dinsdag 8 december 2015

De lichtjes

Elk jaar, vanaf ergens in november, komt de klik die mij doet uitkijken naar de kerstperiode. De periode van de lichtjes.

De kerstboom zetten wij traditioneel het eerste weekend van december. Wij hoeven in de Westhoek geen rekening te houden met Sinterklaas, omdat Sint-Maarten hier al lang gepasseerd is. 

Maar de lichtjes, die komen meestal al iets vroeger in huis. Ofwel in een vaas, of aan de muur. Lichtjes die instant zorgen voor sfeer en gezelligheid.
Toen ik vorige week mijn nieuw gekochte lampjes wou aanleggen, en bleek dat ik per ongeluk multi-color gepakt had in de winkel, dan was ik eerst super-ontgoocheld. Omdat ik mijn adventskalender niet kon afwerken.


Maar de multicolor lichtjes katapuldeerden mij wel terug in de tijd. Hoe ik als 1-jarige op de arm van mijn papa al wijzend duidelijk kon maken dat meme de lichtjes moest aansteken. Van die lekker kitscherige multi-color lampjes, in de vorm van bloemetjes, die hingen boven de doorgang van living naar keuken. In mijn herinnering waren het zulke:


Van ’s morgens vroeg, toen hij mij afzette, moesten die lichtjes aan. Een verhaal dat jaarlijks wel eens terugkomt uit de mond van mijn meme. Dus de aanblik van die lichtjes op mijn schoot maakten wij wel een beetje nostalgisch vorige week. Ondertussen zijn mijn kinderen al ouder dan de kleine Sylvie in het verhaaltje van meme. Maar gelukkig zijn ze even zot van lichtjes als ik.

Het kwam ook goed met de aftelkalender. Met dank aan den Action voor de goedkope tak, XMAS letters en labels :).




8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal, zeg! :)

    Hele mooie adventskalender, trouwens. Very Pinterest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ouders hebben ook jaren een gekleurde slinger met lampjes gehad,tel daar nog bonte kleurige ballen bij en wij noemde dat een kermisboom ipv een kerstboom ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schone! en idd, gekleurde lichtjes gingen daar niet in passen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh ja, hier ook bij de bomma zo nostalgie! Bomma zette jaaaaren geen kerstboom meer tot vorig jaar! Graat was mijn vreugde toen ze ook de kerstballen van toen nog had waar ik zo zot van was! zeer kitscherige beertjes en konijntjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga eens vragen of ze die ook nog heeft! Nooit bij stilgestaan

      Verwijderen