dinsdag 19 september 2017

"allee, 13 minuten"

Drie dagen later ben ik nog steeds kwaad op de meneer naast mij in de fitness.
En ook een beetje op mezelf.

Toen ik zaterdag plaatsnam op een fiets, had ik niet gezien dat de fiets naast mij bezet was. Had ik dat gezien, dan had ik een andere fiets gekozen, want over koetjes en kalfjes praten met wildvreemden spreekt me niet aan, en sowieso niet tijdens het fitnessen.
Maar goed, ik klom toch op de fiets en de meneer naast me begroette me heel vriendelijk met “aha, nieuw volk op die fiets”.
Ik dacht meteen “great, ik heb het aan mijn rekker: een babbelaar (zucht)”.

Wat hij daarna zei, was verre van ok:
“Uw voorgangster heeft het niet lang volgehouden wi, 13 minuten maar”.
Waarop ik zei: “mja, ik wissel ook graag van toestel hoor”. Ik bedoel, ik kies meestal verschillende toestellen waar ik slechts 10’ op train omdat variatie werkt. Voor mij toch.
Waarop hij zei “jaja, ik ook, maar allee, 13 minuten (roloog)”.
En dan “Nochtans, ze zou beter wat langer volhouden, ze weegt verzekers 100kg”.
Say what?
En dan “Tja, karakter hé”.
En dan “Jij komt verzeker al lang naar hier?”

Ik heb eigenlijk gewoon maar een bevestigende knik gegeven en mijn telefoon gepakt als afleidingsmanoeuvre, want ik was zo geaffronteerd door zijn uitspraken.

Toeval wil dat ik vorige week gezien had dat die mevrouw in kwestie zich inschreef in de fitness, dus het feit dat ze het ‘maar 13 minuten’ had volgehouden was absoluut niet abnormaal. Het was bij mij zelfs nog rampzaliger, die eerste keer.
Maar nog los van het aantal minuten, vind ik het niet te doen doen dat die man zomaar dat soort vernederende opmerkingen maakt tegen iemand die hij niet kent. Ten eerste kom ik op conditioneel vlak ook van ver. Ten tweede gaat hij er blijkbaar van uit dat die vrouw geen karakter heeft, en ik wel, gewoon omdat ik jonger ben? slanker ben? Misschien heeft die vrouw wel een blessure waardoor ze niet langer kon fietsen? En misschien ben ik wel iemand die 3x gaat fitnessen, en daarna weer maanden niet en ben ik dus diegene “zonder karakter”.

Sporten is niet voor iedereen evident, en het gaat niet altijd om karakter. Voor sommigen lukt het niet om een regelmaat te vinden tussen werk en gezin, anderen schamen zich misschien om met een minder strak lijf naar de sportclub te gaan tussen al die strakke(re) lijven, anderen hebben misschien gezondheidsproblemen waardoor het niet mogelijk is om te sporten, en nog anderen hebben er gewoonweg geen zin in, waar op zich ook niemand commentaar moet op hebben.

Feit is, eens iemand de tijd, moed en/of energie verzameld heeft om te beginnen sporten, dan verdient deze persoon het niet om achter de rug vernederd te worden. Zelfs al was die mevrouw zich nu van geen kwaad bewust, ik was op mijn tenen getrapt in haar plaats.
En daarom ben ik nog steeds een beetje kwaad op mezelf dat ik haar niet verdedigd heb. Seut die ik ben.


5 opmerkingen:

  1. Misselijkmakend! Ik heb zelf (meer dan) een maatje meer en zo'n reacties zijn de reden waarom ik niet durf gaan fitnessen. En in feite is dat erg, want iemand die effectief aan het sporten gaat verdient het niet om dergelijke commentaar à la 'geen karakter' etc te gaan horen, want ze doet het toch maar. Net zoals ik liever niet gezien wordt in het zwembad met mijn maatje meer, ondanks dat ik graag zwem. Ik heb een vriendin die zich die commentaren niet aantrekt, omdat ze tenminste sport. Daar heb ik enorm veel bewondering voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou daar zit je zeker niet op te wachten als je naar de fitness gaat, iemand die jouw sportgedrag bekritiseert. Waar haalt deze meneer het lef vandaan! Ik heb maatje 38 maar ook ik voel me lomp en onbeholpen naast al die afgetrainde lijven in zo'n fitness. We komen daar allemaal om een stukje gezonder te worden, niet om commentaar te krijgen. Wat een akelig heerschap zeg!! Maar trek het je niet aan dat je niets hebt teruggezegd. Ik zou eerlijk gezegd ook te verbouwereerd zijn om hem van repliek te dienen, gewoon omdat je dit soort vernedering niet verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Achteraf bedenk ik me meestal hoe ik best had kunnen reageren, maar op de moment zelf vind ik nooit de juiste woorden. Onlangs zei ik nog tegen mijn manlief: ik ben ne mensenhater, als rondloopt en eens deftig rondkijk, ben ik soms beschaamd in sommige mensen hun plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. och meisje, echt, ik zou die kerel zooooo meppen! Beu kalf jom! En wat is dat tegenwoordig toch met mensen? Ik zou er iets van krijgen eh. Precies of die kerel gaat zo nen perfecte man zijn! Je weet nooit wat iemand zijn/haar achtergrond is, dus kwetsende commentaar geven is makkelijk, maar voor hetzelfde geld pakt dat madammeke wel een medicijn tegen iets waar cortisone inzit, dan en je er al aan voor de moeite met een dieet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent geen seut, hij zou het nooit begrijpen. Zo zielig om mensen zo in een hokje te zetten op basis van de tijd die ze op een fitnesstoestel doorbrengen. Ik ging vorige week naar een yoga workshop en ik voelde me heel onwennig, want ik sport niet en ik ben absoluut niet lenig, maar toen ik er iets van zei tegen de vrouw naast me zei ze dat ze een jaar geleden ook zo was en nu wel lenig is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen