donderdag 22 oktober 2015

#boostyourpositivity: Me and my job

Deze blogpost kadert binnen #boostyourpositivity, die deze keer gaat over werk en vooral de balans met de rest van het leven.
Zelf ben ik 1,5 jaar geleden van job veranderd en ik heb mij dit nog geen minuut beklaagd. Niet alleen omwille van de job zelf, maar net ook omwille van de impact die de switch had op mijn levenskwaliteit buiten het werk. Er is nu een duidelijke grens work/life, waardoor ik ook meer energie heb voor zowel work als voor life, als je begrijpt wat ik bedoel. 
Eerder heb ik hier al eens verteld dat ik als kind niet echt een droom had over wat ik wou worden. Ik ben eerder toevallig in de jobs gerold die ik tot nu toe gedaan heb. Of ik momenteel mijn droomjob doe? Dat weet ik niet maar ik weet wel dat ik het graag doe en ik ontzie mij zelden om te gaan werken. Tot vorig jaar was dit lichtjes anders. Toen stelde ik na 10 jaar bij dezelfde werkgever vast dat de goesting in de job, in het bedrijf, in de functie toch een beetje over was. Met bepaalde periodes van het jaar - die precies steeds frequenter kwamen - waarin ik meer 'geen goesting' had om te gaan werken dan wel. En waarbij dit gevoel al begon op zondagochtend met als gevolg dat ik de zondagen al zuchtend passeerde, en vaak niet te genieten was. De beslissing echter om een bepaalde werkzekerheid en fijne collega's achter te laten was niet makkelijk (understatement), maar anderhalf jaar later ben ik mezelf enorm dankbaar dat ik de stap gewaagd heb. En ik niet alleen, want ook mijn gezinsleden en familie hebben geleidelijk aan de opgejaagde stress-kip (die constant aan het mailen was) zien verdwijnen.

Maar goed, wat doe ik nu eigenlijk? 
Officieel ben ik 'Marketing Analyste', en dit in de voedingssector. En hoewel de inhoud van mijn job compleet anders is dan mijn vorige job, zijn er toch een paar gelijkenissen:
  • Ik werk hoofdzakelijk met cijfers: In mijn vorige job ging het om marktonderzoek (= enquêtes). Naast de analyse en presentatie van cijfers kwam daar ook projectmanagement bij (=het inplannen, opvolgen en vaak ook recht trekken van onderzoeksprojecten, uiteraard meerdere tegelijkertijd), accountmanagement (= de continue stroom aan mails van klanten beantwoorden) en teammanagement (= verantwoordelijk voor een team van 6tal personen). Nu analyseer ik hoofdzakelijk verkoopsstatistieken, geef ik op basis hiervan de nodige adviezen aan marketing en brand managers en volg ik nog een aantal interne projecten en onderzoeksprojecten op. Klanten heb ik niet meer, een team waarvoor ik moet zorgen ook niet. De stroom aan e-mails is dus beperkter, en ik hoef 's nachts enkel en alleen van mijn eigen projecten wakker te liggen en niet meer van die van mijn teamleden. Waardoor ik mij beter kan focussen op mijn eigen taken. Ik denk dat ik nu vrij negatief klink over mijn vorige job, en dat is echt niet de bedoeling, maar achteraf gezien vraag ik me toch soms af hoe ik dat zo lang heb kunnen doen. Maar ik heb er wel enorm veel geleerd, op alle mogelijke vlakken, en daar ben ik nog altijd heel blij om. 


  • Ik werk opnieuw 4/5. Maar deze keer ook echt. En dus niet meer elke avond overwerken om de vrijdag vrij te houden, om dan uiteindelijk toch de ganse dag aan het mailen te zijn. Nu is het voor echt: vrijdagen waar ik kan op rekenen en zelfs ook avonden en weekenden. Mijn manager belt mij enkel indien echt nodig, en er wordt slechts beperkt gemaild 's avonds en in het weekend. Waardoor ik 's morgens niet meer het gevoel heb een halve dag achterstand te hebben sinds het afsluiten van mijn PC de avond ervoor. En die vrije vrijdag is voor mij nog altijd goud waard. 
  • Ik zit nog steeds 2u per dag in de auto. Het enige jammere aan de job switch is dat ik geen job koos dichter bij huis. Want 2u onderweg betekent files trotseren (op mijn traject gelukkig maar af en toe), slechte weersomstandigheden, extra vroeg opstaan etc. Maar het positieve is dat ik 2u per dag een soort van me-time heb, waarbij ik radio/muziek/podcasts kan beluisteren; eens een telefoontje kan doen dat overdag niet kan en waarvoor ik 's avonds geen goesting heb; tijd heb om bepaalde gedachten op een rijtje te zetten; en in de tussenseizoenen geregeld een mooie zonsopgang kan meepikken. Maar los van de praktische kant, is er wel een nadeel dat ik nu ondervonden heb door van werk te veranderen: je bouwt een sociaal leven op dat een uur van je thuis verwijderd is. Wat het afspreken soms niet evident maakt. Anderzijds vind ik het dan wel weer leuk om in een andere omgeving te werken dan onder de eigen West-Vlaamse kerktoren. En afspreken met ex-collega's zijn excuses om nog eens naar Gent te trekken ;-). Bovendien is mijn 'schoon Nederlands' er toch op vooruitgegaan sinds ik in Oost-Vlaanderen werk. Hoewel er hier en daar een Oost-Vlaamse tongval begint door te klinken, mijn West-Vlaamse roots kan ik sowieso niet wegsteken :).


  • Ik ben gelukkig opnieuw terecht gekomen in een bedrijf met een aangename, informele sfeer. Nu met meer vrouwen dan op mijn vorige job, maar dat valt veel beter mee dan de geruchten over vrouwelijke collega's in het algemeen soms doen vermoeden. Tijdens onze lunchpauze tetteren we er dan ook deftig op los. 
  • Flexibiliteit blijft belangrijk want het is niet omdat work/life meer afgebakend is dan vroeger, dat ik daarom zelf veranderd ben. Ik zit er niet mee in om voor een dag naar pakweg Tsjechië te vliegen of om eens mijn vrije dag te wisselen omdat ik op een vergadering aanwezig moet zijn. Omgekeerd krijg ik ook flexibiliteit zoals vb. af en toe een dagje thuiswerken. 
Dus al bij al: content met mijn job, en ik hoop in ieder geval dat ik het nog een geruime tijd kan blijven doen. 

Wat zijn mijn onmisbare werktools?
  • Hoe leuk die Hema of Flying Tiger notitieboekjes ook zijn :) ik slaag er niet in om overzicht te behouden op papier, dus ben ik overgeschakeld naar OneNote. Die is ook gesynchroniseerd met mijn iPad zodat ik altijd alle nota's bij heb. Hierdoor heb ik een clean desk en zo heb ik het graag.



  • Ik werk met 2 schermen, omdat ik het makkelijk vind: links Excel  en rechts PowerPoint, of links mijn email en rechts mijn Excel, whatever. Maar het bespaart mij serieus wat klikgedrag als ik twee documenten tegelijkertijd nodig heb.

En tot slot: hoe kom ik de dag gezond door?
Voor mij is voorbereiding alles. Ik deelde de 'pottekesfoto' vorige keer al: ik heb dus zowel ontbijt, lunch, tussendoortje voormiddag en tussendoortje namiddag mee. Als ik dat niet meeheb, dan is de verleiding van onze 'koekendoos' gewoon te groot. De 'koekendoos' is letterlijk een doos vol met verse koffiekoeken die we elke dag mogen afhalen bij de productie. Daarnaast zijn er ook geregeld 'proeverijen' van nieuwe producten/recepten. Ik ben sowieso een snoeper, maar ik 'spaar' mijn verboden calorietjes toch liever voor 's avonds, wanneer ik voor TV zit. En dan heb ik maar beter mijn eigen gezonde tussendoortjes mee naar het werk :).

2 opmerkingen:

  1. "verboden calorietjes" hihi, leuk woord

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zotjes hoe dicht jij eigenlijk al 1.5 jaar werkt van mijn huis en dat ik we elkaar nog nooit eens zagen :D

    BeantwoordenVerwijderen