteen een duidelijke motivatie om eraan te beginnen.
  • Als je geen conditie hebt, moet je precies ook niet veel afzien om conditie op te bouwen. Ik ging week na week naar die fitclass en ik zweette amper. Want zodra ik een beetje extra ‘gas’ gaf, zat ik boven mijn aanbevolen hartslagzone. Daardoor voelde het niet aan alsof ik elke keer doodging, integendeel, ik dacht ‘zal dit iets uithalen … ?’
  • Het punten sparen ging in het begin heel vlot. Want als je geen conditie hebt, moet je niet veel doen om op te bouwen. Dus door enkel naar de 2 lessen te gaan per week zat ik al aan mijn target.
  • Ik volgde altijd (en nog steeds) de 2 types lessen. Je bent hier immers vrij in – sommigen verkiezen 2 Circuit lessen, om vb. de grondoefeningen te vermijden. Maar ik denk dan: als er 2 types lessen zijn, dan is dat met reden. En brave leerling als ik ben, volg ik ook wat aanbevolen is.
  • Alles is ook zodanig goed bepaald, dat je niet ‘lost’ bent, zoals het geval kan zijn in een gewoon fitness-centrum, waar je na een korte uitleg van de toestellen vaak aan je lot bent overgelaten. Hier blijft de coach altijd aanwezig in de sportruimte om erover te waken dat de oefeningen correct worden uitgevoerd, de gewichten niet te hoog staan of te motiveren om een tandje bij te steken.
  • Het vooraf online boeken werkt perfect als motivator. Je wordt verplicht om vooraf na te denken wanneer je die week kunt gaan, dat dan ook te boeken en ook effectief te gaan. Anders is het ook zonde van het bedrag dat je ervoor betaalt. Als je dan een bepaalde routine aanhoudt, dan wordt het eigenlijk een normaliteit, waar je niet meer bij stil staat. Zo erg zelfs dat wanneer bepaalde uurtjes tijdelijk geschrapt worden in de zomervakantie, het even aanvoelt alsof de wereld vergaat ;-) (zeker voor dit routinebeestje hier).
  • Doordat je elke 3 maanden getest wordt, zie je jezelf – zwart op wit - vooruitgaan. Dus mijn gedachte ‘zal dit iets uithalen?’ was zeker onterecht aangezien ik keer na keer vooruitging, van niveau 0 naar 1, naar 3, naar 4 en nu zelfs ondertussen 5 (zelfs met operatie tussenin waarbij ik toch paar maanden heb stilgelegen op sportief vlak).



 En nu?
  • Waar ik in het begin moest opletten dat ik niet boven mijn hartslagzone ging, moet ik mij nu serieus afmatten om in mijn zone te geraken. Waardoor ik nu wel zweet in die Fitclass en het lastiger is dan in het begin.
  • Ik zou ook veel meer inspanningen moeten doen om nog verder vooruit te gaan in conditie. Hierdoor kijk ik nu niet meer echt naar mijn puntentarget (wegens niet meer haalbaar), en ben ik tevreden met mijn 5 op een schaal van 7. Ik Fitclass 2x per week en loop ook nog eens 2x per week. Dat lijkt mij voldoende om mijn conditie te onderhouden.
  • De grondoefeningen blijven uitdagend voor mij, gezien mijn slechte onderrug. Gelukkig krijg ik van mijn coach aangepaste oefeningen zodat ik toch kan verstevigen zonder daarna 3 dagen vast te zitten. 
  • De goesting om te vertrekken naar de sessies zit soms ver, zeker op koude winteravonden, maar ik weet dat (1) ik achteraf nooit spijt heb dat ik ben geweest, (2) ik gewoon weet dat ik dit op mijn eentje met geen enkele andere sport kan compenseren gezien de veelheid van spieren die aangesproken wordt in de Fitclass en (3) het uiteindelijk ook een sociaal gegeven is dat opgebouwd wordt, en leuk is om deel van uit te maken. Zo gaan we in oktober terug meedoen aan Run To Walk Again, waar we ons vorig jaar super amuseerden. Hier horen de nodige sponsor- en geldinzamelingsacties bij, wat ook weer het sociale netwerk versterkt :).

Run To Walk again
Nieuwjaren = receptie
Kortom, indien Fitclass beschikbaar is bij jou in de buurt, je graag algemene conditie/fitheid wil opbouwen zonder ingewikkelde trainingsschema’s maar op een verantwoorde manier, dan zou ik het toch eens overwegen. En deze maand is het gratis!
Heb je geen interesse in een abonnement, maar wil je toch eens weten hoe het met je conditie gesteld is, dan kun je via www.hoefitisvlaanderen.be inschrijven voor een conditiest bij Fitclass.
Noot: dit is geen gesponsorde post

8 opmerkingen:

  1. leuk zeg ...ik ook aan het sporten gegaan vooral spinning & body pump + een nieuwe pup in huis dus wandelen doe ik ook nog extra...we zijn goed bezig !
    volhouddddeeennn nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt er een toplijf voor in de plaats gekregen. Ik zou dat ook beter eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt heel overtuigend! Alleen jammer met mijn uurschema (drie tot vier avonden werken in de week) dat ik dat niet haalbaar zie om telkens de trot nog te doen. Ik moet al het lopen inplannen en er mag dan al niets tussenkomen....maar keep up the good work!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien moet ik dat toch eens overwegen om de koude winter-loopmaanden te overbruggen...mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval al gewekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me nog wel iets voor mij ook. Keer vriend Google raadplegen om te zien of ze dat hier ook in Oostende hebben. Dat je moet reserveren is aan de ene kant een stok achter de deur maar aan de andere kant, met mijn onregelmatig leven, misschien ook wel een drempel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat Sylvie.
    Blij te zien dat je plezier en resultaat blijft combineren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Proficiat Sylvie.
    Blij te zien dat je plezier en resultaat blijft combineren!

    BeantwoordenVerwijderen