donderdag 25 februari 2016

Observaties. En een nieuwtje!

Eén van mijn favoriete dingen , dat is mensen observeren. Dat doe ik eigenlijk altijd graag, waar ik ook ben. Of het nu op terras is, met een koffietje, of in een meeting met collega's en klanten/leveranciers, ik kijk graag naar mensen en probeer me in te beelden wat ze doen in het leven, wat hen bezig houdt, of juist niet.
 
En zo ook in de rugschool, waar ik toch wel wat uurtjes slijt de laatste tijd. Het leuke vind ik altijd als je dan bepaalde mensen leert kennen, of bepaalde gesprekken opvangt, dat die eigenlijk toch anders blijken te zijn dan ik had ingebeeld. Zoals de grungy gast met de immer zwarte kleren een boekhouder blijkt te zijn. Of één van de kinesisten na haar uren een frituur blijkt open te houden. Of het nette dametje bij het uittrekken van haar schoenen een tattoo blijkt te hebben op haar voet. De max! Ik ben dan altijd super benieuwd naar die verhalen daarachter!
 
Andere observaties die ik daar deed:
    • De impact van dokters:
      • Kinesisten die overschakelen naar het schoon Nederlands en een gans andere houding aannemen als 'dokter x' binnenkomt;
      • Mapjes die 1 per 1 netjes worden open gevouwen zodat 'dokter y' zo weinig mogelijk armbewegingen moet doen om de bewuste pagina's te ondertekenen;
      • Ergotherapeuten die al hollend een telefoonnummer gaan opzoeken voor 'dokter z';
      • Begrijp me niet verkeerd, ik heb uiteraard ook respect voor dokters, maar ik zou dit als dokter precies niet kunnen verdragen als anderen zo zouden doen tegen mij. Maar ik ben natuurlijk geen dokter, dus wat weet ik er eigenlijk van :).
    • Kousen zijn altijd een vergeten onderdeel van de outfit.
      • Ganse tenue's van Nike, maar kousen die onderaan zo versleten zijn dat je er door kan kijken.
      • Ook ik pleit af en toe schuldig. Alleen is het bij mij geen tenue van Nike maar van Decathlon.
    • Over sportkledij gesproken: 
      • Een korte broek is een korte broek, denken sommigen wellicht als ze hun zomershortje aandoen;
      • T-shirts met quotes zijn vaak grappig, maar soms ook zo fout;
      • Diegenen met de T-shirts van hun eigen bedrijfje. Ik apprecieer dat wel, dat ondernemerschap :);
      • De juiste maat blijkt toch vaak een probleem: te kort (blote buik of love handles), afzakkende broeken (piepende bilspleet), te klein (salami-effect), ... De spiegelmuur mist blijkbaar toch zijn effect bij sommigen.
      • Anderzijds ben ik stiekem wel jaloers op mensen die zo kunnen rondlopen en er zich gene fuck van aantrekken.
    • Veel mensen hebben rugklachten zonder dat je er iets aan ziet:
      • Jong, oud, dik, dun, groot, klein …
      • Zelfs sommige therapeuten kunnen geen uur in een auto zitten zonder gekraakt te zijn.
      • Bij mij valt het dan uiteindelijk nog mee. Ok, ik kan niet lang stilstaan en niet meer slapen hoe ik wil, maar ik heb geen uitstralingen of verlammingsverschijnselen.
    • Humor is zoooo belangrijk, no matter hoe flauw.
      • Als je opgefokt na het werk of de file aankomt, dan kan de sessie zoveel lichter worden als de kine van dienst weer eens een mopje maakt over/tegen bepaalde personen.
      • Dat het meestal over/tegen dezelfde personen is, dat is zelfs niet zo erg. Sommigen lokken het graag uit om in het middelpunt te staan, anderen zijn dan weer dankbaar dat zij het niet zijn, maar lachen wel mee met de rest.
    • De kleedkamers stinken naar deo
      • Echt waar, deo uit spuitbussen, daar wordt mijn adem van afgesneden.
      • En zeker indien 5 soorten door elkaar.
      • Wat is er mis met een rolletje? Of een douche?
Het einde van de rugschool, dat komt stilaan in zicht. Nog een kleine 4 weken en ik heb mijn 36 beurten afgerond.
Wat ik na die reeks zal doen, dat weet ik nog niet. Natuurlijk ben ik niet bereid om alle opgebouwde spieren en stabiliteit zomaar weer te laten verdwijnen. Er zijn verschillende opties:
  • Ik ga terug naar de Fitclass, en ik vul deze aan met minstens 2x per week grondoefeningen thuis.
  • Ik ga niet meer naar de Fitclass, en ik doe om de 2 dagen thuis grondoefeningen. Maar dan geen krachttoestellen ter beschikking.
  • Ik ga 'in onderhoud' naar de rugschool, 1x per week. Dit is minder 'verplicht' dan die eerste 36 sessies,  maar toch een safety net voor het geval ik thuis niet altijd het nodige karakter kan opbrengen.
 
Feit is dat binnen een 4tal weken mijn leven ook op ander vlak zal veranderen. Ik kreeg onverwacht een interessante job aangeboden, waar ik vrij snel 'ja!' op heb gezegd. Daarover wellicht een andere keer meer, maar een nieuwe job betekent een nieuwe routine. Ik heb gelukkig nog een 4tal weken om daarover na te denken, tijdens mijn rustige opzegperiode :).

17 opmerkingen:

  1. Ik heb moeten lachen met je observaties! En benieuwd naar die nieuwe job! Klinkt goed! Een beetje dichter bij huis dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een klein beetje maar (Gent ipv Erpe-Mere) maar wel meer mogelijkheid tot thuiswerk :)

      Verwijderen
  2. oh interessant nieuwtje! curieus! Ik kan het ook krijgen van mensen die zich anders gedragen bij iemand die ze belangrijk vinden. Doe gewoon normaal zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mogelijkheden tot thuiswerk, zal best ideaal zijn na de verbouwingen zeker?! Dikke proficiat!!
    Observeren is genieten toch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, die bedenking heb ik me ook gemaakt. Misschien ga ik in het begin toch vaker naar kantoor rijden :-)

      Verwijderen
  4. proficiat met de nieuwe job!!!
    en die deo uit spuitbussen, ik moet daar ook van kotsen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh een nieuwe job! Go you!
    Verder heb ik ook een hekel aan spuitbussendeo en vraag ik ma af: Als die tieners zo nodig hip willen zijn, waarom is er dan geen enkele die er eens uit durft te springen en dragen die allemaal het blijkbaar opgelegde: skinny met van die stoffen turnsletsen en een trui? En waarom bungelt die sjakos altijd zo aan die ellleboog?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige observaties! ;-)) Proficiat met de nieuwe job (ik ben benieuwd naar wat die inhoudt).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha, grappig! Laten we samen een petitie oprichten tégen spuitbussendeo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hilarisch jouw observaties! En proficiat alvast met je nieuwe job!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zalig om te lezen. Ik maak me ook vaak 'schuldig' aan observeren.
    Veel succes met de nieuwe job!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat observeren heb ik ook zo erg, mijn dochter nog meer.. Super zeg, een nieuwe job! ben benieuwd..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. grappig :-) en proficiat met je nieuwe job!! spannend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die rugschool klinkt precies wel nog leuk als ik zo je observaties lees :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Proficiat met je nieuwe job! Benieuwd wat je gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik volg je al een tijd op instagram maar eindelijk de tijd eens genomen om je blog te lezen, hilarisch stukje dit :D. En succes met de nieuwe job!

    BeantwoordenVerwijderen