woensdag 30 september 2015

#Running: Een weekend in loopkleren

Nog 3 keer slapen en het is weer zover, dan mogen we terug een weekendje onze loopschoenen aantrekken voor het Run To Walk Again evenement.




Een weekend in loopschoenen?

Ja, want samen met ons Fitclass Ieper-team lopen we in totaal 8 marathons, verspreid tussen zaterdagochtend en zondagmiddag. In ons team zijn we ongeveer met 15 lopers, waarbij de ene tot 40km zal lopen over het ganse weekend en de andere 'slechts' 10km. 

Ook 's nachts?
Ja, ook 's nachts! Voor iedere marathon (=lus die telkens start en eindigt in het centrale punt in Tongerlo) vertrekt telkens een mini-team dat samen die marathon gaat lopen (de ene 5km, de andere 7km, etc terwijl de rest in een busje meerijdt of per fiets). Als die terug zijn, vertrekt het volgende mini-team etc. Dit jaar heb ik 'geluk' dat ik de lastigste lus (die van +/- 2u 's nachts tot 6u 's morgens) niet moet doen, want geef toe: als je in die lus zit, dan heb je geen slaap. Dat heb ik vorig jaar mogen ondervinden, met de nodige maagklachten de dag erna. 
Ik hoop dus dat ik in dit blokje een beetje zal kunnen slapen, als de adrenaline van het lopen tussen 22u en 2u al is uitgewerkt, en ik niet teveel stress zal hebben om mij niet te overslapen voor de volgende lus ;).
Ik heb mij maandagochtend toch maar congé gepakt om uit te slapen, voor alle zekerheid :).

Hoeveel moet ik lopen?
In totaal moet ik mee met 3 lussen, en moet ik in totaal 18km lopen. Die lussen vinden allemaal plaats tussen 14u op zaterdag en 11u op zondag, wat dus betekent in minder dan 24u. Ik ben eens benieuwd hoe mijn benen en knieën dat gaan verteren, want dat is toch wat meer dan mijn gebruikelijke 15km verspreid over 3 dagen ...

Waarom doen we dat?
Voor het goede doel, de organisatie To Walk Again, de meesten wel bekend. Het geld werd reeds opgehaald vooraf, en is een soort van 'ingangsticket' om als team te 'mogen' deelnemen. Het is misschien raar geformuleerd, maar het is toch ook wel een eer om te mogen deelnemen. Een gans weekend in uw loopkleren mogen rondlopen, onder gelijkgezinden: what's not to like :). Daarenboven met uw team 'slapen' in een slaapzaal, met het onmisbare gegniffel erbij, en ten gepaste tijde een Tongerlo'tje consumeren komt de sfeer alleen maar ten goede.

Wie zijn we?
In mijn team zijn het bijna allemaal Fitclass-leden, en een aantal partners, waaronder ook die van mij. Dus ga ik er ook van profiteren om nog eens met mijn vent op stap te zijn, zonder kindjes.

Welk weer geven ze?
Wat ben ik blij dat ze dit weekend, althans tot zaterdagnacht goed weer geven! Want regenweer kan een serieuze pretbederver zijn, ik moet er geen tekeningske bij maken ... 


zondag 20 september 2015

#Running: Tijd om de targets aan te passen?

Begin 2015 durfde ik mij voor het eerst een looptarget op te leggen. Een looptarget van een bepaald aantal kilometers over het ganse jaar. De jaren daarvoor ging ik dit zeker niet durven, maar aangezien ik in januari al geruime tijd aan het lopen was, dacht ik: waarom niet? 

Ik liep al een tijdje 2 keer per week 5km, dat is dus 10km per week, en met 52 weken per jaar dacht ik aan '500km in 2015'. Dan had ik nog een paar 'bros'-opties om op vakantie te gaan, ziek te zijn of onweer/sneeuw te mijden. Ik wilde geen target die al verloren zou zijn als ik bijvoorbeeld een week ziek zou zijn. En ook geen target die mij zou verplichten om mijn wekelijkse kilometers op te drijven.

Tot nu toe ben ik dit jaar amper ziek geweest (gelukkig), ben ik blijven lopen op reis en ben ik toch stilaan mijn kilometertjes gaan opdrijven. En zo komt het dat ik bij mijn volgende loopsessie (normaal gezien volgend weekend, als ik niet ziek word ;)) mijn 500ste kilometer van dit jaar zal lopen.

Targets bijstellen dus. En ik ga opnieuw niet te ambitieus gaan, maar realistisch, op basis van huidig tempo (momenteel gemiddeld 15km per week) en met een beetje speling.

Dus bij deze: ik ga voor 700km tegen het einde van het jaar!


maandag 14 september 2015

Wat ik leuk vond aan de Playmobil Super4-voorstelling

Als je kinderen hebt die groot genoeg zijn om pakweg een Playmobil manneke vast te houden, dan zeg je geen neen op een uitnodiging om kennis te maken met de nieuwe Super4-lijn. Dat het event doorgaat op zondagmorgen in Brussel, wat voor ons toch anderhalf uur rijden is, dat nemen we er graag bij. Want samen in de auto, dat is ook quality time :). 
Mijn kinderen hebben wel wat Playmobil, maar tot nu toe was het nogal typisch 'meisje vs. jongetje'. Zij heeft het prinsessenkasteel, hij het drakenkasteel en politiekantoor. Dus wanneer ze Playmobil spelen, dan is het vaak apart, in hun eigen feeërieke vs. stoere leefwereld. Want draken die prinsessen komen kapen, of politiemannen die koningen komen arresteren, daar gaat mijn dochter niet altijd mee akkoord.
Wat ik dus persoonlijk fijn vind aan de tekenfilmserie Super4 (te zien op Ketnet en Netflix), is dat hun fantasie geprikkeld wordt om die twee leefwerelden te laten samenvloeien. Er is de feeërieke Twinkel, en het piratenmeisje Ruby, maar ook de stoere Alex en de nerdy Gene (toch wel mijn favoriet: een man in pak, bezeten van cijfers en technologische snufjes, what's not to like?). En die werken dus efficiënt samen om allerlei uitdagingen op te lossen. Deze serie geeft mijn kinderen dus zeker inspiratie voor hun eigen spel.
Gene
En nu komt dus de Super4 speelgoedlijn uit, die gebaseerd is op de tekenfilm. Ik weet al wat ze hier aan Sint-Maarten zullen vragen in november ;).
De voorstelling ging door in Kinepolis Brussel. De ruimte kleurde bijna volledig blauw, zelfs de servetten waren van Playmobil. We kregen ontbijt, terwijl de kinderen zich in opperste concentratie konden bezighouden aan de talrijke speltafels, kleurtafels, etc.












Na een tijdje mochten we plaatsnemen in de filmzaal, waar de 'echte' helden hun opwachting maakten, de lijn werd voorgesteld en we nog 2 afleveringen van de serie mochten bekijken.


Na de voorstelling werden we nog getrakteerd op broodjes, soep, dessertjes, snoep, fruit … en een goodie bag, met alvast 2 figuurtjes om de Super4- collectie op te starten. Daarmee waren ze alvast de ganse autorit zoet :). 








Als klein bloggerke was ik wel onder de indruk als ik zie welke grote namen er zoal aanwezig waren: instagrammers met 10K volgers, bloggers die ik al eeuwen volg, een paar BVs. Net zoals bij de yogasessie vond ik het ook weer leuk om een aantal mensen die je dagelijks online 'ziet' of 'volgt' ook eens in het echt te zien. In het echt is het toch altijd net iets anders, als je daar bewegend beeld en klank bijkrijgt ;). Ook grappig wanneer je eerst de kinderen herkent, en dan pas de ouders. Of gesprekken die beginnen met 'kennen wij elkaar niet van instagram?', zalig toch? :)

In ieder geval bedankt Playmobil en Walkie-Talkie, voor de fijne zondag die jullie ons bezorgden!



zondag 13 september 2015

Yoga - the day after

Man man, wat een fijn weekend was dit! Ik werd uitgenodigd voor 2 compleet verschillende maar wel heel leuke activiteiten, de ene iets actiever dan de andere.
Vandaag mochten we met het ganse gezin de nieuwe lijn van Playmobil Super4 ontdekken, en gisteren mocht ik samen met een paar andere blogmadammen een initiatie yoga volgen.

Naast mezelf, en Lies herkent u misschien Mamavanvijf en Annelyse ;)

Deze sessie kaderde in een nieuwe #boostyourpositivity die binnen een paar weken zal starten bij Kelly en Lies. Zeker iets om in het oog te houden!

Maar goed, yoga dus. Ik ben vrij sportief, maar lenigheid is niet mijn sterkste kant, om het nog positief te verwoorden. Dit, in combinatie met mijn zwakke onderrug, zorgde ervoor dat ik heel benieuwd was of ik alle poses zou kunnen meedoen. Met een nerveus hartje vertrok ik dus vroeg in de ochtend richting Gent. 

We werden verwelkomd door de mensen van Activia/Danone en Walkietalkie die alles piekfijn hadden georganiseerd: fijne locatie, vlotte yoga-instructrice en een professioneel camera-team (waaronder Pascal de klankman) dat 'een paar' opnames zou maken voor een spotje. 



Nadat we een stuk of 10x moesten aankomen, voor het spotje, mochten we erin vliegen. 

Ik heb ooit eens een aantal yoga-lessen gevolgd in Ieper, maar in mijn herinnering waren die iets meer zweverig en op stretching gericht. Dit was echt een actieve yoga, die precies 1 flow van aaneensluitende stabilisatieoefeningen was. Op 1 oefening na kon ik alles meedoen, dus ik was best tevreden. 


Het feit dat de ganse sessie gefilmd werd, vergat ik na 5'. Tot het moment dat de camera mij in close-up nam terwijl ik met mijn hoofd ondersteboven hing. Ik ben al heel benieuwd hoe dat er zal uitzien ;-).

Daarna werden we nog getrakteerd op Activia yoghurtjes die, in combinatie met de berg fruit die voorzien was, in zeer lekkere smoothies resulteerden.




Het was een leuke ervaring, en het was enorm fijn om Lies en Annelies weer wat beter te leren kennen en Mamavanvijf eindelijk eens te ontmoeten.

En ik moest gisterenavond toch hard lachen om deze foto van Annelies die in haar verslag verscheen:

Foto by Annelyse

Tja, we moesten nu toch wel een fotootje (of 2-3) instagrammen hé :).

En the day after? Awel, de sessie was best pittig, wat er dus voor zorgde dat ik vanmorgen opstond met stijve schouders, bovenarmen, benen etc :). Toch nog wat werk aan de winkel, denk ik dan...

woensdag 9 september 2015

Fitclass, de ommekeer in mijn sportief leven

Een tijdje geleden schreef ik over mijn persoonlijke sportieve overwinning. Zoals ik toen aangaf, was het grotendeels dankzij Fitclass dat mij dit gelukt is. Hun slogan ‘leren bewegen met plezier’ is effectief waar het om gaat: leren plezier te vinden in bewegen. Niet meer zien als een marteling maar iets wat bij het leven hoort en waar je eigenlijk niet zonder zou mogen kunnen.



Hoe werkt het?
  • Na een intake gesprek wordt er een conditietest afgenomen
    • Lenigheidstest: komt er op neer dat de Fitclass-coach kijkt hoe lenig je bent door een paar eenvoudige 'handelingen'.
    • Fietstest: +/- 20’ fietsen waarbij de weerstand geleidelijk aan verhoogd wordt. Hierbij wordt je hartslag nauwlettend in het oog gehouden. Dit is geen test waarbij je moet doordoen tot je bijna doodvalt, maar wel ‘ver’ genoeg om je hartslagzones te kunnen bepalen.
    • Lichaamssamenstelling: gewicht, vetpercentage e.d.
  • Op basis van die test weet je hoe het met je conditie gesteld is en worden ook de hartslagzones bepaald waarin je moet gaan trainen om efficiënt te trainen. Velen maken immers de fout, als ze beginnen sporten, om meteen all the way te gaan, met een te hoge hartslag tot gevolg. Op die manier wordt er echter weinig conditie opgebouwd. Bovendien is het op die manier ook niet leuk om te sporten, waardoor er ook weer snel afgehaakt wordt. Dat is in ieder geval mijn ervaring. De hartslagzones verschillen per type sport: bij lopen is de zone hoger dan bij fietsen bijvoorbeeld. Ik ben geen sportleraar of kine dus ik weet ook niet goed waarom, en dat hoeft ook niet, zolang ik maar weet welke zones ik bij welke sport moet aanhouden.
testruimte 
  • Door te sporten spaar je ’punten’, als je in je hartslagzone traint weliswaar. Bedoeling is dat je elke week je vooraf bepaalde puntentarget (via de lessen en eventueel ook sporten daarnaast) probeert te halen.
  • Na de test ben je klaar om te gaan Fitclassen. Er zijn twee soorten ‘lessen’:
    • Fitclass Circuit: zoals de naam aangeeft, volg je in deze les een circuit van toestellen. Elke 4 minuten rinkelt er een belletje en moet iedereen doorschuiven. 4’ op een cardiotoestel, dan 4’ op 2 (complementaire) krachttoestellen, dan weer 4’ op een cardiotoestel enzovoort. De toestellen zijn genummerd dus je moet gewoon het parcours volgen, tot je alle toestellen doorlopen hebt (=48 minuten). Doordat je gegevens op een kaartje staan dat je telkens moet inbrengen, past het toestel zich telkens automatisch aan zodat het doorschuiven vlot kan verlopen en iedereen met de juiste gewichten traint. De les wordt afgesloten met een stretching.
    • Fitclass Mix: deze les is opgebouwd in 3 blokken van 18 minuten
      • 18’ cardio: hier kies je 1 toestel waar je 18’ op blijft en dus gericht is op uithouding (waar de Circuit les meer gericht is op interval training)
      • 18’ krachttoestellen: hier volg je het parcours van alle 12 krachttoestellen na elkaar, waarbij het gewicht dubbel zo hoog is als in de Circuit les, maar waarvan je slechts 12 herhalingen moet doen. De reden zou zijn dat je spieren gewoon worden aan dezelfde gewichten, en door hierin te variëren ze meer gestimuleerd worden.
      • 18’ grondoefeningen: buikspieroefeningen, rugspieroefeningen, pompen etc. Alles wat je thuis zou kunnen doen, maar niet doet. Ik toch niet ;)
grondoefeningen
  • Voor elke les moet je vooraf online boeken. Want aangezien er met een doorschuifsysteem wordt gewerkt, moet je je plekje reserveren. Je bent vrij om de uren te kiezen, en je kunt flexibel tijdens de week nog aanpassen.
  • Elke 3 maanden is er opnieuw een test, met bijhorend FitAdvies, om je evolutie op te volgen en bij te sturen waar nodig.

Mijn persoonlijke ervaringen:
  • Mijn eerste conditietest was zeer confronterend. In plaats van 20’ fietsen hield ik het welgeteld 7’ vol, waarna ik dacht dat ik ging doodgaan. Het verdict was dus een conditie beneden alle peil (0 op een schaal van 1 tot 7), maar meteen een duidelijke motivatie om eraan te beginnen.
  • Als je geen conditie hebt, moet je precies ook niet veel afzien om conditie op te bouwen. Ik ging week na week naar die fitclass en ik zweette amper. Want zodra ik een beetje extra ‘gas’ gaf, zat ik boven mijn aanbevolen hartslagzone. Daardoor voelde het niet aan alsof ik elke keer doodging, integendeel, ik dacht ‘zal dit iets uithalen … ?’
  • Het punten sparen ging in het begin heel vlot. Want als je geen conditie hebt, moet je niet veel doen om op te bouwen. Dus door enkel naar de 2 lessen te gaan per week zat ik al aan mijn target.
  • Ik volgde altijd (en nog steeds) de 2 types lessen. Je bent hier immers vrij in – sommigen verkiezen 2 Circuit lessen, om vb. de grondoefeningen te vermijden. Maar ik denk dan: als er 2 types lessen zijn, dan is dat met reden. En brave leerling als ik ben, volg ik ook wat aanbevolen is.
  • Alles is ook zodanig goed bepaald, dat je niet ‘lost’ bent, zoals het geval kan zijn in een gewoon fitness-centrum, waar je na een korte uitleg van de toestellen vaak aan je lot bent overgelaten. Hier blijft de coach altijd aanwezig in de sportruimte om erover te waken dat de oefeningen correct worden uitgevoerd, de gewichten niet te hoog staan of te motiveren om een tandje bij te steken.
  • Het vooraf online boeken werkt perfect als motivator. Je wordt verplicht om vooraf na te denken wanneer je die week kunt gaan, dat dan ook te boeken en ook effectief te gaan. Anders is het ook zonde van het bedrag dat je ervoor betaalt. Als je dan een bepaalde routine aanhoudt, dan wordt het eigenlijk een normaliteit, waar je niet meer bij stil staat. Zo erg zelfs dat wanneer bepaalde uurtjes tijdelijk geschrapt worden in de zomervakantie, het even aanvoelt alsof de wereld vergaat ;-) (zeker voor dit routinebeestje hier).
  • Doordat je elke 3 maanden getest wordt, zie je jezelf – zwart op wit - vooruitgaan. Dus mijn gedachte ‘zal dit iets uithalen?’ was zeker onterecht aangezien ik keer na keer vooruitging, van niveau 0 naar 1, naar 3, naar 4 en nu zelfs ondertussen 5 (zelfs met operatie tussenin waarbij ik toch paar maanden heb stilgelegen op sportief vlak).



 En nu?
  • Waar ik in het begin moest opletten dat ik niet boven mijn hartslagzone ging, moet ik mij nu serieus afmatten om in mijn zone te geraken. Waardoor ik nu wel zweet in die Fitclass en het lastiger is dan in het begin.
  • Ik zou ook veel meer inspanningen moeten doen om nog verder vooruit te gaan in conditie. Hierdoor kijk ik nu niet meer echt naar mijn puntentarget (wegens niet meer haalbaar), en ben ik tevreden met mijn 5 op een schaal van 7. Ik Fitclass 2x per week en loop ook nog eens 2x per week. Dat lijkt mij voldoende om mijn conditie te onderhouden.
  • De grondoefeningen blijven uitdagend voor mij, gezien mijn slechte onderrug. Gelukkig krijg ik van mijn coach aangepaste oefeningen zodat ik toch kan verstevigen zonder daarna 3 dagen vast te zitten. 
  • De goesting om te vertrekken naar de sessies zit soms ver, zeker op koude winteravonden, maar ik weet dat (1) ik achteraf nooit spijt heb dat ik ben geweest, (2) ik gewoon weet dat ik dit op mijn eentje met geen enkele andere sport kan compenseren gezien de veelheid van spieren die aangesproken wordt in de Fitclass en (3) het uiteindelijk ook een sociaal gegeven is dat opgebouwd wordt, en leuk is om deel van uit te maken. Zo gaan we in oktober terug meedoen aan Run To Walk Again, waar we ons vorig jaar super amuseerden. Hier horen de nodige sponsor- en geldinzamelingsacties bij, wat ook weer het sociale netwerk versterkt :).

Run To Walk again
Nieuwjaren = receptie
Kortom, indien Fitclass beschikbaar is bij jou in de buurt, je graag algemene conditie/fitheid wil opbouwen zonder ingewikkelde trainingsschema’s maar op een verantwoorde manier, dan zou ik het toch eens overwegen. En deze maand is het gratis!
Heb je geen interesse in een abonnement, maar wil je toch eens weten hoe het met je conditie gesteld is, dan kun je via www.hoefitisvlaanderen.be inschrijven voor een conditiest bij Fitclass.
Noot: dit is geen gesponsorde post