donderdag 25 februari 2016

Observaties. En een nieuwtje!

Eén van mijn favoriete dingen , dat is mensen observeren. Dat doe ik eigenlijk altijd graag, waar ik ook ben. Of het nu op terras is, met een koffietje, of in een meeting met collega's en klanten/leveranciers, ik kijk graag naar mensen en probeer me in te beelden wat ze doen in het leven, wat hen bezig houdt, of juist niet.
 
En zo ook in de rugschool, waar ik toch wel wat uurtjes slijt de laatste tijd. Het leuke vind ik altijd als je dan bepaalde mensen leert kennen, of bepaalde gesprekken opvangt, dat die eigenlijk toch anders blijken te zijn dan ik had ingebeeld. Zoals de grungy gast met de immer zwarte kleren een boekhouder blijkt te zijn. Of één van de kinesisten na haar uren een frituur blijkt open te houden. Of het nette dametje bij het uittrekken van haar schoenen een tattoo blijkt te hebben op haar voet. De max! Ik ben dan altijd super benieuwd naar die verhalen daarachter!
 
Andere observaties die ik daar deed:
    • De impact van dokters:
      • Kinesisten die overschakelen naar het schoon Nederlands en een gans andere houding aannemen als 'dokter x' binnenkomt;
      • Mapjes die 1 per 1 netjes worden open gevouwen zodat 'dokter y' zo weinig mogelijk armbewegingen moet doen om de bewuste pagina's te ondertekenen;
      • Ergotherapeuten die al hollend een telefoonnummer gaan opzoeken voor 'dokter z';
      • Begrijp me niet verkeerd, ik heb uiteraard ook respect voor dokters, maar ik zou dit als dokter precies niet kunnen verdragen als anderen zo zouden doen tegen mij. Maar ik ben natuurlijk geen dokter, dus wat weet ik er eigenlijk van :).
    • Kousen zijn altijd een vergeten onderdeel van de outfit.
      • Ganse tenue's van Nike, maar kousen die onderaan zo versleten zijn dat je er door kan kijken.
      • Ook ik pleit af en toe schuldig. Alleen is het bij mij geen tenue van Nike maar van Decathlon.
    • Over sportkledij gesproken: 
      • Een korte broek is een korte broek, denken sommigen wellicht als ze hun zomershortje aandoen;
      • T-shirts met quotes zijn vaak grappig, maar soms ook zo fout;
      • Diegenen met de T-shirts van hun eigen bedrijfje. Ik apprecieer dat wel, dat ondernemerschap :);
      • De juiste maat blijkt toch vaak een probleem: te kort (blote buik of love handles), afzakkende broeken (piepende bilspleet), te klein (salami-effect), ... De spiegelmuur mist blijkbaar toch zijn effect bij sommigen.
      • Anderzijds ben ik stiekem wel jaloers op mensen die zo kunnen rondlopen en er zich gene fuck van aantrekken.
    • Veel mensen hebben rugklachten zonder dat je er iets aan ziet:
      • Jong, oud, dik, dun, groot, klein …
      • Zelfs sommige therapeuten kunnen geen uur in een auto zitten zonder gekraakt te zijn.
      • Bij mij valt het dan uiteindelijk nog mee. Ok, ik kan niet lang stilstaan en niet meer slapen hoe ik wil, maar ik heb geen uitstralingen of verlammingsverschijnselen.
    • Humor is zoooo belangrijk, no matter hoe flauw.
      • Als je opgefokt na het werk of de file aankomt, dan kan de sessie zoveel lichter worden als de kine van dienst weer eens een mopje maakt over/tegen bepaalde personen.
      • Dat het meestal over/tegen dezelfde personen is, dat is zelfs niet zo erg. Sommigen lokken het graag uit om in het middelpunt te staan, anderen zijn dan weer dankbaar dat zij het niet zijn, maar lachen wel mee met de rest.
    • De kleedkamers stinken naar deo
      • Echt waar, deo uit spuitbussen, daar wordt mijn adem van afgesneden.
      • En zeker indien 5 soorten door elkaar.
      • Wat is er mis met een rolletje? Of een douche?
Het einde van de rugschool, dat komt stilaan in zicht. Nog een kleine 4 weken en ik heb mijn 36 beurten afgerond.
Wat ik na die reeks zal doen, dat weet ik nog niet. Natuurlijk ben ik niet bereid om alle opgebouwde spieren en stabiliteit zomaar weer te laten verdwijnen. Er zijn verschillende opties:
  • Ik ga terug naar de Fitclass, en ik vul deze aan met minstens 2x per week grondoefeningen thuis.
  • Ik ga niet meer naar de Fitclass, en ik doe om de 2 dagen thuis grondoefeningen. Maar dan geen krachttoestellen ter beschikking.
  • Ik ga 'in onderhoud' naar de rugschool, 1x per week. Dit is minder 'verplicht' dan die eerste 36 sessies,  maar toch een safety net voor het geval ik thuis niet altijd het nodige karakter kan opbrengen.
 
Feit is dat binnen een 4tal weken mijn leven ook op ander vlak zal veranderen. Ik kreeg onverwacht een interessante job aangeboden, waar ik vrij snel 'ja!' op heb gezegd. Daarover wellicht een andere keer meer, maar een nieuwe job betekent een nieuwe routine. Ik heb gelukkig nog een 4tal weken om daarover na te denken, tijdens mijn rustige opzegperiode :).

zondag 14 februari 2016

Want in het zwembad zweet je niet

Vreemd, hoe je gedurende een bepaalde periode in een sportieve routine belandt, en je er ergens onbewust vanuit gaat dat deze routine altijd zal kunnen doorgaan. Je voelt je er comfortabel bij, het geeft zekerheid, en je droomt stilletjes over opbouwen. Er is weinig nood tot plannen want je weet dat je op vrijdag- en zondagochtend loopt, en op maandag en donderdag naar de Fitclass gaat. Een mooie mix van kracht en cardio. En voor de partner is dit gemakkelijk, want hij kan zijn sport hierdoor ook perfect plannen.
Toen komt er onverwachts een loopblessure en de nood aan rugschool*, wat de routine helemaal op zijn kop zet. En meteen ook de organisatorische en mentale rust.
De rugschool heeft me gedwongen om Fitclass op pauze te zetten. Rugschool neemt immers 4u per week in beslag (zonder verplaatsing), en er zijn nu eenmaal maar zoveel uren op een dag, en ik heb ook nog een job en kinderen en al.
Door de blessure is het lopen efkes helemaal stilgevallen. De laatste keer was een paar weken geleden, maar of je het nog lopen kon noemen … ik had mijn loopkleren aan, ik had muziek in mijn oren, ik was buiten. Tot daar de overeenkomsten. En dan telkens 1 minuut lopen + 1 minuut wandelen, en dit 10 keer. Dus in totaal 10 minuutjes lopen, tot de kniepijn weer opstak.
Ondertussen heb ik wel een NMR-scan laten nemen, waarop de specialist (gelukkig) niet echt een reden zag om te stoppen met lopen, mits andere loopschoenen, een afwisselend parcours en zachte ondergrond. Mijn privé-kine zal mij helpen om de bovenbenen te versterken, zodat mijn 'naar buiten gerichte knieschijven' beter op hun plaats blijven, en dus minder rap overbelast zouden mogen raken. Maar het zal hard werken worden, wil ik terug pijnloos kunnen lopen … Ik ben voorlopig vooral blij dat ik niet moet stoppen! 
Maar goed, niet lopen en niet Fitclassen … daar gaat mijn 'vrijkaartje' om af en toe (zonder schuldgevoel) te kunnen zondigen qua eten.

Ik probeer dat wel wat op te vangen via de hometrainer en een wekelijkse zwembeurt. Maar daarmee kom ik er niet: ik moet dus echt meer opletten. Ze zeggen dan wel dat je van sporten niet per se afvalt, maar het helpt toch wel om je gewicht onder controle te houden. Ik ben nog niet aangekomen, maar ik moet wel meer laten om op peil te blijven.
Het gaat natuurlijk niet alleen om calorieverbruik, ik wil ook mijn conditie zo goed mogelijk onderhouden: ik wil gewoon fit blijven!
Helaas is die hometrainer on-ge-lo-fe-lijk saai (zelfs in het gezelschap van Netflix). En word ik van dat zwemmen eerder nerveus dan ontspannen:
  • ieder keer discussie met de kindjes dat ze niet mee kunnen gaan als mama baantjes wil trekken;
  • weinig flexibel qua uren aangezien het aantal momenten voor baantjeszwemmen beperkt is;
  • vrij opgejaagd door de andere zwemmers: ofwel hebben ze er hier in de lokale zwembaden geen verstand van om mensen beter te laten groeperen, ofwel kies ik zelf de verkeerde baantjes, dat kan ook. Maar als je het iedere keer voorhebt dat je telkens mensen moet inhalen én zelf ook telkens wordt ingehaald door anderen, dan klopt er iets niet, denk ik. Soit, wie hier een gouden tip heeft voor mij … ik zal je eeuwig dankbaar zijn :-).

Ik probeer dus positief te blijven maar ik mis sowieso het voldane gevoel van thuiskomen na het lopen. Glimlachend nagenietend terwijl je wacht om te douchen omdat je anders de hele dag blijft zweten. Want in het zwembad zweet je niet.
----------------------------------------------
* Voor de geïnteresseerden:  Wat is rugschool?
Een reeks van 36 sessies (2x per week), waarbij 1 sessie bestaat uit 2u:
  • Opwarming op de fiets
  • Een klein halfuurtje grondoefeningen
  • Een 10tal krachttoestellen (armen, benen, buik, rug, … de klassieke toestellen) 
  • 4 ‘speciale’ toestellen die je in een gewone fitness niet vindt, speciaal gericht op rug en buik
  • (niet elke sessie) Ergotherapie (hoe zitten aan bureau, hoe liggen, hoe opstaan, …)