woensdag 7 oktober 2015

#boostyourpositivity: morning routine

Het is jullie wellicht niet ontgaan dat de nieuwe #boostyourpositivity van start is gegaan! Vorige week zelfs al, met als thema: 'ontbijt en ochtendrituelen'.

Kelly en Lies smeten er zelfs nog een instagramchallenge bovenop waardoor ik ondertussen al een 'toothbrushselfie' heb gedeeld op instagram, stel je voor.




Maar goed, mijn ochtendritueel. Dat eigenlijk vrij chill verloopt, moet ik zeggen:

1. Op weekdagen zet ik mijn wekker om 5u50, om ten laatste om 6u20 op te staan. I know, snoozen is niet gezond, maar ik luister graag naar het nieuws en de eerste gesprekjes tussen Siska en Stijn op StuBru. En toch ook even door mijn instagramfeed scrollen. En misschien ook even facebook checken. Efkes maar.
2. Ik sta op, poets mijn tanden, neem een douche en ga naar beneden.
3. Ik pak mijn rantsoen voor een hele dag uit de koelkast, dat ik de avond ervoor reeds heb klaargezet: mijn yoghurt-ontbijt, tussendoortjes (fruit en deze keer een Vitalinea Plus) en lunch (deze keer een lasagne zonder lasagnebladen (zie hieronder)).

voorbereiding is alles

4. Ik drink een glas lauw water met citroen
5. Ik zit rond 7u in mijn auto voor een rit van een uurtje.



6. Ik drink mijn Yakultje of Actimelleke in de auto, een halfuurtje na mijn water met citroen.
7. Ik kom (hopelijk) tegen 8u aan op het werk.
8. Ik pak mij een koffie, vul mijn fles water en mag ein-de-lijk ontbijten. Want na dik 1,5u heb ik reuzeveel honger. Misschien vraag je je af waarom ik mezelf dat aandoe, en niet gewoon thuis ontbijt. De reden is dat ik me dan teveel moet opjagen, mijn ontbijt naar binnen schrok, met de nodige spijsverteringsklachten tot gevolg. En ook omdat anders het tijdsinterval tussen ontbijt en lunch (na 12u30) gewoon te lang is. Ik heb wel een lepel in de wagen liggen voor het geval ik in een file beland ;-).


favoriete combo

Waar zitten de kindjes in dit ritueel?
Awel heel gemakkelijk: in bed :). Als ik geluk heb, kan ik ze nog snel een zoen geven bij het vertrek, maar dit hangt af van dag tot dag. 
Aangezien ik 's morgens vroeger vertrek dan mijn man, neemt hij dus de 'ochtendshift' op zich. De 'avondshift' is dan voor mij. Bij de avondshift neem ik er ook het voorbereidingswerk bij: boekentassen checken en vullen, kleren klaarleggen etc. Als je de boekentas toch ledigt, dan kun je er alzowel meteen het nodige voor de volgende dag insteken vind ik. 

In een verloren hoekje van onze keuken staat dit Ikea-rekje waar alles samen zit:
- onderaan: boekentassen
- in zwarte mand: de pyjama's
- kastje: borstel, rekkertjes, brilpoetsdoekjes, ...
- bovenaan: de outfits van de dag

Het is nog een overblijfsel van toen ze kleiner waren en dit zal niet blijven staan na de geplande verbouwingen, maar voorlopig is het toch handig.  



Mijn ontbijt:

Sinds een halfjaar probeer ik koolhydraatarm te eten. Ik werd initieel geïnspireerd door de filmpjes van MsAprilFish, maar ik zag het niet haalbaar om zoals haar voor 'no carb' te gaan, maar wel voor 'low carb'. Hierbij is het wel mogelijk om 1x per dag koolhydraten te eten en toch af te vallen. Ik wou immers graag 's avonds boterhammetjes blijven eten met de kindjes omdat ik hen niet het idee wil geven dat brood slecht is, want dat is het niet. En daarom heb ik ervoor gekozen om mijn ontbijt te vervangen door een yoghurt-ontbijt, aangevuld met zaden en fruit. Het was efkes wennen, dat geef ik toe - want toch niets beter dan een 'stutje met choco' en koffie - maar ondertussen ben ik er helemaal van overtuigd dat dit ook lekker is, en mij veel langer een verzadigd gevoel geeft. 
Mijn favoriete combo is Griekse yoghurt, met een lepeltje chiazaad dat ik de avond ervoor in de koelkast zet. 's morgens een kiwi en een handvol bosbessen erbij en klaar (zie foto hierboven). In een leuke pot is dat ook very pinterest ;).

In het weekend eet ik wel pistoletjes, met choco en speculoos (soms zelfs tesamen :)). Aangezien dit de enige 2 dagen in de week zijn waarop we als gezin samen kunnen ontbijten, wil ik dan ook graag mee kunnen eten met de rest. Want geen brood eten 's morgens is vrij makkelijk als je niemand anders brood ziet eten, maar aan versgebakken pistoletjes kan ik toch niet weerstaan. Ik eet de rest van de dag dan wel low carb :).

5 opmerkingen:

  1. waar haal je hier in de coté die chiazaden? Heb er eens zien liggen in den aldi, maar dat was voor de receptenrace hier op boostyourpositivity

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Lieze, ikzelf haal ze in de Papaver in de St-Jacobssstraat, maar mss heeft Sylvie een beter (lees: goedkoper :) ) alternatief?

      Verwijderen
    2. Ze hebben dat ook in het Kruidvat hoor! Maar naar mijn gevoel scheelde het wel niet zo veel met de natuurwinkels. Je doet daar ook wel lang mee he :-)

      Verwijderen
  2. Jouw ontbijtpost doet me eraan denken dat ik dringend ook eens chiapudding moet proberen. Heb eigenlijk altijd yoghurt en chiazaadjes in huis en toch kwam het er nog niet van...vanavond voeg ik de daad bij het woord! Benieuwd :-) Soms denk ik wel eens wat zou het fijn zijn als manlief eens de ochtendshift had en ik op mijn gemak door kon, maar zo vroeg moeten gaan werken, is toch ongetwijfeld ook iets. Leuk om jouw ochtendversie van boostyourpositivity te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kastje met alle 'kindergerief' hebben wij ook lang gehad in de keuken, goud waard als je het mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen