vrijdag 20 januari 2017

To Tournée Minérale?

Een paar weken geleden zag ik op fb voor het eerst een advertentie verschijnen over Tournée Minérale – de campagne die mensen bewust wil maken van hun alcoholgebruik en hiervoor oproept tot een alcohol-loze maand (februari). De bedoeling is om eens een maand volledig zonder te gaan, om dan daarna (hopelijk blijvend) bewuster met alcohol om te gaan. 

Foto www.tourneeminerale.be

Want het is nu eenmaal zo: overal waar je komt wordt er alcohol aangeboden, en vaak helaas ook weinig sexy alternatieven. Thuis wordt er ook makkelijk een glas ingeschonken. En als je er zelf nog niet aan dacht, dan wordt je wel ‘getriggerd’ door de ontelbare alcoholische drankjes op instagram of door pakweg naar Thuis te kijken, waar in bijna elke scène wel iemand alcohol zit te drinken: Marianne een aperitiefke, dokter Judith een glas wijn, Frank een pintje, Rosa een cava en ga zo maar door. Op den duur krijg je wel zin in een glaasje.

Ik ben opgevoed zonder alcohol in huis: enkel als er bezoek was of bij een feest. Een bak bier geraakte zelfs meestal ‘overtijd’ bij ons, tot grote schaamte van mijn ouders wanneer de gelukzak in kwestie precies iets raar proefde aan het aangeboden pintje :). En bij mijn ouders is dat eigenlijk nog altijd zo. Wij gaan daar elke zondagmiddag eten, maar dat is zonder aperitief én zonder wijn aan tafel. En daar ben ik eerlijk gezegd blij om. Alles heeft te maken met gewoontes, en we hebben dat niet nodig om daarmee te beginnen.

Ten huize Ballétoile zijn er immers ook alcohol-gewoontes.
Op vrijdagen en zaterdagen wordt er bijna altijd een fles cava geopend, die we op het gemak uitdrinken met een hapje bij een spannende serie of film. Dat is welgeteld elk 3 glaasjes. En als dat niet gebeurt, dan is het omdat we niet thuis zijn en dan zal er daar in 99% van de gevallen ook wel iets alcoholisch gedronken worden.

Als we niet thuis zijn, dan spreken mijn man en ik af wie er naar huis zal rijden. Ik heb geluk dat mijn man een sporter is, en meestal spontaan aanbiedt om naar huis te rijden zodat hij ’s morgens fris man is. Hij drinkt dan wel iets, maar schakelt dan snel over naar iets anders. Op speciale gelegenheden zoals vb. de voorbije kerst-en oudejaarsavonden, waarbij we op voorhand weten dat we beide teveel gaan gedronken hebben om naar huis te rijden, dan nemen we het nodige mee zodat we kunnen blijven slapen (wat we telkens ook gedaan hebben). Op zo een avond moet het kunnen om meer te drinken, maar dan wordt er niet meer gereden. Punt. 

Op andere dagen is de regel: geen alcohol thuis. Een beetje het ‘5:2 principe’ dus, maar dan omgekeerd: 5 dagen geen alcohol, en 2 dagen wel. Is er eens een etentje of receptie tijdens de week, dan kan een glas wel maar liefst niet meer dan dat.

Er zijn uiteraard periodes waar er iets losser mee omgesprongen wordt, waarbij ik op donderdagavond al een weekendgevoel krijg, en toch al een gin-tonic zou durven inschenken, of dat we op zondagavond toch nog graag een glaasje bubbels willen drinken. Of tijdens vakantieperiodes, waarin we wel dagelijks durven een glaasje in te schenken. En zeker op reis, zelfs ’s middags en ‘s avonds! Maar dat zijn uitzonderingen. Daarna gaat de knop weer zoveel mogelijk naar 5:2. Want een slechte gewoonte is er snel. En daar nemen we liever geen risico’s mee. Als er eens een week voorbijgaat waarin we door omstandigheden op donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag iets gedronken hebben, dan kan ik me daar eigenlijk wel ambetant over voelen.

‘Probleem’ is: ik vind het oprecht lekker, lekkerder dan eender welke frisdrank bijvoorbeeld. Ik zeg soms als mensen mij een frisdrank, fruitsap of warme chocomelk aanbieden: ‘ik drink enkel calorieën als er alcohol inzit’. En dat meen ik. Ik leef op plat water, bruiswater, cola zero en koffie. Ik ben een eeuwige calorie-teller, en ik vind het zonde om calorieën te verspillen aan een zoete frisdrank, of een mocktail die vaak caloriebommen zijn. Geef mij dan maar een cava of een witte wijn. Of een Gin Tonic met Schweppes Zero. Maar dat kan natuurlijk niet elke dag.

Dus Tournée Minérale vind ik een super initiatief, om mensen bewust te maken, af en toe een beetje te minderen, en alcohol misschien eens vaker te bewaren voor een speciale gelegenheid. Want het gaat allemaal om gewoontes. Tot een paar jaar terug aten wij bijvoorbeeld elke week frietjes van de frituur – dat was bij mij al zo sinds kindsaf. Toen we in de kerstvakantie op vraag van de kindjes nog eens frietjes gingen halen, konden we ons niet meer herinneren hoelang het geleden was. Had je mij een paar jaar geleden gezegd dat die dag zou komen, ik ging eens goed gelachen hebben. Maar kijk, het is dus mogelijk. Dus waarom niet met alcohol eigenlijk? 


Mijn persoonlijke tips om alcoholgebruik binnen de perken te houden:
  • zet geen alcohol koud: als er bij ons cava koud staat, dan is de kans sowieso al groter dat die geopend wordt*. Dus ik zet de fles pas op vrijdagochtend in de frigo.
  • koop geen wijnvatjes: been there, done that - je hebt geen zicht op je verbruik, en voor je het weet is dat vat leeg. Oeps.
  • kleine flesjes kunnen een optie zijn (vb. halve flessen cava van 37cl of wijnflesjes van 20cl): voordeel is dat de hoeveelheid beperkt is, maar het risico is wel groter dat zo een flesje rapper open gaat ‘omdat het toch niet veel is’. Been there, done that.  
  • voor de Gin-Tonic liefhebbers: schenk je favoriete tonic uit in een Gin-Tonic glas en doe er wat bevroren fruit bij. Dan ziet het er alvast uit als een gin-tonic, en soms vergeet je dat er geen gin in zit :-). 
  • Fïnley heeft wat mij betreft wel een lekker assortiment aan frisdranken: niet te zoet, qua smaak doen ze een beetje denken aan een paar klassiekers (mojito, aperol spritz, …) en ze zijn beperkter in calorieën dan andere frisdranken (nl. onder de 50kcal per blikje). Schenk ze uit in een schoon glas, en dat is al helft van de fun.

En ga ik nu eigenlijk meedoen met Tournée Minérale en een volle maand niet drinken? Eerlijk: ik ben er nog niet 100% uit. Als ik het nu al beslis, dan ga ik misschien compenseren op voorhand, ‘want dan gaat het een maand niets zijn’. Ik ken mezelf al een beetje ondertussen …. Maar, ik ben wel ingeschreven, dus vraag het mij nog eens op 1 februari :-)

*omwille van die reden zijn we trouwens afgestapt van het idee om een wijnfrigo in onze nieuwe keuken te installeren. Ik vind dat heel cool, maar die flessen zouden continu mijn naam roepen. In de plaats komt er een ingebouwde espresso-machine. Ook cool, en toch iets minder 'gevaarlijk'.


7 opmerkingen:

  1. Ik zou zeggen: 'Doe het gewoon!' We hebben wel allemaal een reden en een om er niet aan deel te nemen. Dat is juist de uitdaging: ' Het kan ook allemaal zonder!' Ikzelf ben ingeschreven. Ik ben geen frequente drinkster, maar lust wel eens een lekker glaasje. Er zijn voor mijn wel wat leuke dingen gepland tijdens die maand zoals etentje en dit zal dan zonder zijn. Een lekker glaasje cava of ne goeie gin tonic hmmm ... maar dat moet ook lukken zonder. En zo kunnen we ook eens stilstaan bij al diegene die er afhankelijk aan zijn en het nog moeilijker hebben om het te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doen! Ik doe ook mee, morgen blog ik er over. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij het lezen van jou post, begon ik spontaan na te denken. Sinds onze kinderen er zijn, is ons alcoholverbruik drastisch verminderd. Enkel speciale gelegenheden vragen om een drankje. Maar ik maakte me ook al bedenkingen om het 'ingeburgerde' geconsumeer. Tijd dus om hierbij even stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De vent drinkt hier op vrijdag, zaterdag en zondag een biertje. Ikzelf drink al meer dan 9 jaar enkel bij speciale gelegenheden 1 glaasje, aangezien zwangerschap en borstvoedingspeelsessie zich al die jaren opvolgden. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *borstvoedingsperiodes, stomme autocorrect. Leuk initiatief wel!

      Verwijderen
  5. Ik doe hier al jaren aan mee ;-) en nooit het gevoel gehad dat ik iets mis omdat ik geen alcohol lust/drink...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik snap je volledig. Ik drink ook graag ene glas en geef mijn calorieën liever daar aan uit dan aan een blik fanta. Ik ga eens op mijneigen tournee minerallen want februari komt echt wel slecht uit wegens 5 verjaardagen en een skivakantie :D

    BeantwoordenVerwijderen