zondag 31 januari 2016

Activity wat(ch)?

Sinds kerstmis ben ik de eigenares van een Polar Loop2: een fancy stappenteller. Waarom fancy?  
 
 
 
Fancy n°1: De Loop telt niet enkel stappen, maar maakt een onderscheid in intensiteit. Dat ding kan dus bepalen of je aan het slapen, zitten, staan, wandelen of sporten bent. Waarom is dat goed?  De meeste stappentellers zijn puur gericht op 10.000 stappen.  Als je een kantoorjob hebt, en het daarna pakweg te donker is om te gaan wandelen (om eens niet 'tijdgebrek' als reden aan te halen), dan is het vaak moeilijk om aan die 10,000 stappen te geraken. Zelfs al haal je het maximum uit je dag qua stappen (door verder te parkeren van je werk, de trap te nemen, rond te lopen al telefonerend, …) dan kom je er meestal niet.  
De Loop geeft telkens aan wat je nog kan doen om toch je 'activiteitsdoel' te halen, uitgedrukt in aantal uren/minuten. Dit verschijnt dan via een rode LED-tekst op je armband:  
- 'jog' (of andere vorm van intensief bewegen)  
- 'walk' (=wandelen) of 
- 'up' (=vb. huishoudelijk werk).  
Als ik bijvoorbeeld een halfuurtje ga zwemmen na het werk, dan telt dat ook mee om het minimum te halen - zelfs al ben ik dan niet aan het stappen, de intensieve armbeweging wordt ook geregistreerd. 
Ook via de app kun je aflezen wat je nog kan doen om je doel te halen:
 

Fancy n°2:  Na een uur inactiviteit krijg je een melding (trilling + via app) dat het tijd is om te bewegen. 
Zelfs al zijn die 10,000 stappen die dag niet altijd haalbaar, het blijft belangrijk om zoveel mogelijk te bewegen. Al is het maar een koffietje gaan halen. Want blijkbaar zou je lichaam in een soort stand-by modus gaan na een uur (=vertragen van metabolisme). Om dat te vermijden krijg je dus een melding. En ik kan je garanderen dat het vaak nodig is. Ik ben een grote waterdrinker en heb een kleine blaas. Dus sowieso loop ik op kantoor (in mijn ogen) meer rond dan een ander. En toch krijg ik dagelijks wel een melding of 2 dat ik moet bewegen. Ook mijn autorit is een uur, dus soms krijg ik hierdoor ook een 'inactiviteitsstempel'. Want ja, dat krijg je als je de waarschuwing genegeerd hebt: een strafpunt ;). Op zich is dat niet erg, maar het maakt ergens wel bewust. Dus - tenzij ik in de auto zit of in vergadering - sta ik recht, als mijn armband trilt. Ook als ik in de zetel zit - alleen moet ik dan vermijden om iets uit de snoepkast te halen :). 
 
 
 
Fancy n°3: De armband synchroniseert via bluetooth met de Polar Flow app. 
Hier kun je alles aflezen, van hoeveel je bewogen hebt tot calorieën en kwaliteit van slaap (zie volgende punten). Als cijferfreak vind ik het super interessant om die verschillen te zien van dag tot dag. Hoe je de ene dag al tegen de middag je activiteitsdoel behaald hebt, en de andere dag helemaal niet. Ik heb hem nu een maand en enkel op werkdagen is het moeilijk. Wat ik nog niet vermeld heb is dat je eigen activiteitsdoel ook afhankelijk is van je dagelijkse activiteiten. Ik moet die wegens kantoorjob op het laagste zetten - mijn man die kinesist is en voortdurend in beweging is, moet de lat hoger leggen. Principe is: het moet haalbaar zijn mits beetje extra moeite. Als je sowieso nooit je doel kunt halen is het ook niet motiverend.  
 
 
Fancy n°4: De armband registreert ook je slaapkwaliteit, en kan dienen als zachte wekker. 
Als je de armband blijft dragen tijdens je slaap, dan krijg je de volgende ochtend inzicht in het % slaap van goeie kwaliteit. Meteen ook het grootste discussiepunt, want betekent stil liggen ook effectief goed slapen? Of omgekeerd: als je beweegt in je slaap, slaap je dan niet goed? Ik weet het niet, maar volgens de armband ben ik een 'goeie' slaper, met een continue kwaliteit van gemiddeld 88% - of ik nu 6u slaap of 10u. Mijn man, waarvan we beide weten dat hij minder vast slaapt dan mij, haalt niet meer dan 75%. Dus er zal wel iets van waarheid in zitten. 
De zachte wekker houdt in dat je je armband kan laten trillen, wat een zeer zachte manier is van wakker worden. Ik stel die nu een paar minuten in vóór de wekker van mijn iPhone.  
 
 
 
Fancy n° 5: Tijdens de dag kun je je calorieverbruik aflezen. 
Ik ben altijd een beetje sceptisch tegenover geschat calorieverbruik - dat is meestal gewoon gebaseerd op lengte, gewicht, leeftijd (en hartslag). Geen twee lichamen zijn gelijk qua samenstelling en dus zeker ook het metabolisme niet. Maar wat ik dan wel interessant vind, is het verschil tussen de dagen met verschillende activiteit. Zo zou ik op werkdagen zonder sport niet meer dan 1800kcal mogen eten, op weekenddagen met sport en een winkeluitstapje (jaja, dat zijn ook stappen :)) dan kan dat oplopen tot 2300kcal. Een chipke en een wijntje kan dus wel op die dagen, maar het is duidelijk dat ik op weekdagen zonder sport niet veel overschot heb om 'brol' te eten. 
Het geeft ook meer inzichten in de redenen waarom ik op sommige dagen aankom en andere dan weer afval met vergelijkbare calorie-inname. Je moet daarvoor natuurlijk geen armband hebben, dat is basis-logica (meer bewegen is meer verbranden) maar als je het zwart op wit ziet …   
Het is nu niet de bedoeling dat ik dit in detail ga opvolgen, en mijn calorie-inname hierop ga aanpassen. De watch is voor mij vooral een stimulans om meer te bewegen, zeker op dagen waarop ik niet kan sporten.  
Ik lees meer en meer dat het beter is om 10,000 stappen te doen dan een hele dag te zitten + half uurtje sporten. Ik geloof ook dat een dagelijkse wandeling wonderen kan doen. Als ik kijk naar mijn meme die op 80-jarige leeftijd nog dagelijks de toer van de Ieperse vestingen kan doen, gewoon omdat ze dit elke dag deed. Nooit sport gedaan maar wel nog altijd fit. Toeval of niet? De waarheid zal, zoals altijd, wel ergens in het midden liggen. 
 
 
 
Fancy n°6: Mogelijkheid om te koppelen met hartslagmeter (Polar H7) 
Je kunt de armband ook koppelen met een bluetooth hartslagmeter, als je graag je hartslag wil checken tijdens het sporten. Het is niet strikt nodig, tenzij je fietst. En aangezien de hometrainer hier vaak gebruikt wordt, dan zou ik het jammer vinden dat die trainingen niet geregistreerd worden. Want bij het fietsen bewegen je armen niet (zoals bij zwemmen) en je benen zetten geen stappen, en dus zou dit geregistreerd worden als zitten. Maar als je een hartslagmeter aanhebt, dan wordt de verhoogde hartslag wel geregistreerd als intensieve beweging. En zo klopt het weer wel. Want zo ben ik: ik wil meten en weten, maar dan moet het wel kloppen. Anders begin ik er niet aan :).
Belangrijk om te weten:
-Die hartslagmeter moet je er apart bijkopen.
-Je moet telkens op het knopje drukken om je hartslag te zien, want na een paar seconden gaat de LED weer uit.
-Je kan geen zones instellen, en je krijgt ook pas feedback nadat je met de app synchroniseerde.
-En voor de zwemmers: in het zwembad werkt de bluetooth helaas niet.
 
 
 
Fancy n°7: Smart notifications 
Als je de armband synchroniseert met je telefoon, dan kun je zien of je gebeld wordt of een berichtje krijgt. Er verschijnt dan een rood tekstje 'message' of 'xxx calling'. Dat is meteen ook het verschil met de Loop (1). Je bent daarvoor of daartegen, maar soms is het makkelijk dat je niet constant je telefoon op tafel moet laten liggen als je een telefoontje verwacht of dat je om de 5' moet checken of je een antwoord hebt gekregen op die whatsapp. Ik ben wel een gadget-madam dus I like it :). Mijn man heeft deze functie ook dus nu weten meteen voor wie het 'ping' geluidje is, als de telefoons aan de kant liggen :). 
 
Fancy n°8: Uitzicht van een armband 
De loop heeft meer het uitzicht van een armband, en dus iets eleganter dan een sporthorloge. Het oog wil ook wat, met andere woorden. Ik heb even getwijfeld met de Polar A360, die ook al deze bovenstaande functies heeft, en veel meer als sporthorloge kan dienen, maar ik vond hem te breed om dagelijks te dragen. Ik sport wel veel maar ik ben niet aan het trainen voor bepaalde wedstrijden of uitdagingen dus dit gaat mij dan een beetje te ver.  Ik ben beperkt tot Polar omdat dit het enige merk is dat compatibel is met de fitnesstoestellen waarmee ik in aanraking kom. Maar Garmin en Fitbit hebben ook dergelijke elegante modellen. 
 
 
 
In totaliteit ben ik er best tevreden over. Het is geen volwaardig sporthorloge, het is een fancy activity watch. En voor mensen met zittend beroep zeker een stimulans om meer te bewegen: alle beetjes helpen! En als je toch een uur zit, dan word je aangemoedigd om te bewegen. 
 
Er is 1 minpunt: je kunt niet zien hoeveel batterij er nog overschiet - enkel tijdens het opladen. Waardoor het soms kan gebeuren dat hij ineens 'battery low' aangeeft als je net vertrokken bent voor een ganse dag. Ik laad hem dus zoveel mogelijk op, tijdens douchen bijvoorbeeld, want het laden gaat gelukkig wel zeer snel. 
 
Noot: dit is geen gesponsorde post. Ik kocht de loop2 helemaal zelf kreeg de Loop2 helemaal zelf cadeau van mijn ouders :). 

17 opmerkingen:

  1. Ik vind dat wel tof en ik ben blij dat jij er zoveel aan hebt!
    Maar het is echt niks voor mij, mijn loophorloge is meer dan genoeg voor mij om mijn afstand en snelheid te meten. En ik ben gewoon niet zo goed met cijfers als jij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat wel fijn, heb ook meestal nodig om iets zwart op wit te zien eer ik het geloof :-)

      Verwijderen
    2. ik weet het, ik ken je ondertussen al een beetje :-)

      Verwijderen
  2. pieter heeft die ook, en we gaven hem cadeau aan mijn vader voor kerst. Zitten ze nu de hele tijd hun "tijden" te vergelijken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enkel de tip "4u 11min schoonmaken" vind ik er wat over :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De suggesties zijn idd soms grappig: soms staat er 'afwassen' of 'dartsen' :-)

      Verwijderen
  4. uitgekeken naar de langverwachte beoordeling. Nu snel aan mijn man doorspelen om er 1tje cadeau te krijgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel uitgebreide beoordeliing! Ik heb een tijdje een stappenteller gehad, maar ook vanwege mijn zittend beroep, soms zeer moeilijk om de doelen te halen en een waarschuwing om niet te lang aan mijn bureau te blijven zitten, zou voor mij ook zeer nuttig zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik twijfel al een tijdje tussen de Fitbit en de Polar Loop. Zelf gebruik ik een RS300X van Polar om tussen mijn hartslagzones te blijven tijdens mijn trainingen. Ik dacht die misschien te vervangen door één van beiden, maar nu lees ik hier dus dat je met de Loop niet tussen zones kan trainen. Ik weet niet of dat met de Fitbit wel kan. Op zich zou ik het ook niet erg vinden om zowel mijn RS300x als een activitytracker te gebruiken.

    Het grote voordeel van de Fitbit voor mij, is dat je daarbij geen hartslagband meer nodig hebt om je hartslag te registreren. Hij meet dus heel de dag door hoe je hartslag fluctueert (diegene met hartslagmeter tenminste, die zou ik willen kopen). Net als jij ben ik een beetje een datagek. Er wordt mij bovendien geregeld gezegd dat bepaald kwaaltjes waar ik mee kamp, deels door stress gestuurd worden. Daarom zou ik wel eens willen zien op basis van mijn hartslag, hoeveel stress ik echt heb. Voorlopig heeft de Fitbit dus nog de bovenhand.

    Anderzijds kan je de Loop (wel nog de 1, denk ik) hier kopen in de Shop van het ziekenfonds waar ik werk. En door een interne actie kunnen we die volledig 'terugverdienen'. De Fitbit verkopen ze hier niet en ze allebei kopen vind ik er wat over ;-). Bedankt voor de uitgebreide review alvast. Het kan alleen maar helpen, bij de uiteindelijk beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk wel dat - als je de hartslagband - collecteert met je telefoon/App (Polar beats) ipv de loop (want je kunt slechts met 1 toestel tegelijk connecteren) dat je dan wel je zones kunt zien, maar dan moet je op je gsm kijken, wat niet ideaal is.

      Verwijderen
  7. wow zot, ongelofelijk wat die dingen allemaal kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien wel "de" schop onder m'n gat om meer te bewegen? Bedankt voor de duidelijke info!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar je mag daar dus ook mee zwemmen? Want ik ben in de war :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, je kan ermee zwemmen :-) en dan wordt de intensieve armactiviteit geregistreerd als activiteit. De hartslagmeter die werkt niet met de loop (omdat de connectie via Bluetooth verloopt en dat werkt niet onder water). Als je crawl zwemt, is het niet ideaal voor de batterij, omdat de led oplicht telkens je in het water gaat. Ik zwem schoolslag dus mijn armen blijven in het water waardoor de led niet oplicht.

      Verwijderen
  10. Bedankt voor je review! Ik twijfelde nog heel erg, fitbit of polar loop of nog iets anders? Maar ik denk dat ik door jou beslist heb om de polar loop te bestellen (de paarse is zo mooi!)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je review! Ik twijfelde heel erg, deze of fitbit flex of nog iets anders? Maar ik denk dat ik door deze post heb beslist om de polar loop te bestellen. De paarse, want die vind ik ook nog eens zooo mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen