woensdag 21 september 2016

Tegelijkertijd

Bedenkingen na een dikke maand verbouwen:

-   Klein wonen
Af en toe denken dat het toch wel krap is om volk te vragen, een wasrek te zetten, te strijken, … en hopen dat we ten laatste in het voorjaar terug naar beneden kunnen.
Tegelijkertijd genieten van de kleine gezellige ruimtes, die niet veel onderhoud vragen en een continu kotgevoel oproepen. En nu al weten dat je die periode ‘dat we boven woonden’ later zult koesteren, en bij momenten zelfs zult missen, omdat het weer een afgesloten periode zal zijn in ons leven.

-   Tijd
Bedenken dat het voorjaar nog zo veraf klinkt.
Tegelijkertijd beseffen dat we daar al 6 weken zo wonen. En het (tot nu toe) voorbij gevlogen is.

-   Herfst/winter
Weten dat verbouwen in de herfst/winter niet ideaal is. Zal alles wel goed uitdrogen? Zal het geen modderpoel worden achteraan? …
Tegelijkertijd beseffen dat boven wonen in de herfst/winter veel gezelliger is dan in de zomer. Buiten is het donker dus hoeven we geen hartzeer te hebben dat we geen bbq’tje kunnen houden. En dichter op elkaar zitten is leuker als het onder een dekentje kan.

-   Slapen
Het soms onhandig vinden dat we de slaapkamer moeten binnengaan met het licht van de iPhone, omdat de kindjes al slapen. Op een meter van elkaar dan nog, waardoor ze meestal niet voor 21u30 in slaap vallen nadat we hen 4x hebben toegeroepen dat ze moeten slapen. En onze kamer altijd slordig oogt, omdat hun tientallen knuffels en boekjes rond hun bedden liggen.
Tegelijkertijd genieten van hen te horen lachen, fluisteren, voor elkaar te zorgen, en weten dat ze gaan moeten afkicken, als ze weer elk apart gaan moeten slapen. En onze kamer weer zo groot en leeg zal lijken.

-   Gerief
We deden heel veel gerief weg tijdens het inpakken, en verhuisden slechts een beperkt aantal spullen naar boven. Na een maand stel ik vast dat de helft van die beperkte spullen nog niet gebruikt werden. En hetgeen op zolder/kelder/garage gestockeerd staat nog niet gemist werd. Behalve het speelgoed. En de blikopener. Maar daar heb je buren voor. Feit is: we hebben teveel gerief en ik moet beter nadenken over wat ik koop.
Tegelijkertijd, als ik in van die leuke winkels kom, voel ik me telkens een beetje zielig omdat ik nu niets impulsiefs mag kopen. Omdat we geen plaats hebben en ik beter zou sparen voor spullen waar goed over nagedacht werd en helemaal zullen kloppen in ons toekomstige Instagram-waardig Pinterest interieur (#wishful thinking :-)).

-   Aannemers
Op een vrije dag is het vloeken als ik om half 8 gewekt word door de aannemer. Of als ik thuis werk is het frustrerend wanneer een drilboor het telefoontje met mijn baas verstoort.
Tegelijkertijd, vind ik het jammer als er geen aannemers zijn als ik thuis ben. Niet alleen omdat er dan geen vooruitgang in de werken zit, maar vooral omdat het dan precies wat eenzaam is in huis, zonder hun werfradio en gelach op de achtergrond.

-   Keuzes
Hele dagen op Pinterest doorbrengen, magazines doorbladeren, op zoek naar inspiratie voor vloeren, keukens, ramen, … duidelijk weten wat je mooi vindt en wat niet.
Tegelijkertijd, moeilijk knopen durven doorhakken. Die vloer? Of toch maar die? Een volledig witte keuken? Of toch maar een marmeren werkblad? Een wijnfrigo? Of niet? Dat metselverband? Of toch maar een ander?

-   Het eindresultaat
300% achter de plannen staan, blij zijn om vooruitgang te zien, in de toekomstige keuken en living staan en het allemaal voor me zien. Een vreugdedansje doen omdat we veel meer licht gaan hebben, en we eindelijk onze tuin gaan zien.
Tegelijkertijd twijfelen of het resultaat even goed zal zijn als ik het voor ogen heb. En of ik me nog wel thuis ga voelen in mijn eigen huis dat voorheen misschien verouderd was, maar wel gezellig.


Maar: ondertussen besef ik wel hoe snel een mens zich aanpast, en je ‘thuis’ is waar je samen bent en wat je ervan maakt, of het nu in een verouderd huis is, een geïmproviseerd appartementje boven of een spiksplinternieuwe benedenverdieping met plafondhoge ramen. Dus ik heb er wel vertrouwen in :).

Foto Pinterest (VT wonen)
 #sylvieenmiguelverbouwen

14 opmerkingen:

  1. schoon stukje! En zeer herkenbaar :) AL was ik blij dat we na 4 maand en ontelbare hoofdpijnen van de stress weer naar beneden konden gaan met de spullen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien denk ik er binnen 3 maanden ook zo over - we zitten nog relatief in het begin hé :)

      Verwijderen
  2. Heel mooi geschreven! Misschien kan je al een tip van de sluier oplichten want ik ben wel nieuwsgierig naar jullie keuze van keuken, materialen, etc...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als ik gekozen heb, dan ga ik dat misschien eens doen :)

      Verwijderen
  3. Heel mooi geschreven idd, en het roept veel herinneringen en ook zelfs nu nog herkenbare gevoelens op! Leuk! En nog veel succes en plezier let alles daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij woonden 2,5 maanden in de garage en we hadden het er zo gezellig. De kleine Vic uit onze straat kwam ons elke morgen goeiedag zeggen bij het ontbijt, poetsen was bijna niet nodig ... We bleven er zelfs 2 dagen langer dan strikt noodzakelijk, omdat ik nog geen afscheid van ons hol kon nemen :-)
    Maar nu genieten we keihard van ons 'nieuwe' huis. Alleen moet ik weer meer poetsen ;-)
    Succes verder met jullie verbouwingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankjewel :) en ik ga voor een vloer die ik hopelijk niet veel moet kuisen LOL :-)

      Verwijderen
  5. Zo herkenbaar :) En eerlijk gezegd ben ik ook heel benieuwd naar jullie keuzes. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees je stukje in de garage van mijn ouders, waar wij al 9 maanden wonen in afwachting van onze nieuwbouwwoning. Geloof me: het voelt als een thuis en het heeft hier veel voordelen, maar God wat zal ik blij zijn als dat huis af is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik geloven :). Hopelijk is het einde snel in zicht!

      Verwijderen
  7. Hier is de (ver)bouwvergunning deze week in orde binnen, yehaa! Vooral benieuwd hoe dit zal lopen met een peuter en kleuter in huis, een degelijke badkamer ga ik het meeste missen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen