dinsdag 22 december 2015

Zo weinig mogelijk

"Zo weinig mogelijk" is mijn leuze voor de komende kerstvakantie - die binnen 1,5 dag eindelijk ingezet kan worden.
 
1: zo weinig mogelijk cadeaus
 
Ik denk dat er ten huize Ballétoile nog nooit zo weinig cadeaus zullen gegeven/gekregen worden als dit jaar. Vorig jaar was mijn wish list gigantisch, dit jaar precies niet. Ik vroeg weliswaar 1 cadeau, kwestie dat de kindjes toch iets aan mij kunnen geven, en idem dito voor mijn man. Sowieso hebben we nog steeds te veel gerief (ondanks een eerste Marie-Kondo-opruimfase). Bovendien gaan we in 2016 verbouwen en gaan we geruime tijd boven wonen. Waardoor er ook extra weinig plaats zal zijn voor al dat extra gerief. Dus al wat er nu nog bijkomt belandt ongetwijfeld in een doos in de komende maanden.
De kindjes krijgen weliswaar een paar cadeautjes van ons en oma/opa, maar geen speelgoed en enkel zaken die weinig plaats innemen.
 
Ook meters en peters krijgen dit jaar (opnieuw) geen cadeaus. Nadat we een paar jaar geleden precies allemaal een kledingbon voor elkaar kochten van dezelfde winkel voor hetzelfde bedrag ;-) leek heel dit concept van geven en teruggeven precies allemaal een beetje verloren geld en tijd, aangezien we ook allemaal diezelfde winkel een bezoekje moesten brengen voor de aankoop van de bon :). Het was wel een leutige avond, maar we besloten toch om vanaf het jaar erop samen op restaurant te gaan, zonder kindjes. Dat het ons pas tegen de lente lukt om het ingepland te krijgen, dat nemen we er dan maar bij.
 
Dit jaar spraken we ook af om de mete/petekindjes een envelopje te geven. Dit bespaart ons een hoop denkwerk en shoppingwerk ("wat gaan we nu weer geven?") en op die manier gaat de spaarrekening van de kindjes ook nog eens omhoog.
 
2: zo weinig mogelijk plannen
 
Dit jaar vallen de feestdagen wat 'slecht' voor mij: op vrijdag (waarop ik sowieso niet moet werken). Wat betekent dat ik deze feestdagen 'kwijt' ben in die zin dat ik 2 extra verlofdagen moet nemen in vergelijking met andere jaren. Die had ik niet over, dus heb ik dit jaar wat minder verlof dan anders. En net dit jaar ben ik precies ook meer 'op' dan anders. Wat wellicht ook de reden is waarom ik weinig (mentale) energie over had voor al dat kerstshoppen en vooral het denkwerk dat daarbij hoort. Dus wil ik deze vakantie zo weinig mogelijk plannen. Ik zeg niet dat ik niets ga doen, maar ik wil het niet plannen. Er staat 1 uitstapje op de agenda met mijn vriendin en onze gezinnen, en voor de rest nog niets. Ik heb het gevoel dat ik de laatste weken amper thuis was, en dat wil ik nu graag compenseren door extra veel uitslapen, pyjama- en Netflix-dagen, …
Mijn dochter die blijkbaar ook zo vermoeid is dat ze de zona opdeed, zal hier zeker deugd van hebben.  Mijn energieke zoon zal ik wel af en toe eens moeten buitenlaten denk ik ;-).
 
3: zo weinig mogelijk zagen
 
Ik heb de laatste tijd precies wat afgezaagd, in het echt en online: over de dagelijkse files, de overvolle agenda's, het gebrek aan lopen, de rugpijn, de aanhoudende keelpijn en nachtelijke hoestbuien, het werk, de weegschaal, het chaotische huis, etc. Ik ga het proberen doorbreken. Proberen.
 
4: zo weinig mogelijk iPhone
 
Ik ga ook proberen om mijn telefoon eens wat meer aan de kant te leggen, en vermijden dat mijn pyjama-dagen online verloren gaan. En dat ik mijn serie niet telkens moet terugspoelen omdat ik niet meer mee ben in het verhaal omdat ik het weer niet kon laten om mijn telefoon 'efkes' te pakken. Ik ga niet offline gaan (het is ook vakantie voor iets hé ;)) maar zou toch wel graag een paar 'iPhone-vrije uurtjes' per dag inlassen. Misschien sluit ik een weddenschap af met mijn kindjes, zodat zij me er ook op aanspreken.
 
5: zo weinig mogelijk eten & drinken
 
Grapje :-). Op de feestdagen ga ik weliswaar geen carbs tellen, maar ik ga wel waakzaam zijn. Zodat ik het nieuwe jaar niet moet starten met 3kg extra (ik spreek uit ervaring). Deze tips zijn nog eens een goeie reminder.
 
Ik wens jullie alvast fijne kerstdagen! xxx

(het kerstkaartje van dit jaar, geprint door Polabora)

11 opmerkingen:

  1. Dat kaartje ziet er leuk uit zeg.
    Bij ons liggen er ook nog geen cadeaus onder de boom.
    Waar er andere jaren al een gigantische berg te bespeuren is.
    Maar ik denk niet dat het ten huize De Cat nog lang zal uitblijven... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie voornemens voor de kerstvakantie! geniet er vooral maar van!
    heel herkenbaar hoor allemaal.
    ik ben zelf "maar" 2 dagjes thuis wegens geen verlof meer, maar ik ben sowieso meer een zomermens dus ik vind het niet zo erg.
    als je met mate geniet van de feesten, dan ga je niks bijkomen hoor. ik doe het ook zo, en als ik na die "zware dagen" mijn gezonde levensstijl opnieuw oppik, dan kom ik geen gram bij.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi kerstkaartje! Die tips om niet bij te komen, pas ik ook toe tijdens de feestdagen. Mijn weekmenu voor de dagen tussen Kerst en Nieuw is er al helemaal op afgestemd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waw, de spiegel meteen goed gebruikt! Voor jullie alvast geweldige feestdagen al dan niet in pyjama!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe mee met 1, 2 en 4! :) Hier ook nog net iets minder dan 1,5 dag en ik kijk er ontzettend naar uit. Eigenlijk is dat geen goed idee, want meestal valt alles dan in 't water (goh, wat is mijn glas toch altijd halfleeg), maar bon!
    Geniet van de vakantie en de feestdagen! xx

    ps: super mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh Sylvie, ik kon bovenstaande zelf geschreven hebben...ook hier zijn de batterijtjes wat plat. Ook wij hebben een zo goed als blanco agenda volgende week en ik denk dat wij dit hier allemaal meer dan nodig hebben. Die iphone-vrije uurtjes is trouwens een prima tip! Ik wens jullie ook heel graag fijne feestdagen! Ps: prachtig kaartje!! Lieve groet, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie plannen en goeie voornemens!
    Ik wens je de nodige rust om weer helemaal opgeladen aan een nieuw jaar te beginnen. En dat het lopen er gauw terug mag bij komen. x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zijn er gezelschapsspelletjes die je echte aanraders vindt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op zijn, ik snap je. Ik voel mij ook op. Fysiek én mentaal. Ik slaap me te pletter, heb een vreselijk kort lontje en haat dat. Ik hoop dat we er snel uit geraken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe mee met puntje 3 om te beginnen... 't wordt een lastige opgave maar k probeer positiever te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen