vrijdag 13 januari 2017

Yoga: try this at home

Een tijdje geleden las ik een blogpost over ‘Yoga With Adriene’: een zeker Adriene uit Texas die (zoals de naam doet vermoeden) yoga-video’s op YouTube zet.

De blogster in kwestie was zo in de wolken over Adriene, en – makkelijk enthousiast te maken als ik ben – wou ik ‘haar’ zeker eens proberen. Maar het kwam er (uiteraard) niet meteen van.

Een paar weken geleden kampte ik met hartkloppingen, een opgejaagd gevoel, duizeligheid, … zonder dat er meteen een fysieke aanleiding was. Toen ik op een namiddag echt niet tot rust kon komen type ik in een opwelling ‘yoga for stress relief’ in op YouTube en ik kwam o.a. uit bij Adriene. Ik herkende haar naam uit die blogpost en ik dacht: “tis de moment”. Ik pakte mijn matje en was eigenlijk na 1 video al fan. Ik ga hier niet beweren dat ik meteen ‘zen’ was, maar ik voelde me er wel goed bij.

http://yogawithadriene.com/adriene-mishler

Het werd snel kerstvakantie dus had ik ook meer tijd om op de mat te kruipen en een beetje tot rust te komen. En een paar weken later blijf ik fan. Rekken, en strekken, werken aan de stabiliteit en tot rust komen: I love it.
Ik heb me zelfs ingeschreven voor haar 31-dagen programma ‘Revolution’, waarbij ze sinds 1 januari dagelijks een video lanceert in een bepaald thema. De ene keer is het vrij relax, de andere keer iets intensiever. Wie het zo niet heeft voor programma's: haar YouTube kanaal staat vol met video’s waaruit je kan kiezen: voor een pijnlijke rug, nek, voor stabiliteit, voor vertering na een zware maaltijd, tegen stress, voor lopers, … voor elk wat wils.


In het verleden deed ik hier en daar al eens een yoga-initiatie, en telkens nam ik mij voor om mij ergens in te schrijven om dit wekelijks te gaan doen. Probleem: in het West-Vlaamse boerengat waar ik woon, zijn het aantal yoga-lesgevers vrij beperkt. In ieder geval te beperkt om een lesuur te vinden dat past.

Ik wist natuurlijk wel dat er online video’s te vinden zijn, maar had toch een beetje schrik om de oefeningen niet juist te doen, en dat het dus ‘verloren’ moeite zou zijn – als er niemand is om je te corrigeren.
Bij Adriene is één van haar leuzes “Find what feels good”: “Geraak je maar tot daar? Dan is dat ook ok. Belangrijkste is dat je er bent, op je matje, en die tijd neemt voor jezelf”. En het is vooral dat laatste dat wonderen doet, denk ik. Je neemt gewoon een halfuurtje voor jezelf. Niet evident, ik weet het. Ondertussen weten de kindjes al dat wanneer ik zeg "mama gaat yoga doen" dat ze mij niet moeten storen :-). Niet altijd makkelijk, maar moeilijk gaat ook.

http://yogawithadriene.com/want-smore/

Wat heb je nodig?
- Een goeie yoga-mat. Als je er ene moet aanschaffen, neem er dan zeker ene die dik genoeg is. Je zit vaak op de knieën, en dan is zo een flut-matje echt de hel. Ik ben persoonlijk heel tevreden over de mijne van Decathlon (19,99EUR).
- Makkelijke kledij
- Eventueel een kussen
Een laptop, IPad of Smart TV om de video's te kunnen meevolgen
- YouTube https://www.youtube.com/user/yogawithadriene
- Een halfuurtje, want dat is de gemiddelde duurtijd.

Oh ja, de video’s zijn in het Engels, wat niet altijd evident is. Maar goed nieuws: recent lanceerde Evy Gruyaert ook een yoga-app. Er is een gratis info-sessie waarin de verschillende stijlen aan bod komen, en daarna kun je een pakketje kopen (6,99 - 7,99EUR) van een 7 à 10 tal lessen in de stijl van je voorkeur. Deze heb ik nog niet geprobeerd, maar staat zeker nog op mijn lijstje. Voor wanneer ik Adriene beu ben of zo :).

(Ik heb precies altijd moeite om dit luidop te zeggen aan het einde van een sessie. Zal wel aan mij liggen ;)).

4 opmerkingen:

  1. Dat moet ik ook eens beginnen doen, het is alvast beter dan niks en lijkt me ideaal om man verstand even op nul te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe ook mee aan de "revolution"! Een paar dagen later gestart, ik zit nu aan dag 9.
    Ik heb een tijdje lessen gevolgd, maar aangezien dat nu even niet meer past, is yoga with Adriene echt ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan heb je niet goed rondgekeken in ons boerengat! Er zijn er veel hoor... Maar ik doe het -vooral in de winter- ook graag thuis. Veel succes, ook voor mij helpt het om stress te verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kocht al een mat, nu nog de moed bijeen schrapen en starten :)

    BeantwoordenVerwijderen