donderdag 3 november 2016

Het 5:2 dieet: vasten om te kunnen feesten

Ik vertelde eerder eens dat ik het een paar maanden geleden voor het eerst aandurfde om te gaan 'vasten'. Vasten, zoals in het 5:2 dieet waarbij je gedurende 2 dagen per week slechts 500kcal eet, en de andere dagen normaal.
Mijn gewone 'opletten in de week' was immers niet genoeg om te compenseren voor de vele etentjes, drinks, feestjes, … die er in die periode allemaal op de planning stonden. Het vasten hielp in die periode om op gewicht te blijven.

Toen kwam de zomer en werd er niet meer gevast. Op reis had ik mijn weegschaal mee, maar na een paar dagen durfde ik er al niet meer op te staan. Schrik om niet meer te genieten van mijn reis, and 'you only live once' en al, dus waarom zou ik er dan opstaan en mijn humeur verpesten?

Na de reis lette ik een paar weken heel goed op en bleek de confrontatie met de weegschaal mee te vallen.
Dus ik dacht: "het is dus toch mogelijk om me niet dagelijks te wegen, en dus niet telkens alle bijhorende emoties te beleven, en toch op gewicht te blijven". Dus vanaf dan ging ik me nog 1x per week wegen: de vrijdag.

Probleem is: bij mij werkt dat dus niet. Er is altijd een reden waarom ik op vrijdag denk: "Het gaat niet goed zijn, ik voel het, ik zie het in de spiegel. Dus ik ga kwaad zijn, ik ga triest zijn, en het is juist weekend. Dus ik ga komende week extra goed opletten en zal me dan wegen. Dan verpest ik nu mijn weekend niet".
Maar dat opletten, dat begint dan pas weer vanaf de maandag. Want de volgende vrijdag is nog zo veraf. Waardoor ik me in het weekend nog net iets teveel laat gaan omdat het misschien toch wel zal meevallen. Want die broek past in principe nog altijd.

Dus op een moedige vrijdag woog ik me nog eens, na een veel te lange periode voor mijn doen, en voilà, zoals verwacht: 2,5kg erbij. Pas op, dat is nu geen ramp hé, niemand ziet dat (hoop ik) maar ik voel dat wel. 

Maar me niet dagelijks wegen, slechts 'af en toe', dat gaat dus niet voor mij. Het is alles of niets.

De reden waarom het wel lukte na het verlof, is omdat ik dan 100% zeker ben dat ik verdikt ben (zonder dat ik me moet wegen) en ik daardoor gemakkelijker kan opletten. En ook omdat ik een kleed had voor een trouwfeest half augustus waar ik zeker in moest passen :).
Maar als ik het niet 100% zeker ben, dan is het ook niet 100% nodig dat ik een aantal zaken moet minderen laten.


Toen ik eindelijk het boek van Lien kon lezen, herkende ik me perfect in haar verhaal.
Ook zij schreef dat wanneer ze zich een periode niet weegt, het meestal een teken is dat ze niet goed bezig is. Voilà.
En dat sommige mensen uit zichzelf compenseren door wat lichter te eten na zware eetdagen. Maar niet iedereen. Voilà.
En dat sommige mensen soms een bodemloos vat zijn, en kunnen blijven eten. Voilà.
Voor dat soort mensen kan het 5:2 dieet ideaal zijn: 2 dagen vasten om in het weekend toch een beetje te kunnen feesten. Want 'you do only live once' en al. En als je elke dag naar die pakweg 1500kcal streeft, dan passen frietjes of een hele zak chips daar gewoonweg niet in. Of toch niet zonder schuldgevoel. Of het gevoel te hebben dat je die pas 'verdiend' hebt na een uur te gaan lopen.

Dus dat 5:2 verhaal, dat heb ik weer opgepikt. En mezelf elke dag wegen ook. 
Met zoveel mogelijk relativering en zo min mogelijk drama als het cijfer me eens niet aanstaat. Sowieso geeft het me meer rust dan mezelf continu langs alle kanten in die spiegel te bekijken om te schatten hoeveel ik nu wel zou wegen. Ik zou ondertussen toch moeten weten dat ik een controlefreak ben die cijfers nodig heeft - what was I thinking?

En dat boek van Lien, dat is een aanrader. Duidelijk, vol tips & tricks, eerlijk geschreven en nog mooi vormgegeven ook. Ik las in het verleden andere 5:2 boeken maar die waren vrij wetenschappelijk en met teveel nadruk op de gezondheidsvoordelen (want die zijn er ook!).


En het is echt waar: het vasten gaat alsmaar makkelijker. De eerste is de ergste. In het begin at ik een licht ontbijt en dan 's avonds een slaatje. Nu probeer ik niet te ontbijten, en ik heb de indruk dat ik dan overdag minder honger heb. En zo hou ik iets meer calorieën over voor diner + dessertje. En als het echt niet gaat, dan drink ik 's middags soep. En voor de rest veel water, koffie (zwart) en kauwgom. Veel kauwgom :).
PS: Er is trouwens ook een fb-groep waarbij je tips en steun kunt vinden.

5 opmerkingen:

  1. Hmm dat klinkt interessant! En vooral helemaal ik :-) Ook cijferfreak, weegschaal elke dag en "you only live once". Maakt het niet uit welke dagen je het vasten doet? Succes nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in principe niet, maar denk best geen 2 opeenvolgende dagen, want daarna zou je als een uitgehongerde de kasten leeg eten :).

      Verwijderen
  2. Ik ben er nieuwsgierig naar en zou er zelf graag met starten maar heb best wel wat schrik van die vastendagen. Ondervind je er geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. last niet, je hebt natuurlijk wel zin in eten. En soms honger maar dat gaat over. Het is beetje wennen maar het wordt alsmaar makkelijker :)

      Verwijderen
  3. misschien moet ik dat toch ook eens proberen :/ Ik herken dat, ik weeg me ook elke dag, soms zelfs 2 keer per dag #roloog

    BeantwoordenVerwijderen