donderdag 3 maart 2016

Mag ik nog wat opblijven?

Een vraag die de meeste ouders wel zullen kennen.
Of: beter vermomd als "mag ik nog naar 'de winkelkarquiz' / 'het weerbericht' / 'de lotto (?!)'/ 'Thuis' kijken?" en zo altijd hun grenzen verleggen.

Iedere keer geef je 5' toe, omdat je zelf nog wat aan het doen bent en het eigenlijk wel goed uitkomt. Maar ineens zitten die gasten mee te kijken naar Thuis begot. En hun avond duurt dan wel langer, maar onze 'eigen' avond wordt alsmaar korter. En ik moet eerlijk zijn, tot voor kort vond ik dat precies zo wat 'ambetant'. Ik kijk zelf graag TV en de keuze is wat beperkter als er een 5- en 8-jarige mee zitten te kijken (nog los van het gekwek ertussen ;)). Zeker als ik op zondag (tijdens en na de strijk) een paar serie'kes wil bekijken, dan moet ik al niets pakken waarin gemoord wordt (laat staan door buitenaardse wezens) of er al eens een liefdesscène aan bod zou kunnen komen. Ze kijken dan wel niet mee maar ze spelen wel in de buurt natuurlijk. Dus 's avonds ben ik graag 'vrij' in mijn keuze. En hoe langer ze opblijven, hoe minder tijd daarvoor overschiet.
 
Maar, anderzijds betekent het ook dat we meer tijd samen kunnen doorbrengen. Want dat is hier niet veel op een gemiddelde werkdag. Bovendien - en daar had ik niet bij stilgestaan - veranderen ook de programma's waar ze naar willen kijken. Gedaan met Dora en consoorten, maar wel Ketnet met de D5R, Helden van de race en niet te vergeten: Karrewiet. Wat een geweldig programma om kinderen 'mee' te laten zijn met de actualiteit zonder ze angstig te maken. Ook de D5R, de (scripted) reality-serie waarin tal van thema's aan bod komen. Ik begin die momenten dan ook meer te appreciëren, waarin we samen naar die programma's kijken en dan hun gedachten en meningen daarover te horen. "Allee, mama, nu is die weer aan het gamen" of "Allee, dat mag toch niet, met de GSM in de klas",  of "Waarom is die papa van Leyla zo boos?" …
Dus ja, ik begin er wel wat in te komen, in die gezamenlijke TV-momentjes en de gesprekken die eruit volgen.
 
Tot een tijdje terug mochten ze af en toe eens meekijken naar Thuis, maar de laatste tijd is het niet meer aan te raden: zelfmoordpogingen, accidenten met dodelijke afloop , … Zeker mijn dochter wordt daar onrustig van, dus zijn we hiermee gestopt. Bedtijd is terug 20u (zonder discussie :)) en dat zal toch nog een tijdje zo blijven. Tenslotte is mijn kleinste nog geen 6. Ik wil ze precies nog niet opsplitsen qua slapengaan, hoewel mijn oudste duidelijk niet kan slapen voor 21u. Maar dan heb ik liever dat ze een boek leest in haar bed.
Kwestie dat dat Netflix abonnement hier kan opbrengen :).

Foto D5R Ketnet



16 opmerkingen:

  1. Kan je mening volgen. Onze oudste is nu ruim 12, de jongste 8 ... en al jaren geleden beslist dat ze niet naar thuis kijken. Dat doe ik trouwens zelf ook niet meer, we genieten nu van een heel rustig moment, TV uit, strip of boek lezen en rustig gaan slapen. D5R is inderdaad een soort 'thuis', maar dan voor de leefwereld van kinderen en dat kan je van thuis al jaren niet meer zeggen. De oudste gaat mee met de 10-jarige, maar mag nog een half uur lezen in bed, ideaal om het lezen te stimuleren!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat vind ik ook! en dan regelmatig naar de bib wat dan ook weer leuk is :)

      Verwijderen
  2. Onze kinderen zijn 10 en 13. Ze blijven wat langer op en kijken inderdaad een deel van de tv-avond mee. Eigenlijk komen we nogal overeen, ze kijken ook mee naar bv human interest programma's en stellen soms veel vragen. Maar doordat je samen kijkt weet je wat ze zien en kan je uitleg geven waar nodig. Om 21u gaan ze onverbiddelijk naar bed. Of het programma nu klaar is of niet. Vrijdagavond maken we er een tv-familie avond van, gezellig met een chipske, olijfkes of andere (gezonde) hapjes en dan kijken we naar "niet nadenk tv" zoals K3 zoekt K3, of The Voice Kids/Vlaanderen. Gezellig vind ik dat om ieders mening te horen en smaken verschillen. Mijn zoon kijkt zelf heel graag naar National Geographic en weet alles over de eerste en tweede wereldoorlog. Hij interesseert zich daar voor en ik hou dat niet tegen. Het leert hem een eigen mening vormen, politieke kwesties in vraag te stellen op zijn niveau,.... . Ik kan niets tegen TV hebben, ik keek als kind ook veel TV en heb daar veel van geleerd. Mijn talenkennis bijvoorbeeld. Dus qua TV mag van mij nogal veel......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook The Voice op vrijdag, althans een stukje ervan. De rest is dan voor de zaterdag of zondag :). Mijn Engels heb ik ook grotendeels van TV geleerd, en ik kan het ook goed onderhouden op die manier. Ik kijk nu vaak naar Scandinavische reeksen, maar die talen ga ik toch niet oppikken vrees ik :)

      Verwijderen
  3. ja "Thuis" dat vind ik nu ook niet bepaald kindvriendelijk. Zo kakken dat ze daar op mekaar doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thuis, vréselijk. Bij de grootouders kijken ze mee, hier is dat een absolute no-go. De mijne zijn 8, 11 en 13 en eerlijk: dat vind ik het ergste aan ouder wordende kinderen, het steeds minder hebben van privacy. Om 21u gaan de 2 oudsten naarbed, no discussion. Dan heb ik no een dik uur vooralleer ik zelf in slaap begin te vallen. Ik weet dat ik datniet kan blijven volhouden, maar ik probeer toch zo lang mogelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf kijk ik nog wel graag, dat is zo het ideale om op te zetten terwijl mijn iphone aan het inhalen ben ;-). Je moet niet aandachtig kijken om mee te zijn :).

      Verwijderen
  5. Ik kijk daar ook al niet naar uit ze. Mila is absoluut geen lange slaper. Het kind heeft meer dan genoeg aan zo een uur of 10 terwijl nena makkelijk 13 uur aan 1 stuk maft. Gevolg hier is dat nena om 19u a 19u15 gaat slapen, mila pas na Thuis. Maar ze kijkt niet mee. Ze mag vanaf 20u op de ipad nog iets kiezen om te kijken en dan kijkt ze filmpjes van K3 of Lego Friends op netflix. Dus op zich heb ik van haar geen last meer dan. Maar je, die steeds korter wordende avond voor mezelf, ik vind dat niet leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk (hoop) dat het echt een periode zal zijn dat het wat ambetant is. Want ne keer ze oud genoeg zijn zal het ook we leuk zijn om samen te kijken. Ik heb daar toch leuke herinneringen aan, aan samen TV kijken met mijn mama. Maar ja, ze moeten zo door die ambetante leeftijd waar ze al veel verstaan maar toch nog niet alles mogen zien...

      Verwijderen
  6. Volgens onze dochters zijn zij de enige in de hele wereld die niet naar thuis mogen kijken ;-) Jammer maar helaas voor hen dan, want het zal hier ook nooit opgezet worden.
    En dat minder TV-tijd voor jezelf, dat is hier helemaal een waarheid als een koe. De oudste gaat pas om 22u zijn bed in. Tegen dan lig ik al met halfopen ogen in de zetel, zet wel nog een serie op, die ik dan gespreid over vijf avonden moet bekijken (en constant moet terugspoelen omdat ik in slaap gevallen ben ;-)). We kijken wel tot 22u samen TV, een 15-jarige en bijna 14-jarige kunnen al meekijken naar programma's die wij ook interessant vinden (vaak programma's waar ook hun ogen wat van open gaan, en dat is op de 'egoïstische' puberleeftijd soms wel eens nodig, denk maar aan 'Terug naar eigen land' of 'Via Annemie').

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, ik ken dat, dat eeuwig moeten terugspoelen :). Vooral als ik op iPad kijk in bed.
      En inderdaad, soms denk ik ook: dat moeten ze eens zien, ipv te 'zagen' dat ze zich vervelen ondanks de overload aan speelgoed.

      Verwijderen
  7. Onze 14-jarige gaat ten laatste om 21u30 slapen, de 10-jarige om 20u30 (al merk ik dat ze bij hun moeder veel later mogen opblijven). Onze 4- en 6-jarige gaan steeds tussen 19u30 en 20u slapen, zonder gemor. Iedere vrijdagavond organiseren we een "samenkijkavond". We nestelen ons in de zetel, kiezen een film die voor iedereen geschikt is, inclusief hapjes op de salontafel. Dan is er geen bedtijd op een vast uur en geven ze zelf aan wanneer ze willen gaan slapen. Voor ons is dit een goede regeling die tot hiertoe voor iedereen aangenaam is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier een beetje gelijkaardig dan qua uren. Op vrijdag mag het ook wat langer, dan kijken we samen naar The Voice of zoiets :)

      Verwijderen
  8. Dit was onlangs nog een gespreksonderwerp tijdens de middagpauze. Een aantal kinderen zit nu in het eerste leerjaar en enkele uitschieters zijn al tieners. Het ging dan ook over het slaapuur en naar welke programma's de kinderen mogen mee kijken.
    Toen iedereen op zijn of haar eigen jeugd terug keek, kwam het er op neer dat iedereen vrij lang een slaapuur had. Behalve ikzelf blijkbaar. ;)
    Toen ik een jaar of 9 was, had ik de gewoonte om na het slapen gaan terug op te staan en dan keek ik wel mee naar series zoals Beverly Hills 90210. Dat lijkt vrij jong, ja, maar ik heb daar nooit last van ondervonden. Ik denk dat het kwestie is van te kijken welk kind je in huis hebt. Mijn Barbiepoppen waren aan mijn 10 jaar al op zolder, anderen speelden hier mee tot ze 14 waren. :)
    Ik kan wel begrijpen dat de verhaallijnen uit Thuis en co inwerken op jongeren. Ze maken wel deel uit van het leven dus op een bepaald moment zou ik ze wel laten kijken en er over praten. Dat klinkt hard, maar het is wel de realiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik erover nadenk had ik zelf ook geen vast uur. Ik ben enig kind en mijn moeder werkte in ploegen, dus soms bleef ik op om haar nog te zien. Mijn vader voetbalde dus ook onregelmatige avonden met die trainingen en al. En sowieso raakte ik moeilijk in slaap als ik echt vroeg ging slapen. Ik denk ook dat het afhangt van kind tot kind. Met sommige kun je echt niets aanvangen als ze geen 12u geslapen hebben - best dat het hier niet zo is, want dan zou dat betekenen dat ze om 19u moeten gaan slapen en dat zou hier toch wel wat stress geven om rond te geraken ;-.
      En Thuis, dat is inderdaad dubbel. Sommige verhaallijnen mogen ze zien van mij (vb. Franky die Kaat wordt), maar het kindje dat verongelukte, dat zette toch aan tot traantjes en dan moest ik 'beloven dat ik geen accident zou hebben', wat natuurlijk niet mogelijk is ... Dus ik volg je wel, maar momenteel liever nog met series zoals D5R die ook al best een en ander aan bod laten komen.

      Verwijderen
  9. Hier hetzelfde gevoel, kinderen exact dezelfde leeftijd als eva maria hierboven. Oudste kijkt naar Thuis (iedereen van mijn klas kijkt, mama), de twee andere zitten dan meestal bezig op de tablet (Studio 100 en andere crap), maar ik bemerk soms dat die oudste, alhoewel ze al 'wijs' kan zijn, vaak het onderscheid nog niet kan maken tussen realiteit en de fictie van 'Thuis'.
    Afspraak is dat ze mag kijken, maar er worden er geen opgenomen, gemist is gemist, in een soap is dat nu eenmaal niet nodig om alle afleveringen te zien. Ik blijf het geen stichtende TV vinden (en ik laat haar dat merken), maar haar ervoor afsluiten vind ik ook niet ok. Er worden wel eens vragen gesteld over de personages en wat ze doen en dan probeer ik te antwoorden, maar even vaak maak ik me er vanaf met de dooddoener 'Het is maar een soap' of 'ik ben wikipedia niet, hoor'
    Bedtijd in de week is hier ook voor de twee oudsten 21.00 uur of 21.30 uur (afhankelijk van wat er na thuis komt), maar idd ze blijven langer bij ons beneden en vaak heb ik het gevoel dat me- of ustime pas begint wanneer de kinderen in bed liggen ... Aan de andere kant vind ik het dan toch leuk om ze te zien genieten van de spanning in 'De Mol'(we dachten met z'n allen dat het Bruno was, toeme toch) of ontroerd zijn van 'Via Annemie'.
    Vrijdagavond is 'The Voice' een gezamenlijk TV-moment en soms mag de oudste eens blijven plakken voor een film (zelden en dan maar opscheppen de volgende dag tegen haar jongere zussen)...Tja life changes,maar wel al genietend, want voor je het weet zijn ze de deur uit !

    BeantwoordenVerwijderen