maandag 16 mei 2016

Over oefeningsjes doen

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik ben een moeilijke als het gaat over 'oefeningsjes' doen. Iedereen weet dat dat belangrijk is, om 'oefeningsjes' te doen: voor de rug, de buik, de benen. Dus het wordt vaak nogal makkelijk gezegd bij bepaalde pijntjes: "je moet oefeningsjes doen hé". De dokter zegt het, mijn man (de kine) zegt het. Maar hoe gedisciplineerd ik ook ben als het gaat om sporten, het tegenovergestelde is het waar voor 'oefeningsjes'. Ik sta zonder probleem om kwart voor 6 op om een halfuur te fietsen voor ik naar het werk vertrek, maar op dat matje gaan liggen, dat wordt nogal makkelijk uitgesteld. 's avonds denk ik: morgenochtend, en 's ochtends denk ik: vanavond. 

In de rugschool deed ik 2x per week grondoefeningen. Aangevuld met een reeks fitnesstoestellen heeft dit gezorgd voor een steviger 'sixpack', zoals de specialist het noemde tijdens mijn eindevaluatie. Zowel mijn rechte en schuine buikspieren als mijn rugspieren zijn een pak steviger geworden. En dat voel ik echt: ik kan terug makkelijker een tijdje rechtstaan, ik sta vlotter op, etc. Nu ik dat bereikt heb, moet en wil ik dat ook onderhouden. 
Sowieso blijf ik 1x per week gaan naar de rugschool, maar idealiter doe ik thuis ook nog een 2tal keer per week 'oefeningsjes'. Ik zet ze nu in mijn agenda, net zoals fietsen en zwemmen, zodat ik ze zeker niet 'vergeet'.

In feite heb je niet meer nodig dan een (degelijk!) matje om thuis aan de slag te gaan, maar het is natuurlijk plezanter als je wat materiaal liggen hebt om af te wisselen, om of het wat pittiger te maken. Ik was dus ook heel blij met het pakketje dat ik een tijdje terug ontving van Decathlon.

Het matje had ik al, en kwam ook van Decathlon. Het was één van de duurdere (+/- 30EUR), maar dit is echt wel nodig vind ik. Ik wil echt de vloer niet voelen door het matje, en ook geen matje dat heel de tijd zit weg te glijden. Dus ik vind dit wel de investering waard.



Het stepbankje kennen de meesten nog wel van de stepaerobics van de jaren '90. Maar het wordt hier vooral gebruikt om buikspieroefeningen te doen, of om de armspieren te trainen. Het bankje is heel stevig, en in 2 hoogtes in te stellen. Op de site en de app van Decathlon staan er allerlei filmpjes ter inspiratie.


Oh ja, het kan ook gebruikt worden als tribune voor de Playmobil-voetbalmatch van de week ;).


De hoepel vind ik geweldig, dat is echt een leuke manier om de core te trainen, ik word er precies altijd goedgezind van :). Maar niet te onderschatten, want het is nog vrij intensief. Geleidelijk aan opbouwen is de boodschap! Ik was serieus stijf na de eerste keren. In de Nina stond onlangs ook een artikeltje erover:

Artikel Nina, HLN

De kettlebell wordt hier voorlopig vooral gebruikt door mijn man (en dochter), voor mij is dat precies nog te zwaar. Je kan er eindeloos mee variëren. Geef maar eens in op YouTube en je krijgt massa's inspiratie.


De pilates bal wordt het minst gebruikt. Althans om oefeningen te doen. Want mijn zoontje is er af en toe mee weg ;). Maar ik heb er nog mijn weg niet mee gevonden. In de rugschool werken we vaak met een grote bal, dat is in ieder geval een zachte manier om de buik- en rugspieren te trainen omdat je dan niet rechtstreeks op de grond moet liggen - wat voor mensen met rugklachten niet altijd evident is.


Tot slot, de trigger foam roller is ook specialleke. In de kine is triggerpoint-therapie (myofasciale therapie) al lang een vaste waarde: via fijne naaldjes worden triggerpunten in het lichaam aangeprikt waardoor een knooppunt van spieren veel efficiënter wordt 'losgemaakt' dan via massage. Preventief kun je via deze rol de spier-en bindweefsels soepel houden en doorbloeding stimuleren. Onderschat het niet: het kan bij momenten pijnlijk aanvoelen, dus ook weer geleidelijk aan op te bouwen.



Het leuke aan al dit materiaal is dat het allemaal niet veel plaats inneemt en voor de nodige variatie kan zorgen. Bij ons blijft het gewoon in een hoekje staan in onze living. Op die manier zijn er zo weinig mogelijk excuses om mijn 'oefeningsjes' niet te doen, en kan ik mijn 'sixpack' te onderhouden. En voor alle duidelijkheid: mijn sixpack is niet te zien hoor, maar hij is er wel, de dokter heeft het gezegd :).

6 opmerkingen:

  1. amai hier ook nog niet echt tijd gehad voor die oefeningskes ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, een sixpack, zal ook eens wat 'oefeningsjes' moeten doen denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh maar mijn sixpack is er ook wel ergens ze, al zit die heeeeeeel goed verborgen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan die trigger foam roller ook gebruikt worden bij fibromyalgie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mijn man is dat zeker het proberen waard, maar deze is vrij hard. Best eerst eens proberen in de winkel! Groetjes!

      Verwijderen
  5. Ik ben er ook absoluut geen held in, in oefeningskens volhouden. Die voetbaltribune vind ik wel geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen