zaterdag 26 maart 2016

Over Antwerpen - en uiteraard ook Brussel

Dat het een speciale week was, dat is een understatement.

Vorig weekend was ik nog volop met mezelf bezig: dat het woensdag mijn laatste werkdag ging zijn, dat ik hiervoor nog allerlei practica moest regelen, dat ik afscheid moest nemen van fijne collega's, valiezen moest maken om een paar nachten naar Antwerpen te trekken, dat ik daarna een paar dagen zonder auto zou zitten, dat ik weinig ging kunnen sporten en veel ging eten etc. Het zou een heftige maar leuke week worden.

En dan komt dat nieuws dinsdag, en alles staat even stil. Hoe is dit mogelijk? Waarom moest dit gebeuren? En wat gaat er nog gebeuren? Aangezien ik net in de auto zat toen het nieuws binnenkwam bleef ik het live volgen, maar daarna duwde ik bewust alle media weg: geen radio op de terugweg, Netflix in de avond, amper sociale media. Alles om de beelden te vermijden, want ik kan er niet mee om. Ik keek enkel naar Karrewiet, met de kinderen omdat zij vragen hadden, nadat de school was afgesloten over de middag. Het was heel goed gedaan, door Karrewiet: eerlijk, niet bang-makend en zo geruststellend mogelijk: "dit is uitzonderlijk". Laat het ons hopen ...


Antwerpen was gepland vanaf woensdagavond tot vrijdagmiddag. Annuleren ging niet meer, dus pakte ik de valiezen en we gingen wel zien of er nog iets gebeurde in de loop van woensdag. De kinderen waren redelijk op hun gemak, nadat we hen moesten verzekeren dat we niet naar Brussel gingen, en veel gingen Skypen. 

Na de laatste werkdag, die mijn collega's zo aangenaam mogelijk maakten - en zo iedereens gedachten een beetje konden verzetten - en er ook geen 'nieuw slecht nieuws' meer kwam, beslisten we om toch naar Antwerpen te gaan.

We sliepen in Hotel O Kathedral. Een klein hotel aan de Handschoenmarkt. Het was zeer goed gelegen, vlakbij de Groenplaats en parking Brabo. En ze hebben ongetwijfeld zeer mooie kamers. Die van ons leek daar niet echt op, behalve dan de glazen badkamer. Wat het hotel niet geschikt maakt om met vriendinnen te gaan, lijkt me. Geen klachten maar ook geen aanrader.

We waren vroeg wakker en namen eerst een koffietje bij Sébastien



Ontbijten deden we iets later in Le Pain Quotidien en we aten bewust licht, om wat ruimte te sparen voor de rest van de dag :).



Lunchen deden we niet echt, maar deelden wel een overheerlijke sandwich met kabeljauw in Nata. Een Portugees concept met zicht op de Groenplaats en de aanwezige militairen ... De Portugese uitbaatster straalde zoveel warmte uit, en dat deed deugd. En de sangria ook.



Daarna gingen we wat shoppen. Ik zag trends waar ik niet ga aan meedoen, zoals de 'pyjama'-look :).


In Juttu zag ik de mooiste paskamers ooit. De jurk die ik paste was mij helaas iets te bloot. De lange plooirok van JBC liet ik ook hangen, maar heb er precies nog een beetje hartzeer van.


Daarna was het terug tijd voor koffie. Deze keer bij Maurice. Heel gezellig daar!


's Avonds hadden we gereserveerd voor een gastronomisch diner. Maar voor we ons gingen klaarmaken was er nog net tijd voor een aperitiefje bij Brasserie Appelmans. Wij kunnen precies niet naar Antwerpen gaan zonder daar eens te passeren. Wellicht omdat we daar gingen eten de avond dat M. mij ten huwelijk vroeg :).


Het gastronomisch diner was bij Kommil Foo - weliswaar met een cadeaubon. Ik vind dat wel ne keer tof, zo een meergangendiner. In de watten gelegd worden, aangepaste wijnen, uitleg krijgen over alles wat je in je mond steekt, ... maar budgettair is dat toch niet voor ons weggelegd. Het eten was betaald met de bon, maar voor de dranken (apero, aangepaste wijnen, water en koffie) betaalden we nog eens 99 EUR (slik). Maar het was het wel waard, daar niet van. 


Best dat we licht ontbeten en de lunch oversloegen - en blijkbaar veel hebben gestapt overdag :).


We dronken daar trouwens de lekkerste koffie ooit - zelfs M vond hem lekker (ik wil hem al jaren aan de koffie krijgen, misschien dat het nu gelukt is :)).


De vrijdagochtend hadden we gereserveerd bij City Coffee, met een Bongo bon 'Ontbijt met bubbels'.  Een lekker en zeer gevarieerd ontbijt. 


Helaas was het op dat moment zwaar aan het regenen, waardoor de geplande uitstap naar het MAS in het water viel. We zijn dan maar meteen richting de Westhoek gereden, en nog even gestopt in Kortrijk. In het K shoppingcenter regent het immers niet, en dan konden we toch nog verder profiteren van onze vrije dag.
Lunchen deden we opnieuw niet (foei zeg) - maar een frozen yoghurt van kaffee Renée kon er wel nog in :). 


Ik ga nu wat bekomen van al dat eten - hoewel dat niet evident is met een babyborrel later vandaag en Pasen morgen. Maar ik ga niet klagen over een kilootje meer. 

Ik ben dankbaar dat we dit kunnen doen. In tegenstelling tot de vele onschuldigen die getroffen werden door de aanslagen. Allemaal mensen die andere plannen hadden, in de metro, of in die inkomhal. Nog geen twee maanden geleden spendeerden wij een ganse dag op de luchthaven voor een fotoshoot voor Brussels Airport. We waren zo blij met de unieke ervaring met ons gezin, en vooral: zo zorgeloos ...


3 opmerkingen:

  1. Wat een tof verslag!
    Veel gegeten maar ik peis dat dat bij jou niet rap gaat blijven hangen.
    Geniet van het weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. verdikke die lange rok! Staat je beeldig! Klinkt als een zalig uitje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk verslag. Genieten moeten we zo veel mogelijk blijven doen!
    Veel gegeten precies, maar als er al iets is blijven plakken, dan is dat daar gauw weer af. :-)
    Appelmans... mmmm, heb daar ooit eens lekker gegeten!
    Als ik je een tip mag geven: ik zou teruggaan naar de JBC voor die rok. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen