dinsdag 29 december 2015

Dit was mijn 2015

Ik zag het al bij verschillende blogs verschijnen: het jaaroverzicht aan de hand van foto's. Eén of ander obscure site selecteerde onderstaande 9 foto's als mijn hoogtepunten, maar ik kies zelf toch een aantal andere.

Ik ging door mijn foto's en besefte dat het geen 'standaardjaar' was - als dat al zou bestaan. Misschien daarmee dat ik zo moe ben dit jaareinde ;-).
Januari: de geleidelijke start van het anders eten. Misschien banaal, maar voor mij toch een belangrijke verandering gezien mijn (di)eetverleden. 

Februari: de start van mijn moeder haar brugpensioen. Ik organiseerde in mijn eentje een surprise party en het bleef een surprise tot de laatste minuut. De immer achterdochtige had niets door, schitterend :). Sinds februari ben ik organisatorisch iets meer op mijn gemak, wetende dat zij er is als ik er niet kan zijn.

Maart: de start van het terug intensiever bloggen na #boostyourpositivity. De 'kick in the ass' om over andere zaken te bloggen na het stilvallen van de naaimachine. Zonder vaste regelmaat, zonder verplichtingen, maar gewoon waar ik mentaal of fysiek mee bezig ben. Ik weet dat ik soms lange epistels schrijf, maar ik kan er gelijk niet aan doen...

April: de start van langere loopafstanden. Met mijn eerste medaille op een 10kmloop in Brussel. Zo gelukkig dat ik er een blogpostje over schreef.

Mei: de start van minimaliseren. Een echte minimalist ben ik nog bij lange niet. I wish. Maar toch meer het in vraag beginnen stellen van al dat kopen en bijhouden. Het vooruitzicht van verbouwen en een beter zelfbeeld (=minder nood aan shopping therapie) hebben hierbij wel geholpen. En natuurlijk de 'kick in the ass' van Marie Kondo. Aan onze spaarrekening te zien heb ik effectief minder uitgegeven dan vorig jaar (woehoew). 

Juni: de start van een Sylvie die voor haar werk 'efkes' over en weer naar Praag moet vliegen. Gelukkig is het voorlopig bij 2 keer gebleven, in het kader van een specifiek project. Klinkt allemaal heel leuk, maar als je enkel luchthavens, hotels, taxi's, en vergaderruimtes op een industrieterrein ziet, dan is de glamour er snel van af. Als er een volgende keer komt, ga ik er toch proberen een weekend van te maken.

Juli: de start van mijn zomerverlof, met een geweldige vakantie in Zuid-Frankrijk. Reeds uitvoerig bestoeft in een vorige blogpost. Maar terugkijken naar die foto's geven mij een geweldig goed gevoel. Ik kijk alvast uit naar volgende zomer, naar een nieuw stukje Frankrijk.

Augustus: de start van de erkenning van het rugprobleem. Gedaan met negeren en hopen dat het overgaat. Maar wel nieuwe foto's laten nemen en toch maar eens beginnen denken aan rugschool. Waarvan ik ondertussen toch al een derde heb afgerond. 

September: de start van de verbouwingen. Althans, de eerste raming die we ontvingen op een septemberavond. We twijfelden tussen lezen (en dan potentieel niet meer kunnen slapen) en niet-lezen (en dan potentieel de volgende werkdag niet meer kunnen concentreren). We kozen voor het eerste: we deden het mailtje open, scrolden naar het eindbedrag, en dachten even dat we de plannen toch nog een paar jaar zouden moeten uitstellen. Een week en een gesprek met de bank later heeft dit gelukkig kunnen relativeren. Ondertussen is de bouwaanvraag bijna klaar en worden de plannen alsmaar concreter.

Oktober: de start van een Grey's Anatomy zonder McDreamy. En de nieuwe iOS waardoor je iPhone aangeeft hoe lang je naar je 'voorspelde' bestemming moet rijden. Vaak juist, maar gelukkig ook vaak niet. Ik denk altijd 'nèh' als de 'voorspelde' locatie fout is. Ik ben dol op mijn telefoon maar dat hij mijn gedrag zou kunnen voorspellen, dat vind ik er wat over. Dat zou immers betekenen dat ik voorspelbaar ben.

November: de start van een ander sportritme: zwemmen, fietsen, rugschool en revalidatieloopjes in plaats van 2x lopen en 2x fitclass. Mijn draai heb ik nog niet helemaal gevonden, maar het is ok. Er wordt aan gewerkt en ik ben hoopvol. Ik schreef me alvast in voor Wings for life in mei, als dat geen zelfvertrouwen is (ahum). 


December: de start van het besef dat ik niet meer op alles meteen 'ja' mag zeggen. In december vielen gruwelijk veel dingen samen, met volgeboekte weekends én weekavonden tot gevolg. Dus een beetje selectiever zijn, nog beter plannen en durven uitstellen. En vooral geen hartzeer hebben als ik ergens niet bij kan zijn. Zo erg is dat allemaal niet hé :). Een mens moet immers af en toe wat tijd over hebben om niets te doen.

En wat brengt 2016? Als alles goed gaat zal dit het jaar van de verbouwingen worden. De verbouwingen die we we "gingen doen als we 5 jaar in ons huis zouden wonen". Uiteindelijk wonen we er bijna 8, dus het wordt echt tijd. 
Zie ik er tegenop? Uiteraard. Kijk ik uit naar het eindresultaat? Uiteraard!
Ik profiteer er nu nog even van om zo weinig mogelijk uit te steken in huis, want "binnen een paar maanden is dat hier toch allemaal weg" :).
Aan iedereen alvast een feestelijk jaareinde en een rustig begin van 2016! 
Sylvie x

9 opmerkingen:

  1. amaai, ik ben curieus naar de verbouwplannen! Dat worden weer interessante fotoreeksjes! Prettig eindejaar en allerbeste wensen voor 2016! (en ik maak binnenkort een doodle op hoor, als je nu rustig aan wil doen of niet ;-p )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tof jaaroverzicht
    succes met de verbouwingen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes in 2016! En blijf gerust lange blogposts schrijven. Ik kom hier graag lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben een zelfde september achter de rug.
    Raming van architect wel niet zo mals hier.
    Bank ook nog niet 100% zoals we het zouden willen.
    Maar vanaf 1 januari start 'k met budgetteren :-) Hopelijk helpt ons dat vooruit.
    Ondertussen zijn we verschillende aannemers aan 't aanschrijven.

    Benieuwd wat jullie allemaal gaan doen!
    Veel succes x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken me heel goed in je 'december': niet meteen ja zeggen. Daarom ook geen blogbrunch voor mij in december, ik had mijn vrije dag zo hard nodig...En ja, soms doet dat pijn, maar het geeft een goed gevoel als je voor jezelf hebt gezorgd! Ik ben ook heel erg benieuwd naar je verbouwingen! Veel succes alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk overzicht!
    maak er een super 2016 van, tot binnenkort! x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom hier graag lezen, blijf dus maar van die lange blogposts schrijven, want ik ben alvast fan! En wat dat verbouwbudget betreft: vraag verschillende offertes op. Het is extra veel werk (wij hebben dat zelf gedaan ipv de architecte), maar het loont echt wel op het einde van de rit! Oh ja: en durf vriendelijk vragen of er nog korting op de offerte is... Wij kregen bijna van iedereen het antwoord: 'tuurlijk' 😀. Ik ben alvast heel benieuwd naar jullie eindresultaat. Veel succes en een mooi en gezond 2016 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zitten volop in de verbouwingen, al meer dan een jaar intussen en we zijn er nog lang niet (we krijgen al een beetje stress dat we tegen november eigenlijk klaar moeten zijn, van de bank dan toch, het geld moet dus op zijn tegen dan ;-) ). Succes, ook met de rugschool. Rugpijn is echt niet fijn. Alle goeds voor 2016!

    BeantwoordenVerwijderen